@Henk88
verrassend dat hazelnoten zoveel vet opleveren, wist ik niet.
En verder een mooi stukje uitzoekwerk wat je voor ons gedaan hebt. Een belangrijk punt wat je niet meeneemt is de gewasroulatie. Aardappelen bijvoorbeeld heb je liefst niet vaker dan 1x per 5 jaar op hetzelfde stukje grond. Daarnaast zal je grond snel verarmen wanneer je geen dierlijke meststoffen hebt of veel compost. En daarnaast is er geen ruimte voor tegenslag, welke realistisch wel degelijk zal voorkomen
Dat maak dat de 471,5m2 wellicht theoretisch zal kloppen, maar in de praktijk onvoldoende zal zijn. 2x zoveel bij een plantaardig dieet zal meer in de lijn liggen.
Ik heb het destijds voor mijzelf( in de Ardennen, dus wat minder opbrengsten per m2) uitgewerkt en kwam, met 6 kippen en 4 varkens uit op 25000m2 voor 2 personen. Hier zat ook brandhout bij in.( 1200m2 moestuin, 1600m2 voedselbos, 12000m2 voor de dieren, 8000m2 voor brandhout en ca 2000m2 diversen)
Wanneer je geen varkens neemt( maar wat moet je dan op de BBQ leggen?) zou je met 1ha minder afkunnen.
Mijn dank voor deze leerzame posts, want zelf heb ik niet de kennis om zulke berekening te maken.
Maar als ik de uitkomsten bekijk, zouden we het qua oppervlakte in de Filipijnen aardig kunnen redden, al verbouwen we andere groenten en fruit.
Ik reken ons rijstveld van 6000 m2 nog even niet mee, waarvan de pachter 75 pct van de opbrengst krijgt en de kosten van bemesting draagt.
De resterende 25 pct is ruimschoots voldoende om in onze eigen rijstbehoefte kan voorzien. Dat telt dan voor een oppervlakte van 1500 m2 voor 2 oogsten per jaar.
Wat in de Tropen goed groeit, zijn zoete aardappelen - die hier min of meer als onkruid beschouwd worden - petchai/ paksoi, stringbeans/kouseband, bagio beans/princessebonen, avocado, cotton fruit/santol, jackfruit, star-apple, mango, mangosteen, papaya, lanzones/rambutan/lychees, ananas, pili-noten, kokosnoten en bananen.
Koffie schijnt in deze streek niet goed te groeien en is ook niet eenvoudig te branden, maar thee schijnt het wel te doen, al hebben we dat niet in onze tuin.
Een voordeel van tuinieren in de tropen, ten opzichte van gematigd klimaat, is dat het groeiseizoen het hele jaar duurt.
Momenteel hebben we geen dieren die voor de consumptie, maar kippen en eenden waren er eerder wel en betrekkelijk eenvoudig te houden. De bijen die zich hier gesetteld hadden, zijn na een tyfoon vertrokken, maar zouden tzt zo nodig in zoetstof kunnen voorzien.
Nu mijn Tropische Verrassing voorlopig hier blijft als ik naar Polen terugkeer en de meeste renovaties voor huisverhuur zijn afgerond, kan zij aandacht gaan besteden aan de tuin.
We hebben in principe de mogelijkheid om edn visvijver aan te leggen, maar zijn dat vooralsnog niet van plan.
Ook vooralsnog geen plannen om dieren voor de consumptie te houden, maar enkele geiten of zelfs varkens zou mogelijk zijn. De laatsten zouden dan voornamelijk voor de verkoop zijn, waarmee we ons inkomen kunnen aanvullen voor het geval er geen AOW meer uit Nederland zou komen.
Je kan tenslotte niet álles zelf maken, dus zal er ook wat geld nodig zijn.
De opbrengst van de huisverhuur is voldoende om het onderhoud, onze elektriciteitsrekening en lokale vervoer- cq sjouwer-behoefte te betalen, alsook onderhoud en afschrijving van "potobongbong", zoals we onze motor genoemd hebben.
In Polen hebben we een grastuin van ca 500 m2, maar de veengrond is niet erg geschikt om iets op te verbouwen, aldus mij buurman.
Daar zijn we hoofdzakelijk aangewezen op wat er in winkels te koop is.
Hout voor verwarming kan wel in de omgeving gesprokkeld worden.
Verder groeit er een rode bessenstruik, een rozenbottelstruik een pruimenboopje en een morellenboom.
Aan brandnetels en paardebloemen geen gebrek.
Er is nog wel meer wildgroei, waarvan ik niet de kennis heb om te bepalen wat eetbaar is. Dat geldt ook voor paddestoelen in de naburige bossen.
Als ik er permanent zou wonen, zou het mogelijk zijn op een klein deel van de tuin tomaten, augurken en diverse bessensoorten te kweken er en wellicht ook aardappelen en koolsoorten.
Maar toch onvoldoende om zelfvoorzienend te zijn, schat ik.