@Highway , Haha, ik ben aan het kijken. Je kan zeggen wat je wil, maar ze hebben wel lef!
.
Misschien leven over een paar jaar de meeste preppers wel in Hongarije.
Ja, dat hebben ze zeker! Je hebt ballen als je blind een huis koopt vanuit je stoel, in een land waar je nog nooit geweest bent en de taal niet begrijpt, en een camping wil wat je nog nooit gedaan hebt. Maar ze gingen er ook bijna aan onderdoor
Je hoorde ook de vertaalster zeggen dat er meer mensen zijn gekomen en het niet hebben gered, en weer zijn vertrokken.
Het is altijd link om een huis te kopen in het buitenland ergste is dat je huis bij een groot probleem onteigend kan worden en jij verdreven,je kunt een huis kopen zonder dat je weet of er een schuld op staat dat kan zijn bij een bank of belasting,of dat ze de grond aanwijzen(altijd het kadaster inschakelen) maar in werkelijkheid een stuk kleiner is.
Ikzelf ben veel problemen tegen gekomen met de huizen die ik in Turkije kocht ondanks dat ik de taal machtig ben.
Een advocaat kan ook met de verkopende partij meedoen,altijd alles zeer goed uitzoeken voor je betaald,en als er druk op staat dat ze er snel vanaf willen kijk dan uit.
Wat ik zelf heb gedaan is als eerste: niet met een makelaar afspreken maar rechtstreeks met de eigenaren. Een makelaar kost je onnodig veel geld.
Voor de koop heb ik een advokaat gezocht, die zowel Hongaars als Nederlands spreekt, en dus het contract ook in die 2 talen heeft opgemaakt.
De advokaat heeft vooraf uitgezocht wie er allemaal belang heeft bij de verkoop, dus ook leningen en andere rechthebbenden. Tevens heeft hij een copy van het kadaster, zodat helder is om welke grond het gaat, en welke gebouwen het betreft. Uiteraard zitten hier wat extra kosten aan, maar geeft de aankoop veiligheid en waarde. Bij elkaar heeft dat enkele maanden geduurd, voordat je afspreekt wanneer de overdracht is.
Maar effe iets anders, valt er ook wat te verdienen? En wat voor soort beroepen zijn er die een "gastarbeider" kan
uitoefenen.
En is het zo dat je voor je dagelijkse hap de ganse dag op een soort volkstuintje staat te ploeteren? Weliswaar op eigen kavel heb ik begrepen, maar als je dus niet meer de conditie hebt van een ouderwetse boerenknecht wat is dan het alternatief. Is er een soort bijstand of vangnet om een minimumloon te ontvangen.
Als je een moestuinier bent, je eigen hout hakt voor verwarming, en goed bent in het 'zelfvoorzienende leven' dan kan je met heel weinig geld leven in Hongarije. We hebben eens berekend dat 2 mensen voor een heel jaar lang rond de 600 euro vaste lasten hebben aan totale levens onderhoud. Dus zeg vanaf 50 euro inkomsten per maand ben je uit de minimale kosten. Verdienen doe je er weinig, de lonen zijn er laag en je doet alle soorten klusjes, en dan kom je wel aan 50 euro.