- batterijen permanent opladen? -
Beste allen,
Refererend naar een opmerkelijke situatie waar ik mij in bevond: link
https://www.preppers-shelter.nl/for...oring-ten-zuiden-van-utrecht.4024/#post-81550 wil ik in de schuur alles klaar hebben liggen. HAM radio's, zaklampen etc. Deze wil ik eigenlijk altijd helemaal opgeladen hebben.
Containers met 'food' voorraden, jerrycans met water, BOB's, ouderwets gereedschap, generator, brandstof, wapens (jachtmiddelen), enfin...
Kan het kwaad om batterijen permanent aan de loplader te houden?
Zo blijven mijn HAM radio's, zaklampen, reserve telefoon accu's altijd opgeladen; is de gedachte.
Graag jullie gedachten,
W.
Een goede oplader zal stoppen met laadstroom zodra de batterij vol is, en overgaan op een geringe laadstroom die bedoeld is om ontlading te compenseren, wat m.i. ook voor langere tijd niet echt kwaad kan.
Je hebt dan wel een behoorlijk aantal goede batterijladers nodig, en dat lijkt me zonde van het geld.
Dan beter er eentje voor het laadwerk gebruiken, en er een reserve in een blikken trommel opslaan (EMP, je weet maar nooit).
En tegelijk (alleen) low-discharge batterijen gaan gebruiken.
Met Eneloop NiMh's AA en AAA, en met Li-ion 18650's heb ik zelf goede ervaring. Die verliezen in opslag maar zeer langzaam hun lading. Als je de ladingstoestand dan ieder jaar controleert, en ziet dat er nog zo'n 90% over is, dan heb je het prima in de greep.
De batterijen die je in de apparatuur bewaart kan je het beste met een papiertje, kartonnetje of treklintje elektrisch van het apparaat scheiden. Zo ben je er zeker van dat er geen stoom kan lopen, naar bijvoorbeeld een aangesloten stukje electronica. Het papiertje bij in gebruik nemen verwijderen natuurlijk...
Ik kan mij voorstellen dat je batterijen in direct te gebruiken apparatuur volledig geladen wilt hebben. Voor li-ion is dat meestal een maximaal voltage van 4,2V (enkele cel), en houdt wel in dat de levensduur (maximaal aantal laadcycli) van de batterij op termijn wat kleiner zal zijn dan bij opslag met een spanning van zo'n 3,9V. Maar, ach, een volle lading voor direct gebruik is dat wel waard.
Bewaar reserve Li-ion batterijen (de "ijzeren reserve") dan het beste wel op zo'n 3,9V. En bewaar batterijen het beste in een luchtdichte doos met wat droogmiddel (b.v. silicagel). Zo voorkom je dat vocht in de lucht de ontlading kan bevorderen.
Vorstvrij bewaren lijkt me ook nuttig, en vooral ook het voorkomen van diep-ontlading. Een te laag voltage is desastreus voor een batterij. Een Li-ion batterij het beste niet lager dan 2,7V ontladen. Het is het beste om na te gaan of de apparatuur een bescherming heeft daartegen. Een goede radio of zaklamp zal dan tijdig uitschakelen.
Succes!