• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Iemand ervaring met deze bbq?

Dorpsgek

Survivor
Heeft iemand ervaring met deze potkacheltjes / bbq? Dat je er een steak op kunt bakken geloof ik wel maar kan je er ook een ketel water op koken of koken met een gietijzeren pan? Alleen houtskool of ook houtpellets?

potkachel bbq.jpg

Geloof niet dat hout pellets geschikt zijn voor de bbq, welke dan ook. Houtskool/briketten it is.

Mijn ervaring met die dingen is dat de as al snel de luchtgaten blokkeert. Werkt wellicht prima met kolen, maar met hout zit de boel snel dicht en heb je een rookpot. Ben er dus geen fan van, heb al wat avondjes in de rook gezeten naast die dingen. En dan gaan ze dankzij het gietijzer ook nog eens jaren en jaren mee. o_O

Koken/bakken zal het probleem niet zijn, al gaat er wel redelijk wat warmte langs de pannen maar met een groot genoeg vuurtje is dat ook geen probleem.

Houtpellets zijn niet geschikt voor dergelijke BBQ's/kacheltjes.

Ruim 20 jaar zo'n BBQ gehad Ging overal mee naar toe en werd behalve als BBQ ook als vuurkorf gebruikt. Op een gegeven moment zaten er geen poten en handvaten meer aan en begon de pot scheuren te vertonen. Toen het rooster in 2e brak heb ik er maar een afstand van gedaan. Pallets in de vorm van korrels heb ik er nooit ingedaan, voor de rest als wat brand ging prima !

Mijn ervaring met die dingen is dat de as al snel de luchtgaten blokkeert.

*he psssst Ray :fluit: zeg er dan wel even bij dat jij een halve meter hoog hout op zo'n potje stookt...

:thumbsup: Lijkt me een fijne en ook leuke bbq! Gietijzer, beetje zwaar met verplaatsen en niet om laten vallen.. verder niks mis mee :wave:

een aanrader, voor 2 personen en zeker voor op een balkonnetje. stoken met briketjes :) de pot heb ik allang niet meer maar het rooster hangt nog in de schuur. heeft het jaren goed gedaan ondanks dat ut goedkoop chinees gietwerk was.

*he psssst Ray :fluit: zeg er dan wel even bij dat jij een halve meter hoog hout op zo'n potje stookt...

:thumbsup: Lijkt me een fijne en ook leuke bbq! Gietijzer, beetje zwaar met verplaatsen en niet om laten vallen.. verder niks mis mee :wave:

Het ding idd meerdere keren als 'vuurkorf' gebruikt met gewoon hout. Halve meter niet gehaald, maar uiteraard stook je dan wat heftiger dan met wat kooltjes voor de BBQ. :)

• Leuk
Waarderingen: Erny
Een paar van deze dingen versleten.
Het eerst gaat het rooster eraan... breekt af en is dan incompleet dus moet je er een ander rooster bij op leggen om het ding nog als bbq te kunnen gebruiken.
Vervolgens breekt ergens wel ooit een pootje af, of twee... deze zijn een zwak punt, en dan wordt het een wankel geheel wat gesteund moet worden, met alle gevaren van dien.

Op dit moment is er een exemplaar gedegradeerd/promoveerd van bbq naar vuurpotje, dat gaat prima (zolang niemand hem verschuift van zn steuntje, want die wankele pootjes he... Omvallend vuur ten gevolg).

Maar voor een paar jaar prima te gebruiken, mits je voorzichtig met de kwetsbare delen omgaat. En het liefst niet de hele winter buiten laten staan.

Deze ook nog gevonden: De 'Joy Stove'. Lijkt mij ook wel een grappig ding en daar komt bij dat aluminium gewoon buiten kan blijven staan. Ook beter geschikt om met pannen te werken.

Wij hebben bijna dezelfde gehad . En die deed het goed op van die dikke kolen .
Helaas door een van onze Grote honden destijds van een wankele plastic tuintafel gelopen .
Stond op tafel voor reiniging . Rooster hadden we al vervangen door iets anders . Ook kapot gevallen op de tegels .

Ik heb er een soort gelijke vorig jaar weg gegeven. Nog in de verpakking. Als ik mij niet vergis aan @JamHard .
Jup,... doet hier nog goed dienst, enkel het handvat van het rooster had het vrij snel begeven, maar dit was heel goed op te lossen door de greep te gebruiken van een snack-oventje:thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: Flos
We hebben er twee, eentje rond, eentje ovaal. Ovaal rooster is al jaren kassiewijle, maar de ronde variant doet het al vele jaren prima.
Omdat ons natuurlijk zuneg bent, staat de ovale nog steeds te wachten op een passend rooster, iets zegt me dat er ergens nog een keertje eentje opduikt.
Niet dat we daar dan iets aan hebben, je gebruikt zoiets voor met z'n tweetjes en met meer is het de big green egg...:)

Nostalgie :D m'n pa gebruikte deze altijd wanneer het weer bbq tijd was. De dunnere delen zijn best kwetsbaar idd. Mn pa groef altijd een holletje om de pot in te zetten nadat alle poten er weer afgebroken waren :p

Terug
Bovenaan