• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveel water ben ik nodig?

Doperwt

Senior Prepper
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik 50 liter water gekocht, in flessen en in pakken (25/25). Ik las ergens op nu.jij dat je minimaal 3 liter per dag moet hebben, maar wat als je ook gewoon veel extra drinken en alles hebt, dan ben je toch minder nodig? Ik wil graag 14 dagen thuis kunnen overleven, dus zou ik aan de 50 liter eerst genoeg hebben voor nu en kan dan ook water gebruiken voor koken.

Mijn vraag: Moet ik wel, af en toe, extra water bijkopen of is dit voorlopig genoeg en mij nu eerst richten op voeding en etc.

Water in flessen of pakken is niet zo duur, dus als je er ruimte voor hebt zou ik rekenen met ca 5ltr per dag.(14 x 5 = 70ltr)
Naast water om te drinken en te koken zul je ook je pannen, borden en bestek af en toe willen schoonmaken en af en toe tandenpoetsen en een natte washand over het lijf is ook wel prettig. ;)

Ik zou zeggen: meet eens 3 liter water af en kijk morgen hoever je daarmee komt. Meet daarna af hoeveel extra je nodig hebt en hoeveel extra je dus in voorraad dient te hebben.
Dat betekent waarschijnlijk niet douchen en niet de wc doortrekken :fluit:

Die 50 liter was nog geen 25 euro dus kan er rustig nog 50 bij ophalen aankomende week. Ik heb wel een aantal pakken met vochtig papier en baby doekjes, maar daar kun je niet echt jezelf mee wassen. Ook diverse pakjes met schoonmaakdoekjes en in nood kan ik daar wel een bordje of bestek mee afnemen. Maar je hebt gelijk, laat ik nog 50 liter extra ophalen.

WC zal buiten moeten :lol:

Laatst bewerkt:
Ik heb even gekeken wat ik aan gewoon drinken heb staan, dit is ongeveer wat ik gemiddeld wel in huis heb normaal gesproken.

4x1,5L Jusorange
2x1,5 Appelsap
5x1 vruchtensap
9x1 melk
3x1,5 ice thee
12x1,5 frisdrinken diverse.

Totaal: 45,5 liter en ben nu twee weken verder vanaf laatste keer boodschappen. Melk heb ik normaal gesproken iets meer van, maar wacht weer op de aanbieding. Los van water zou ik dan gemiddeld een 40 liter drinken in huis hebben.

Edit: Ik heb ook nog een 10 blikken soep staan over het algemeen 800ml. Snert, bonen en ander goed gevulde soep (Uit Duitsland en veel beter dan hier in Nederland, echt gevulde soep!).
Edit2: Ik heb ook nog 5 potjes met bouillon staan waar vlees bij inzit voor soep, gebruik ik elke week wel een keer en kan er wat meer van op voorraad hebben. Dan meng ik wat water en een half pakje Honig daarbij en vul het aan met rest groente wat ik in huis heb of vanuit de diepvries. Zonder groente is het natuurlijk ook prima en anders kan ik leren om uit de natuur wat te halen op den duur.

Naast drinkwater (voor koken, drinken etc.) kan je natuurlijk ook prima regenwater (of soms zelfs slootwater) gebruiken voor o.a. toilet, etc. Desnoods eerst door een grof filter en koffiefilter gieten voor wassen en schoonmaken, desnoods eerst (3 minuten) door koken voor persoonlijke hygiëne .

En water hergebruiken, dus zo min mogelijk door de gootsteen spoelen, maar opvangen in een emmer om het toilet te spoelen. Water waarmee gekookt is indien geschikt weer consumeren of gebruiken als kruik etc.

GreetZ,
Pjotr78

Slootwater heb ik in overvloed vlak bij huis, ik denk nog geen 100 meter van mij af. Maar ik vraag mij nu ineens af wat er gebeurt als de zuivering installaties het niet meer doen? En wat als iedereen de wc volpropt met shit en amper doorspoelt met voldoende water? Als er hele heftige regen is moet ik de put voor het huis los trekken omdat het anders kan overstromen (paar keer gebeurt), is de kans niet heel groot dat alles gaat verstoppen en de zooi omhoog komt?

Hergebruik van water is een goed plan en ook wel logisch, voor het eten ben ik niet heel veel nodig omdat alles in pot of blik zit met eigen vocht, en af en toe kook ik vers, maar verwacht geen verse voorraden in winkels wat ik dan kan gebruiken. Rijst en ander droog spul is minimaal water verbruik, ik doe dat nooit in ruim water en gaat altijd goed. Verder gebruik ik veel puree wat je kunt aanmengen met melk of water, daar gaat ook maar een 100ml of iets meer in... (gebruik maar halve pakjes).

Om je te kunnen helpen met jou wc afvoer probleem moeten we jou situatie kennen want dat is niet overal gelijk.

Buurman vertelde dat het te maken had met oude riolering in de straat en dat hier veel meer klachten over zijn, hij heeft bij mij een bak om de put gemaakt met een laagje grind op een plaat. Als het dan echt heel hard gaat regenen (of als er een verstopping is) kan ik de plaat er af halen en loopt het water de tuin in. Ik heb dit nu twee keer moeten doen en werkt goed.

Ze hebben wel een keer iets gedaan met de riolering in de straat en ik weet dat er ooit nog alles nieuw in gaat komen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Goede vraag en simpel antwoord:
Vroeger was er een lid (@ReadyMom) die dezelfde vragen had. Wat zij deed is dus simpel: gebruik vanaf vanavond na het slapen gaan geen nuts voorziening meer. Dus geen water uit de kraan, geen wc doorspoelen (hooguit nog één keer) en geen gas/stroom.
Noteer dan waar je tegen aan loopt en wat je ge- verbruikt.
Pas dat aan (één voor één).

Ps en niet stiekum eerst nog even kaarsen kopen.
pps en ook niet naar de chinees, die is ook dicht.

Dat is wel een goede @petroman ! Het zal mij niet helemaal lukken omdat ik zaterdag en zondag moet werken, en ik doe ook vrijwilligers werk. Ik heb niet een kans dat ik dagen lang alleen thuis ben achter elkaar. Zou het wel heel leuk vinden om te proberen en te kijken hoe dat gaat.

PS: Heb vorige week net een zak Bolsius waxinelichtjes gekocht, hoef ik niet in het donker te zitten.

Goede vraag en simpel antwoord:
Vroeger was er een lid (@ReadyMom) die dezelfde vragen had. Wat zij deed is dus simpel: gebruik vanaf vanavond na het slapen gaan geen nuts voorziening meer. Dus geen water uit de kraan, geen wc doorspoelen (hooguit nog één keer) en geen gas/stroom.
Noteer dan waar je tegen aan loopt en wat je ge- verbruikt.
Pas dat aan (één voor één).

Ps en niet stiekum eerst nog even kaarsen kopen.
pps en ook niet naar de chinees, die is ook dicht.

Helemaal waar @petroman, vraag eens aan mensen die een waterfilter hebben voor in geval van nood, bereid willen zijn om nu een drol in een emmer water willen leggen en twee dagen later daaruit durven te drinken met hen waterfilter... opeens vertrouwen ze dat ding toch niet helemaal, maar vertrouwen wel op datzelfde ding op het moment dat men niet anders kan. Als je er over-na-denkt best wel vreemd, met de achterliggende gedachten, neemt men het wel serieus of is men achter de media aangelopen om ook maar mee te willen doen...

Dat is wel een goede @petroman ! Het zal mij niet helemaal lukken omdat ik zaterdag en zondag moet werken, en ik doe ook vrijwilligers werk. Ik heb niet een kans dat ik dagen lang alleen thuis ben achter elkaar. Zou het wel heel leuk vinden om te proberen en te kijken hoe dat gaat.

PS: Heb vorige week net een zak Bolsius waxinelichtjes gekocht, hoef ik niet in het donker te zitten.

Ik zou twee zakken kopen, als je het niet weet hoe het uitpakt een voor in je "noodpakket" de anderr ga je vanavond proberen om te zien waar je licht bij nodig hebt en of het voldoende is, nadat je de hoofdschakelaar hebt omgezet.

Water uit de sloot zou ik wel durven, maar mijn eigen wc water zou ik ook niet zomaar gaan doen. :vomit:😅
kraanwater in emmer, drol erbij en kijken of je filter goed z'n werk doet, lijkt mij minimaal wat je kan proberen, of een dode vogel, makreelhoofd, als het maar fermenteerd toch?

Voor je rioolprobleem kan je een terugslagklep installeren op de hoofdpijp naar buiten.

Terug
Bovenaan