V
Verwijderd lid 423
Gast
Het hebben van voldoende drinkwater is een van de belangrijkste zaken.
Het lijkt mij zinvol om met z'n allen eens te bekijken hoe het beste een eenvoudig maar prima zuiveringssysteempje op te zetten, tegen zo laag mogelijke kosten.
Hoe kan dat er uit zien, en welke onderdelen zijn daarvoor nodig?
Ik heb daar wel zo mijn idee over, maar heb de wijsheid ook niet in pacht.
En stel voor om samen zo'n systeem te schetsen, met boodschappenlijstje, waarmee ook mensen zonder technische knobbel aan de slag kunnen gaan.
Ik stel mij voor dat zo'n systeem relatief weinig hoeft te kosten en eenvoudig voor te bereiden is (zolang er onderdelen te verkrijgen zijn, dus nu...), en tegelijk dat het goed is om zoiets al volledig voorbereid te hebben. Mocht er ooit eens "stront aan de knikker" zijn, dan is dat weer een zorg minder.
Ik denk er bijvoorbeeld aan, om in geval van nood water te gaan filteren m.b.v. (o.a.) een Sawyer mini filter, aangesloten tussen een "vuilwater" jerrycan en een lager staande schoon water jerrycan. De zwaartekracht doet dan het werk. Ik heb jerrycans gekocht die van een kraantje zijn voorzien, en heb er een paar, zodat ik een volle jerrycan in de keuken kan gebruiken terwijl een volgende gevuld wordt met gezuiverd water. De vuil-water-jerrycan vul ik met een emmer en trechter, uit een regenton of vijver.
Ik moet er nu nog wel wat slangen en een paar aansluitstukken en een kraantje voor kopen, en de zaak in elkaar zetten en testen. Dat besef, was eigenlijk de aanleiding voor dit draadje: om het uiteindelijk eens af maken, tot een eenvoudig systeem dat ... startklaar is.
Ik noem maar even een paar zaken die m.i. belangrijk zijn, om samen eens te bekijken:
Wat vinden jullie? Zinvol? Tips?
Het lijkt mij zinvol om met z'n allen eens te bekijken hoe het beste een eenvoudig maar prima zuiveringssysteempje op te zetten, tegen zo laag mogelijke kosten.
Hoe kan dat er uit zien, en welke onderdelen zijn daarvoor nodig?
Ik heb daar wel zo mijn idee over, maar heb de wijsheid ook niet in pacht.
En stel voor om samen zo'n systeem te schetsen, met boodschappenlijstje, waarmee ook mensen zonder technische knobbel aan de slag kunnen gaan.
Ik stel mij voor dat zo'n systeem relatief weinig hoeft te kosten en eenvoudig voor te bereiden is (zolang er onderdelen te verkrijgen zijn, dus nu...), en tegelijk dat het goed is om zoiets al volledig voorbereid te hebben. Mocht er ooit eens "stront aan de knikker" zijn, dan is dat weer een zorg minder.
Ik denk er bijvoorbeeld aan, om in geval van nood water te gaan filteren m.b.v. (o.a.) een Sawyer mini filter, aangesloten tussen een "vuilwater" jerrycan en een lager staande schoon water jerrycan. De zwaartekracht doet dan het werk. Ik heb jerrycans gekocht die van een kraantje zijn voorzien, en heb er een paar, zodat ik een volle jerrycan in de keuken kan gebruiken terwijl een volgende gevuld wordt met gezuiverd water. De vuil-water-jerrycan vul ik met een emmer en trechter, uit een regenton of vijver.
Ik moet er nu nog wel wat slangen en een paar aansluitstukken en een kraantje voor kopen, en de zaak in elkaar zetten en testen. Dat besef, was eigenlijk de aanleiding voor dit draadje: om het uiteindelijk eens af maken, tot een eenvoudig systeem dat ... startklaar is.
Ik noem maar even een paar zaken die m.i. belangrijk zijn, om samen eens te bekijken:
- Hoeveel water hebben we minimaal nodig, per persoon per dag?;
- Waar haal ik straks mijn (vuile) water, om te zuiveren? Regenwater, sloot, put, vijver?
- Hoe vul ik de vuil-water-tank van de zuiveringsinstallatie? Misschien het beste om uit te gaan van het handmatig vullen (b.v. met emmers uit de regenton), en de aandacht richten op het systeem zelf. Een automatisch hevelen uit een regenton o.i.d. kan als extra immers altijd voor wie dat wil;
- Automatische aftap in de regenpijp. Ik heb een 1,5 m3 regenton, met een automatische aftap in de regenpijp. Zodra de ton vol is, loopt het water automatisch door naar de riolering. Iemand met toegang tot een hemelwaterafvoerpijp zou zo'n aftap kunnen installeren of voorbereiden, misschien zelfs in een flat of appartement... ook als een "regenton" niet veel meer is dan een jerrycan, dan kan dat;
- Onderdelen voor schoon en vuil drinkwater duidelijk van elkaar herkenbaar maken (b.v. kleurmarkering resp. blauw en zwart/grijs), om verwisseling te voorkomen;
- Bij gebruik van een filter: hoe die eenvoudig te reinigen? Ik denk daar een driewegkraantje en een terugslagklepje voor te gebruiken, in combinatie met het injectiespuitje van de Sawyer mini (dus eenvoudig kunnen reinigen zonder het filter af te hoeven koppelen).
- Hoe een (zwaartekracht/gravitatie) filtersysteem zo te maken dat die zonder toezicht veilig en zonder wateroverlast functioneert? (loopt niet over zodra vol; vult dan eventueel automatisch een volgende jerrycan e.d.);
- Wat is er nodig om het gehele systeem te ontsmetten, en wanneer en hoe vaak is dat dan nodig? Ik denk aan een chloorbleekloog oplossing, bij opstart, bij vermoeden van besmetting en (in continu gebruik) wellicht zo om de twee of drie weken;
- Wat te doen als er sprake is van radioactieve verontreiniging van het vuile water, of zodra dat dreigt?
- Wat is er aan onderdelen nodig? Complete boodschappenlijstjes en schetsen/handleidingen zijn misschien zinvol? Is daar behoefte aan?
- ....
Wat vinden jullie? Zinvol? Tips?