• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe ziet je Bug Out kit er uit?

sqeaky

Elementary prepper
Zelf ben ik erg benieuwd hoe de Bug out Bag/ Kit er uit ziet van mijn mede preppers. Ga je voor een militaire look of probeer je juist zo min mogelijk op te vallen als een echte "Greyman".

Zelf heb ik gekozen voor een soort tussenweg. Ik draag geen camouflage kleding maar wel outdoor kleding met een natuurlijke kleur.

Mijn tas is zwart. De "bug out bag" gemaakt door sandpiper of california een model van 55 liter.

Jas is de sten jas van Fjallraven in zandkleur. De broek is donkerbruin van Quechua ( decathlon ). Een stevige outdoor broek voor een leuk prijsje.

De schoenen die ik draag zijn hiking schoenen van Human Nature een merk die de ANWB verkoopt.

0aa62476a80745fb0e877f318c3b48d8.jpg

Oei, ben je niet bang dat je achterover valt met die bult op je rug? Ik heb zelf een minder uitpuilende en wat langere rugzak, daarmee zit de last beter over mijn rug verdeeld en ik kan me soepeler bewegen.
Inderdaad, de keuze voor geen camo maar neutraal zwart en onopvallende kleding is prima. Dat heb je goed gedaan!

• Leuk
Waarderingen: Ray
@Simurgh banana heb ik op vanwege opsec maar heb inmiddels een shemagh besteld.

@Stuudje De rugzak draagt echt fantastisch, zeker voor een tas die zo ver naar achteren hangt. Heb het meeste gewicht in het grote compartiment tegen mijn rug aan en de lichtere dingen aan de achterzijde. Welke tas gebruik jij?

Lijkt mij dat je rugzak te laag zit.
Probeer hem eens iets hoger te dragen en het gewicht op je heupen te plaatsen.
Hij sluit wel goed aan. Maar doordat hij zo laag zit ga je toch achterover hangen.
De eerste 5 km ga je waarschijnlijk niets voelen. Maar als je eens wat langer gaat lopen ga je dit wel merken.

Wat kleding betreft heb ik een beetje van alles. Van camo tot effen groen ook zwart heb ik maar ik draag nog graag een jeans broek.
Een grote fan van rugzakken ben ik niet al heb ik er wel een paar.
Als ik echt een bug out moet doen heb ik nog steeds mijn karretje.

Welke tas gebruik jij?
Ik heb drie rugtassen...allen trekkingrugzakken. Een lichtgewicht Gregory-z55
Zie ook filmpje
Een Gelert Explorer-65l , die ik, ehm, eigenlijk nooit gebruik omdat ik die andere twee altijd gebruik...hm, misschien maar verkopen.
En eentje die niet eens echt een naam heeft, ooit bij de V&D gekocht, zo'n drie kilo zwaar, veel te zwaar dus voor een lange tocht met volle bepakking maar mijn eerste rugzak dus die blijft tot die uit elkaar valt wel bij mij "wonen"denk ik. Deze rugtas mag altijd mee kamperen omdat ik dan toch maar klein stukje loop en geen dagenlang.

Aan de andere kant... Wannebe militairen, survivalists, preppers met een militaire of greyman look, vallen juist op door hun zogenaamde "Opsec-look";) (vooral als ze iets voor hun gezicht dragen :D)
Vooral voor het getrainde oog (als je weet waar je zoal op moet letten), dan haal je zo de mensen ertussen uit van wie je bepaalde verwachtingen hebt. (Zaken waar ze bij onderdelen van politie, douane, leger en beveiliging juist op trainen)

Overigens maak ik me er ook gewoon "schuldig" aan. Betere hiking, outdoor-kleding en gear, komen nu eenmaal uit bepaalde hoek en met een bepaalde doelstelling.

Ooit tijdens een SC werden we overvallen door een enorme hoosbui, die het veld waarop we stonden in een rivier deed veranderen. Om toch nog enigszins droog te zitten stonden spontaan enkele mannen en vrouwen op om een zeil te spannen...aanpakkers dus.
Maar wat mij verbaasde was dat iedereen die snel naar zijn tentje,bivakzak, caravan rende terug kwam in dezelfde regencape.
Dé camo-regencape dus. Je herkende niemand meer!

223.png

Laatst bewerkt door een moderator:
Outdoor kleding is ideaal en wil je toch of heb je toch even camo nodig door omstandigheden dan is een losse Camo regenhoes voor jou rugzak een optie .
En voor jou zelf als persoon een bilaminaat / trilaminaat regenbroek ( Kun je Tasje van maken ) en een Poncho .
Alle twee Bilaminaat en Trilaminaat bestaan uit de zelfde lagen stoffen, drie lagen dus waarvan een Goretex ( PTFE ) en de andere twee water afstotend . Foto 1 is van der Feughter en Foto 2 van de Seyntex.
Feughter geeft een duidelijke Trilaminaat vermelding en Seyntex niet . Broeken zijn evendik en voelen hetzelfde aan .

20160429_132847.jpg 20160429_133023.jpg

KAT/ PES
PTFE
PA

Bilaminaat jas
kan ook maar dan zit je wat hoger in je gewicht . Die Bilaminaat / trilaminaat regenbroeken die krijg je bijna niet kapot .
Zie de Info maar als aanvulling dan weet je meteen hoe het zit ;)
Ook ik ben een heel eind Camo af en zal wanneer nodig in Outdoor kleding gaan met Of een Sting rugzak met een Normale Effen regenhoes . Of een Burger / outdoor Trekking rugzak met een Camo hoes erbij .
En de bovengenoemde Bilaminaat met een Oudere versie Groene Nylon Poncho voor het Natte weer in een Groene omgeving ;) .

Mijn BOB (of zoals ik het noem, crashbag)

MEDISCH
  1. 1 paar nitrile handschoenen (voor patienten met latex allergie)
  2. 19x10cm noodverband, waterproof verpakt (BCB)
  3. Meerdere formaten snelverbanden
  4. Alcoholpreps
  5. O.R.S. (CarePlus)
  6. Pleisters
  7. Driekante doek (niet die non-woven rommel want dat scheurt al bij het omdoen)
  8. Algemene medicijnen en breedspectrum A/B.
(tevens in bezit geldig EHBO/BLS diploma) en in bezit van antiviruskit (masker, overall, schoencovers, nitril handschoenen en bril) in de rugzak.

SURVIVAL
  1. Alu tin (dient tevens als kookpannetje) + bétalight
  2. 1,5m 550 7/s paracord (ruim 10m lijn)
  3. Noodfluit
  4. StarFlash signaalspiegel
  5. Zakmes (uit diensttijd) en Gilette double edge mesje (altijd handig en weegt niks)
  6. Commandozaag
  7. Viskit
  8. Fireflash met striker
  9. Knoopkompas (de dure fluoriserende versie)
  10. Creditcardformaat vergrootglas
  11. Waterproof lucifers
  12. Waterzuiveringstabletten voor 6 liter (=72hr)
  13. Survivalinstructies, 2 blaadjes papier en mini potlood en klein codeboekje
  14. Koperdraad
Verder in de crashbag:
Zeer stevige casualtyblanket (soort grondzeil-achtige toplaag met alu binnencoating voor warmte isolatie, en geloof me hij werkt als een jekko) voor protectie en shelter
1x500ml water
Meerdere methodes om vuur te maken
Mechanix handschoenen (sneetjes in de handen die geïnfecteerd raakt zijn een no-go)
Petzl Hoofdlamp met rood filter en extra batterijen in waterdichte verpakking en LED zaklamp van MagLite. (twee in geval een defect is/gaat)
Rood rook noodsignaal
Voor p.d. een metalen baton (zo'n "uitschuifwapenstok" zoals de NOS die recent noemde, LOL)
Mora full-tang survivalmes

Alles verpakt in groene heup/schoudertas (kan op twee manieren gedragen worden) en gaat altijd mee in de rugzak of auto.

In de rugzak een veldfles met canteencup (BCB), poncho in DPM, dunne fleecegevoerde anorak, muts, zonnebril, lockpickset, regenbroek, skivvyroll, topografische kaart van directe leefomgeving en omgeving van verschillende rallypoints (binnen-en buitenland) en cash. Kaarten en beperkt houdbare items worden periodiek vervangen.

Voor COMMS gewoon de mobiele telefoon (zolang er netwerkdekking is niet de aandacht gaan trekken en de walkies gebruiken) en walkies (8km range), SATphone is een wishlist-item maar voor €1500 net iets te duur. Tevens geoefend in het gebruik van morse-seinen.
Daarbij Krav Maga, survivalcursus en een militaire achtergrond als skillset. Ook getraind met partner en crashcodes plus noodprocedures klaar voor gebruik.

Anyone else?

J.

Bijlagen

• DSC_1713.JPG
    DSC_1713.JPG
    36.3 KB · Weergaven: 84
  • DSC_1712.JPG
    DSC_1712.JPG
    25 KB · Weergaven: 83
Mijn BOB (of zoals ik het noem, crashbag)

MEDISCH
  1. 1 paar nitrile handschoenen (voor patienten met latex allergie)
  2. 19x10cm noodverband, waterproof verpakt (BCB)
  3. Meerdere formaten snelverbanden
  4. Alcoholpreps
  5. O.R.S. (CarePlus)
  6. Pleisters
  7. Driekante doek (niet die non-woven rommel want dat scheurt al bij het omdoen)
  8. Algemene medicijnen en breedspectrum A/B.
(tevens in bezit geldig EHBO/BLS diploma) en in bezit van antiviruskit (masker, overall, schoencovers, nitril handschoenen en bril) in de rugzak.

SURVIVAL
  1. Alu tin (dient tevens als kookpannetje) + bétalight
  2. 1,5m 550 7/s paracord (ruim 10m lijn)
  3. Noodfluit
  4. StarFlash signaalspiegel
  5. Zakmes (uit diensttijd) en Gilette double edge mesje (altijd handig en weegt niks)
  6. Commandozaag
  7. Viskit
  8. Fireflash met striker
  9. Knoopkompas (de dure fluoriserende versie)
  10. Creditcardformaat vergrootglas
  11. Waterproof lucifers
  12. Waterzuiveringstabletten voor 6 liter (=72hr)
  13. Survivalinstructies, 2 blaadjes papier en mini potlood en klein codeboekje
  14. Koperdraad
Verder in de crashbag:
Zeer stevige casualtyblanket (soort grondzeil-achtige toplaag met alu binnencoating voor warmte isolatie, en geloof me hij werkt als een jekko) voor protectie en shelter
1x500ml water
Meerdere methodes om vuur te maken
Mechanix handschoenen (sneetjes in de handen die geïnfecteerd raakt zijn een no-go)
Petzl Hoofdlamp met rood filter en extra batterijen in waterdichte verpakking en LED zaklamp van MagLite. (twee in geval een defect is/gaat)
Rood rook noodsignaal
Voor p.d. een metalen baton (zo'n "uitschuifwapenstok" zoals de NOS die recent noemde, LOL)
Mora full-tang survivalmes

Alles verpakt in groene heup/schoudertas (kan op twee manieren gedragen worden) en gaat altijd mee in de rugzak of auto.

In de rugzak een veldfles met canteencup (BCB), poncho in DPM, dunne fleecegevoerde anorak, muts, zonnebril, lockpickset, regenbroek, skivvyroll, topografische kaart van directe leefomgeving en omgeving van verschillende rallypoints (binnen-en buitenland) en cash. Kaarten en beperkt houdbare items worden periodiek vervangen.

Voor COMMS gewoon de mobiele telefoon (zolang er netwerkdekking is niet de aandacht gaan trekken en de walkies gebruiken) en walkies (8km range), SATphone is een wishlist-item maar voor €1500 net iets te duur. Tevens geoefend in het gebruik van morse-seinen.
Daarbij Krav Maga, survivalcursus en een militaire achtergrond als skillset. Ook getraind met partner en crashcodes plus noodprocedures klaar voor gebruik.

Anyone else?

J.

Ziet er goed uit

Misschien ben je het vergeten te vermelden maar ik mis voedsel en een waterfilter zou ook niet verkeerd zijn (Sawyer/Careplus is betaalbaar en goed)

En je Mora mes is niet full-tang (maar rat-tang), de full-tang Mora (Garberg) is pas vanaf juli leverbaar (niet om te muggeziften, maar om te delen)

Meer foto's zijn natuurlijk welkom :)

Ziet er goed uit

Misschien ben je het vergeten te vermelden maar ik mis voedsel en een waterfilter zou ook niet verkeerd zijn (Sawyer/Careplus is betaalbaar en goed)

En je Mora mes is niet full-tang (maar rat-tang), de full-tang Mora (Garberg) is pas vanaf juli leverbaar (niet om te muggeziften, maar om te delen)

Meer foto's zijn natuurlijk welkom :)

Voeding en dergelijke zit in mn get home bag, crashbag is voor supersnel wegwezen zogezegd. Heb inderdaad een Sawyer waterfilter, heb ik omdat mn survivalkit en waterzuiveringstabletten al voorzienend genoeg zijn voor een dag of twee, ook in de GHB.

Oh ik dacht dat de mijne full tang was, thanks voor de tip.

Voorlopige inhoud van men BOB:
1 assault pack 60L
1 camelbag 2L
EHBO koffer
toilettas
3 NRG-5 noodvoedsel
1 paar gamellen
1 Sawyer Mini
1 Steripen met drinkfles en zonnepaneeltje
2 FFP3 mondmaskers
3 noodponcho's
1 noodslaapzak
1 waterbestendig notitieblokje + Inka pen
1 Powerplus Barracuda zaklamp
1 Mini Maglite zaklamp + 10 batterijen
1 Esbit brandertje
1 doosje stormlucifers + 2 aanstekers
1 tinder on the rope
1 Mora Bushcraft Survival mes
1 Multitool
15m paracord
kleding reparatieset
4 karabijnhaken, 10 zipties en enkele waterdichte zakjes

Nog aan te vullen met:
nood drinkwater
stalen veldfles
reservekledij
snijwerende handschoenen
walkie-talkie
powerbank met zonnepaneel
kopie van belangrijke documenten
geld

Tips voor verdere aanvullingen zijn welkom! ;)

ik heb een grote groene karrimor . waar ik een slaapzak op de buitenkant aanbind, ik combineer het meestal met een regenjas en een trainingbroek . , ik heb de grey man look redelijk onder de knie gezien ik er niet uitzie als iemand die veel interessants bij kan hebben

Ik zelf gebruik als bug out kit:

Een Deuter Groden 35 ltr tas.
Met daarbij een lichte schouder tas van geloof ik15 ltr.
Maar deze zit niet helemaal vol.

Binnenkort zal ik er eens een uitgebreid verslag over doen.
Ik heb dit op het oude forum een aantal keren gedaan.
Maar omdat mijn uitrusting weer is veranderd wil ik dit toch weer eens overnieuw doen.

Onder je pack, is dat een tentje of een slaapzak? Slaapzak zou ik persoonlijk in de tas houden. Niet belangrijk om direct toegang tot te hebben, aangezien een shelter een plaats eerder dan comfort komt. Als het een tentje betreft, zou ik adviseren een mil-spec poncho aan te schaffen. Duizend en een manieren te gebruiken, prima shelters (ook bij veel wind en hoosbuien [uit eigen ervaring]) en je kunt er, in tegenstelling tot een tent, drijfpakken van maken om je kleding en gear droog over te zwemmen bij een rivercrossing. Plus een tentje van 2 kilo is nog altijd zwaarder dan een poncho van 500 gram. Mobiliteit komt bij mij op de eerste plaats, rugzak weegt dan ook nimmer zwaarder dan 15% van mn lichaamsgewicht (militair mobiliteits-handigheidje). Kun je goed mee sprinten en in principe, als je slim bezig bent, zit daar voldoende gear in.

J.

@Jeroen bedankt voor je advies. Het is een MSR Elixir 3 tent. Deze setup is modulair en ik wil inderdaad een optie hebben om zonder de tent verder te gaan mocht het om welke reden dan ook nodig zijn. De backpack zelf is relatief klein met een inhoud van 31,5 liter. Vandaar dat de tent er voorlopig nog onder kan qua gewicht.

Terug
Bovenaan