• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

iemand ervaring met Autonome zonnesystemen?

walrus

Elementary prepper
Ik heb altijd eigenlijk al eigen zonnepanelen willen hebben maar dan wil ik de stroom zelf opslaan in accu's om dan niet meer in contact staan met een energie bedrijf.
Ik vroeg me af hoeverre dit mogelijk is, om totaal onafhankelijk te worden van een energie bedrijf en of je dan alsnog goedkoper uit bent? op lange termijn?
Zonnepanelen hebben geen levenslange duur en de systemen kosten vast ook wat.
Dus het steeds vervangen van panelen, accus etc gaat ook wat kosten.
Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel stroom zo'n systeem opwekt en kan bewaren en wat je er allemaal op kan draaien.

Anyways, ik zou dit allemaal kunnen vragen bij een leverancier van zulke systemen, wat ik ook wil, gezien ik ook bij zo'n bedrijf het apparatuur wil aanschaffen.
Op google is ook hoop te vinden maar daar zitten vast ook veel corrupte bedrijven tussen die alleen maar op je geld uit zijn en goedkope rommel leveren.
Dus vandaar dit topic, niet alleen om info te krijgen over de systemen zelf maar ook hoop ik een bedrijf geadviseerd te krijgen waar veel mensen goede ervaring mee hebben.

Dan moet je heel veel zonnepanelen hebben om volledig los te zijn. Ik kan nu met donker winters weer 2dagen uit op mijn accu's en dan gebruik ik geen vaatwasser wasmachine of droger.
Alleen verlichting waar nodig, tv, koelkast/vriezer en verwarming.
Ik heb maar 615w aan zonnepanelen en 2x 180ah accu's. Als omvormer heb ik een 1600w victron multiplus en een victron bluesollar mppt lader die eigenlijk voor mij te klein is.
Ik gebruik het regelmatig als backup en dat werkt echt prima.
Ik zou eerst maar eens kijken wat je wilt kunnen gebruiken kwa apperatuur. En dan bepalen hoeveel panelen er nodig zijn en daarna de opties van de installatie bekijken.
Of je voordeliger ben dat denk ik niet. Alleen de accu's kosten al een vermogen en komen gemiddelt iedere 5jaar kwa aanschaf weer terug.

Het is mischien interessant om je eigen eens te verdiepen in de Victron HUB-2 installatie.

Die kan bijna met iedere standaart net omvormer overweg.
Dit systeem kan je zelf opbouwen door eerst gewone zonnepanlen te nemen en later aan te passen met omvormers en accu's.

Hier een voorbeeld van een hub-2 setup.
IMG_8317.PNG

Tsja, wel logische vragen @walrus maar hoe moeten wij weten hoe je leeft, wat je gebruikt, wat je verwachtingen zijn ?
Zoal @Arie al aangeeft: ook de locatie speelt een rol. Woon je hier in Holland adan kun je volledig off grid EN normaal leven wel vergeten.
Tsja, wat is dna weer normaal leven? Nou, her is bv altijd iemand thuis, dus brand de kachel, wordt de was gedaan en als ndig draait de wasdroger ook. Staat ook een PC aan, draait de vijverpomp etc etc.

Mijn voorstel: bepaal zo nauwkeurig mogelijk je verbruik. Per dag.
Verder geeft ons 1,92kwp installatie op mistige dagen ongeveer 500W voor een hele dag ! Staat de hele dag je koelkast aan dan kun je het wel schudden.
Financieel is het ook niets: als je 100% saldeert dan verdien je op elke kwh 0,22cent. Dat kost je gem. een kwh.
Een beetje pv installatie gaat richting 2000 - 3000 euro. Dus reken maar uit.

Niet pessimistisch maar wel realistisch.

Ik vroeg me af hoeverre dit mogelijk is, om totaal onafhankelijk te worden van een energie bedrijf en of je dan alsnog goedkoper uit bent? op lange termijn?

Het is zonder meer mogelijk.
In Spanje heb ik een zeer bescheiden autonoom systeem van ongeveer 550 Wat.
Omdat er op mijn locatie geen alternatief is qua stoom is de afweging tussen kosten/baten niet vergelijkbaar met Nederland.

In Nederland zal je nooit goedkoper uit zijn met een autonoom systeem.
Omdat de energieprijs niet meer in relatie staat met de daadwerkelijke kostprijs is het vrijwel onmogelijk om een kosten/baten vergelijking te maken.

Maar eigenlijk is je vraag (voor mij) te vaag.
Als je doelstelling is om goedkoper uit te zijn met een autonoom systeem dan is het antwoord een 100% nee.
Als het gaat om onafhankelijk dan zal je jezelf de vraag moeten stellen wat dit voor jouw mag kosten.

Ik heb altijd eigenlijk al eigen zonnepanelen willen hebben maar dan wil ik de stroom zelf opslaan in accu's om dan niet meer in contact staan met een energie bedrijf.
Zonnepanelen hebben geen levenslange duur en de systemen kosten vast ook wat.
Dus het steeds vervangen van panelen, accus etc gaat ook wat kosten.
Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel stroom zo'n systeem opwekt en kan bewaren en wat je er allemaal op kan draaien.

Anyways, ik zou dit allemaal kunnen vragen bij een leverancier van zulke systemen, wat ik ook wil, gezien ik ook bij zo'n bedrijf het apparatuur wil aanschaffen.
Op google is ook hoop te vinden maar daar zitten vast ook veel corrupte bedrijven tussen die alleen maar op je geld uit zijn en goedkope rommel leveren.
Dus vandaar dit topic, niet alleen om info te krijgen over de systemen zelf maar ook hoop ik een bedrijf geadviseerd te krijgen waar veel mensen goede ervaring mee hebben.
Ik heb zelf nog geen ervaring maar ben wel wat dingen aan het uitwerken mbt opslag overtollige energie vanuit pv installatie. Grootste verbruiker is immers verwarmings element wasmachine e.d. Kies je voor wasmachine met warmwateraansluiting dan kun je die vullen met warm water uit boiler die je door pv laat verwarmen op momenten dat er weinig energievraag is. Ook kun je met Ozon generator O3 toevoegen aan waswater om zeep /was-tijd/ energie te besparen. Anderzijds zou je ook kunnen kiezen voor zoiets als zonneboilerpanelen en warmwater opslaan in bijv. kruipruimte . Maar er blijven altijd nog dingen over zoals bijv. het kooktoestel. Wil je ook onafhankelijk zijn van gas/petroleum dan kom je ook alweer snel bij elektra terecht en dus weer bij die accu... of een pallet gestookt fornuis met moederhaard. Zodra ik echt concrete ideen heb deel ik ze .

Leuke maar in mij ogen onhaalbare zaken.
Vb die O3 generator, waar loopt die op ? aardbeien ? Dat gaat ook elektriek kosten en tesamen met de 1000w (?) van je wasmachine, ik betwijfel sterk of je dan energie bespaart.
Als je geld over hebt zijn het leuke indeen maar als je je huis moet verbouwen alles aanschaffen etc dan is het geen besparing.

Ik schat dat eerst investeren in een door de zon heet gemaakt water syteem eerder rendabel is dan een pv installatie versus wasmachine.
Warm water gebruik je best veel en is goed te bewaren. Ook al zou je het water van 10 naar 15 graden opwarmen het is gratis.

Elektriciteit opslaan en dan ineens (verwarming) 1000w leveren gaat qua installatie aardig wat kosten.

Off grid is duur, off -off grid veel minder.
Ice house (hier liggen je blokken ijs), spring house (koelen via smeltwater van ice house), root cellar (groentes opslaan zo uit de grond) ipv koelkast en vriezer, samen met drogen, roken en wecken. Dat is 3 grote gaten graven, dus hoe hoog staat je grondwater en hoeveel ruimte kan je hiervoor vrijmaken. Moderne huizen zijn hier helaas niet op ontworpen.
Wasmachine (of minimaal een centrifuge/wringer) is heel fijn en bespaard erg veel tijd en slijtage aan de persoon die het doet. dan nog laptop voor internet, wat led-usb lampjes en genoeg om e-reader en mobiel te laden. Verwarming is houtkachel al dan niet samen met cv/zonnecollectoren en goede isolatie.

Al heel oud advies, maar 1e stap bij alternatief is het zo ver mogelijk verminderen van de stroombehoefte

Aan de engelse kreten te zien heb je je aardig ingelezen. Maar wat heb jij in praktijk gebracht ?
Wat overgrootvader bedacht had weten, of kunnen we weten. Vraag is meer wie heeft dat nu een in Holland werkend nagebouwd (buiten het openluchtmuseum).

Off grid is duur, off -off grid veel minder.
Ice house (hier liggen je blokken ijs), spring house (koelen via smeltwater van ice house), root cellar (groentes opslaan zo uit de grond) ipv koelkast en vriezer, samen met drogen, roken en wecken. Dat is 3 grote gaten graven, dus hoe hoog staat je grondwater en hoeveel ruimte kan je hiervoor vrijmaken. Moderne huizen zijn hier helaas niet op ontworpen.
Wasmachine (of minimaal een centrifuge/wringer) is heel fijn en bespaard erg veel tijd en slijtage aan de persoon die het doet. dan nog laptop voor internet, wat led-usb lampjes en genoeg om e-reader en mobiel te laden. Verwarming is houtkachel al dan niet samen met cv/zonnecollectoren en goede isolatie.

Al heel oud advies, maar 1e stap bij alternatief is het zo ver mogelijk verminderen van de stroombehoefte

Verminderen is de sleutel en dat kan kan je voor jezelf alleen vaststellen door het te doen.
Als de keuze daar is, is het streven naar alle luxe maar dan autonoom, stap twee.

Ik vind dit sowieso lastig. Wat ik me afvraag is of er een systeem bestaat dat niet via collectoren maar via panelen water verwarmt.
Collectoren doen weinig in de winter heb ik begrepen terwijl panelen ook nog wat presteren zonder de stralende zon.
Maar misschien blaat ik maar wat.:)

Aan de engelse kreten te zien heb je je aardig ingelezen. Maar wat heb jij in praktijk gebracht ?
Wat overgrootvader bedacht had weten, of kunnen we weten. Vraag is meer wie heeft dat nu een in Holland werkend nagebouwd (buiten het openluchtmuseum).
Lastig in een huurhuis waar een aantal dingen stomweg niet mogen. Heb een tijdje op de hand gewassen, ik leef liever zonder vriezer en koelkast.
Echter nog een plekje met wat beesten waar wat meer kan en waar ik meer "gedwongen" ben om zonder het moderne spul te werken. Alle back ups daar zijn/worden zo low tech mogelijk. Omheining bv is een stroomklok (+accu en zonnepaneel), maar de omheining moet de beesten ook binnen (en bv honden buiten) houden zonder dat die klok werkt (die dingen gaan nl ook stuk).

Waarom zeg ik dit toch? Omdat het verder denken dan een alternatieve stroombron zeker voor een prepper die eigenlijk een : "als niks er aan nutsvoorzieningen, etc. werkt voor 5+ jaar (tot nooit meer), hoe kan ik dan redelijk comfortabel verder?" oplossing wil ernstig belangrijk is. Makke van energie alternatieven als zonnepanelen en accu's is zeker in dat soort omstandigheden de levensduur (die dingen kunnen en gaan stuk, meestal op het slechts mogelijke moment), het gevaar van chemisch afval wat eenmaal stuk niet kan worden afgevoerd en dus lang veilig moet worden opgeslagen. Nog afgezien van het niet kunnen doorgeven van de kennis aan anderen, die dingen kan je nl niet zelf maken, sommige onderdelen zijn zowel essentieel als kwetsbaar en bij een bug out naar waar dan ook niet mee te nemen ivm te zwaar/groot. En ook al vindt je een nieuwe plek, kans dat die spullen te krijgen zijn is nihil. Iedereen die ze heeft die houdt ze echt vast.

Ik zie hier net als in de hele alternatieve stroom/zelfstandigheid hoek sterk de neiging om op technologie te bouwen en net zo tot meer afhankelijk te blijven van behoorlijk kwetsbare electronica. Dat gaat goed zolang je via een (web)winkel reserveonderdelen kan krijgen, maar er hoeft maar 1 klein kabeltje stuk te zijn of alles ligt plat en je bent hulpeloos. Je onafhankelijkheid is daarmee slechts een gevaarlijke illusie. En hoewel ik je groot gelijk geef dat je voor een aantal machines kiest voor het makkelijker maken van de dagelijkse dingen, moet je je er wel van bewust zijn dat het geen echte onafhankelijkheid is als het echt fout gaat.

Terug
Bovenaan