• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe en waarom deden onze grootouders dit?

Pjotr Prep

Diehard Prepper
In mijn ( alweer ondergelopen kelder). zit deze betonnen bak.

Hij lijkt wat kleiner gemaakt te zijn aan de rechterzijde.

Waar diende deze voor? Hoe werd het gebruikt?
Heeft iemand daar een idee over?
IMG_2341.jpeg

Zou zomaar kunnen, de woning (boerderijtje) is uit 1944 dat had ik erbij kunnen vermelden.
Voor een kolenbunker lijkt het me niet bedoelt, dan had het waarschijnlijk ook onder het kelderraam gezeten.

Laatst bewerkt:
De brede rand is er om iets op te zetten.
De bak is waarschijnlijk om de verse warme melk/biest te koelen. Bij boerderijen zat/zit aan de voorzijde van de woning een betonnen/gemetselde bak waarin water stond, daar werd de melk dan in melkbussen gekoeld. Totdat de melk opgehaald werd, dit gebeurde elke dag dus de koeling was tijdelijk.
Voor eigen gebruik kan er dus zo'n bak binnen gezeten hebben.

Wel jammer dat je kelder steeds vol water loopt.

ps leuke titel maar moet het niet zijn: Wat is dit? of Raad het plaatje?

Ik heb ook zo'n bak (niet bij het raampje trouwens) Dacht dat het voor kolen of aardappelen was.

In Diverse landen vinden we dit soort "ommuurde gaten" met vrij veel steen om het 'gat' en ik weet niet waar de heer woont, maar kan het niet een voor-fermenteringskamer zijn voor wijn?
In Frankrijk en Zuidelijker heel normaal als het in de kelder is, en als het een heel oud huis is; jawel ook in Nederland (Limburg en Noord-brabant bij bijvoorbeeld in kerken) en Duitsland (vooral Zuid Duitsland) te vinden.
Wat ik gezien heb is dat ze de druiven kapot stampen in die 'kuil' en daarin laten tot 3 maanden en daarna overgieten/scheppen naar vaten? Ik zou niet weten hoe dat met vergisten gaat, maar klaarblijkelijk was dat vrij normaal. Kan ook zijn dat ze Azijn maakten.

Kun je kijken of er vroeger witte wijnranken stonden in de omgeving?

Hoi @Roel ,

Het is al een tijdje geleden dat de Romeinen witte weinranken gebruikten voor azijn, eenvoudiger te kweken. (klaarblijkelijk, ik weet niets van het kweken van druiven)

h

@martin, Niets, behalve dan het winnaarsgevoel... :lol:
@Elektra-engineer Witte druiven of rode, ze zijn even makkelijk of moeilijk te telen.
Van rode druiven maak je net zulke goede of slechte wijn/azijn als van witte.
Dat is tenminste mijn idee na meer dan vijftig jaartjes wijn maken...
Maar goed, de Romeinen deden het al langer, dat dan weer wel...

Pekelbad, toen kaas nog thuis gemaakt werd en niet op grote schaal in de fabriek...
In dit voorbeeld is het al best groot, want kaasboerderij.
Vroeger werden thuis vooral kleine kaasjes gemaakt.

U heeft mijn eeuwige dank verdient. Groots, echter van geringe waarde

Ok, daar doe ik het voor.

En @Stuudje moet je niet (altijd) geloven hoor. Want hoewel het mogelijk juist zou kunnen zijn is het in mijn ogen te specifiek. In die tijd werd alles gepekeld en zou het zonde zijn om zo'n bak alleen maar te gebruiken voor 1 item. (want waar laat je dan de overige dingen die je wilt pekelen)

En weet je waarom dat ding later kleiner is gemaakt?
Omdat de eerste bewoners met 13 kinderen zaten opgescheept, en de volgende generatie hadden er "maar" 7. Dus die bak was veel te groot en zuinig waren ze in die tijd, dus zonde om zoveel pekel te moeten gebruiken (je moet het echt gelaagd aanbrengen) dus hebben ze later de boel wat verkleind (of omdat na 25 jaar de meeste kinderen het huis waren ontvlucht)

Zou zomaar kunnen, de woning (boerderijtje) is uit 1944 dat had ik erbij kunnen vermelden.
Voor een kolenbunker lijkt het me niet bedoelt, dan had het waarschijnlijk ook onder het kelderraam gezeten.

Ik had ook zo'n bak in mijn kelder van mijn vorige appartement, met een putje. Het stomme is dat die kelder vol liep met regenwater buiten die bak en dat water kon niet bij het putje komen door die rand. Dat probleem zal nu nog wel veel groter zijn met alle regen en grondwaterstanden, ik ben daar al weer vijf jaar weg en toen stond er al water in en waren al mijn spullen die daar stonden verrot.

Was een kelder van een appartement van rond de 20 jaar oud nu. Ik vroeg me ook altijd al af waarom, dacht dat het aan de eigenaar lag (dat is ook de architect ;) )

Terug
Bovenaan