@Myronprps : Als ik jou was zou ik eerst rustig kijken naar wat je nu al hebt.
Wat voor boomsoorten groeien er zoal en hoe dik is de humuslaag op iedere plaats, wat zit daar onder (zandgrond, leem, klei).
Sparren en dennen brengen de PH van je grond aanzienlijk omlaag met alle dennennaalden die ook moeilijker afbreken dan bladeren van loofbomen.
Daarnaast vangen ze veel licht weg dus er zijn maar weinig planten die willen groeien in een sparrenbos.
Als je die dus veel hebt staan zou ik de meeste weg halen en als daar de mogelijkheid toe is ze vervangen door loofbomen.
Als je veel (volgroeide) beuken en eiken op je grond hebt is dat meestal een indicatie dat de grond vruchtbaar is en veel mineralen bevat.
Qua eetbare ondergroei zou ik voornamelijk denken aan soorten die niet echt de aandacht trekken.
Je kan verschillende soorten eetbare paddenstoelen introduceren (wel opletten dat je bij het oogsten niet iets verkeerds plukt)
Of daslook (Allium ursinum) maar ook deze moet je niet verwisselen met het giftige Lelietje van dalen.
Wat veiliger zijn planten zoals:
Op donkere plaatsen
Robertskruid (Geranium robertianum)
Zevenblad (Aegopodium podagraria)
Struisvaren (Matteuccia struthiopteris) Alleen de jonge scheuten zijn eetbaar, eten met mate.
Op lichtere plaatsen
Grote brandnetel (Urtica dioica) Kan ook in combinatie met bramen gebruikt worden om ongewenst bezoek te weren
.
Paardenbloem (Taraxacum officinale)
De verschillende weegbree soorten. Vooral de smalle weegbree (Plantago lanceolata) bevat een van de meest effectieve plantaardige antibiotica onder onze inheemse planten.
Grote klis (Arctium lappa)
Dit zijn sterke planten die je nu ook al in veel Nederlandse bossen kan vinden en dus weinig aandacht zullen trekken.
Er zijn natuurlijk nog veel meer nuttige soorten maar mijn advies is wel om het voornamelijk bij inheemse of al verwilderde soorten te houden zodat het op een bos blijft lijken en geen moestuintje waar in moeilijke tijden mensen even wat kunnen komen snaaien.
Wat bomen en struiken betreft is er ook nog veel mogelijk.
Eikels kan je mits je de tannines er uit haalt eten.
Beukennootjes (met mate eten), tamme kastanjes en hazelnoten zijn ook erg handig.
Van berken kan je het frisse voorjaarsblad eten en bij grotere exemplaren kun je net als bij esdoorns siroop tappen.
Weet even niet meer welke het is maar er is ook nog een lijsterbessoort die in Scandinavië gegeten wordt.
Sleedoorn is ook de moeite waard. Naast de eetbare bessen is dit ook een mooie dichte afscheidingshaag.
En mits de waterspiegel niet te laag is zouden vlier en wilg ook erg nuttig zijn.
Zo kom je dus een heel eind met wilde soorten die goed groeien in ons klimaat en bruikbaar zijn als voedsel, medicijn, afscheiding, enzo.
Ik hoop dat je hier wat mee kan en mocht je nog vragen hebben laat maar weten!
Groeten Permaculturist