Als je een toom jonge hennen plus haan bij aankoop direct vrij zou laten op een (in mijn geval nog even hypothetisch..
) boerenerf, dan zullen ze inderdaad zelf in een schuur , struikgewas of boom een plek zoeken om rustig en veilig op stok te gaan. En vaak is dat lekker hoog---> veilig. Dat is echt instinct. Vervolgens zullen ze dan iedere avond weer terug keren naar dezelfde plek om op stok te gaan.
Laat je een nieuwe toom de eerste paar nachten in een nachthok slapen, dan hebben ze sterk de neiging om iedere avond weer op stok te gaan in het nachthok, ook als ze de hele dag vrij hebben rondgescharreld.
Tenminste, dat is mijn ervaring na twee jaar voor kippen gezorgd te hebben op een recreatieterrein. Dat terrein is maar zo'n 4 maanden per jaar in gebruik en de overige maanden leidt het een slapend bestaan. Toen ik voor de kippen ging zorgen werd mij op het hart gedrukt om ze vooral niet te laten ontsnappen omdat ze dan binnen een uur door buizerds of rondlopende vossen verorbert zouden worden.
Na een paar weken was ik een keer vergeten om de buitenren goed af te sluiten, dus ik halsoverkop aan het begin van de avond terug om te kijken of de kippen er nog wel waren. En die waren er gewoon nog allemaal en ze liepen net rustig de ren weer in om rustig op stok te gaan, haha!
Sindsdien laat ik vaak overdag het hek van de buitenren op een kiertje staan( te klein voor buizerd of kraai)en rond etenstijd gaat deze weer dicht. De kippen scharrelen door het gras en chillen massaal in de boom en struik pal naast de kippenren. En de eieren worden netjes in de legkasjes gelegd, omdat ze dat simpelweg al zo gewend waren. En bij een dreigende shtf-situatie racet het hele zwikkie de buitenren/nachthok in.
En de buitenren is precies zo opgezet zoalsin de tekening van
@InfernoSis, met een rij stoeptegels rondom de buitenren.
Vooraf had ik het idee dat ik heel veel moest doen om goed voor die kippen te zorgen, maar de conclusie is dat ze heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een boerderijtje met grond(om te huren). Heb ik dat eenmaal gevonden, dan mogen die beesten bij mij ook vrij rondscharrelen zoals
@Ray omschrijft in de Boxman-methode. Niet alleen de kippen trouwens, alle beesten die ik zou houden krijgen flink de ruimte(buiten) zodat ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Hoe gezonder en stressvrijer ze leven, hoe beter het vlees uiteindelijk. daar ben ik van overtuigd.
Voor de kippen heb ik dan wel 1 harde eis en dat is dat ze de eieren gewoon centraal in de legkastjes leggen
. Want ik vertik het om iedere dag eieren te gaan zoeken!