Ray
SHTF Expert
Vandaag in het nieuws, draag geen dikke winterjas onder je gordel, hierdoor ontstaat vaak veel letsel: https://nos.nl/artikel/2360299-draag-geen-dikke-winterjas-onder-de-autogordel-waarschuwt-adac.html
Ik kan dit alleen maar onderschrijven, ik wijs al jaren mensen op het correcte gebruik van de autogordel en het heeft mij een keer het leven gered.
M'n pa met z'n buik, heeft nogal de neiging het ding over de buik te hebben liggen en dan scheuren je interne organen kapot bij een botsing met zeer lage snelheid (in het artikel bij 16 km/h getest). Onder die dikke buik, onder de jas en over de heupbotten en dan even strak aantrekken, daar hoort die gordel. Verder moet de bovenkant goed over de schouder liggen en er niet naast, zoals je veel ziet. Anders klap je alsnog met volle kracht tegen het stuur of de voorruit.
Tijdens rijvaardigheids-, en race sessies op de kombaan bij Lelystad heb ik zelf ervaren hoe belangrijk het is dat de gordel perfect aansluit en goed strak zit. Geheid schiet je tijdens dergelijk sessies uit het spoor en zelfs zonder botsing levert dat flinke blauwe plekken op als de gordel niet goed zit. Zo'n vier of vijfpuntsgordel zit meestal goed, maar als je voor de ANWB elandtestjes doet in reguliere auto's moet je echt zorgen dat die standaard gordel goed en aan de onderkant strak zit.
Eenmaal heb ik een mega crash met een auto overleefd, met een oude Corolla uitgeweken, in de sloot beland en in de lengte richting over de kop geslagen met 100 km/h. De bergers waar ik later ging kijken waren stom verbaasd dat ik zelf de volgende dag het wrak kwam bekijken, hij zat dermate in elkaar dat ze zeer ernstig letsel vermoedden. Afgebroken wiel, motorblok wat half uit de auto lag en zowel voor-, als achterkant en een zijkant volledig in elkaar.
Ik had een paar gebroken ribben, vele gekneusde en bulten en blauwe plekken op m'n kop waar ik alsnog het dak heb geraakt. Dankzij het consequent goed gebruik van de gordel is mij erger bespaard gebleven, zelfs in zo'n oude bak zonder airbags en andere veiligheidsmiddelen. De veiligheidskooi en goed gebruikte gordel hebben mij gered.
Ik kan dit alleen maar onderschrijven, ik wijs al jaren mensen op het correcte gebruik van de autogordel en het heeft mij een keer het leven gered.
M'n pa met z'n buik, heeft nogal de neiging het ding over de buik te hebben liggen en dan scheuren je interne organen kapot bij een botsing met zeer lage snelheid (in het artikel bij 16 km/h getest). Onder die dikke buik, onder de jas en over de heupbotten en dan even strak aantrekken, daar hoort die gordel. Verder moet de bovenkant goed over de schouder liggen en er niet naast, zoals je veel ziet. Anders klap je alsnog met volle kracht tegen het stuur of de voorruit.
Tijdens rijvaardigheids-, en race sessies op de kombaan bij Lelystad heb ik zelf ervaren hoe belangrijk het is dat de gordel perfect aansluit en goed strak zit. Geheid schiet je tijdens dergelijk sessies uit het spoor en zelfs zonder botsing levert dat flinke blauwe plekken op als de gordel niet goed zit. Zo'n vier of vijfpuntsgordel zit meestal goed, maar als je voor de ANWB elandtestjes doet in reguliere auto's moet je echt zorgen dat die standaard gordel goed en aan de onderkant strak zit.
Eenmaal heb ik een mega crash met een auto overleefd, met een oude Corolla uitgeweken, in de sloot beland en in de lengte richting over de kop geslagen met 100 km/h. De bergers waar ik later ging kijken waren stom verbaasd dat ik zelf de volgende dag het wrak kwam bekijken, hij zat dermate in elkaar dat ze zeer ernstig letsel vermoedden. Afgebroken wiel, motorblok wat half uit de auto lag en zowel voor-, als achterkant en een zijkant volledig in elkaar.
Ik had een paar gebroken ribben, vele gekneusde en bulten en blauwe plekken op m'n kop waar ik alsnog het dak heb geraakt. Dankzij het consequent goed gebruik van de gordel is mij erger bespaard gebleven, zelfs in zo'n oude bak zonder airbags en andere veiligheidsmiddelen. De veiligheidskooi en goed gebruikte gordel hebben mij gered.