F
frans81
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag dus voor 0.25 Cent deze Imco Triplex jaren 30 Stormaansteker bemachtigt ( Type is , IMCO Lighter Austrian 1930s Triplex Made in U.S.A. ) Zie link 1 .
IK ken de hele constructie niet dus het was effe puzzelen om erachter te komen hoe ik bij het Vuursteenhouder gedeelte kwam .
Genoeg info op WWW , maar van deze Triplex uitvoering dus niet Pff .
Ja er zat op de zijkant een klein druk knopje , maar daar op duwen deed niets en wringen met het Chassis leverde ook niets op .
De enigste mogelijkheid was dat ie alleen maar via bovenzijde open kon . Maar interne roest verhinderde dat natuurlijk .
Alles in de WD40 gespoten en laten inwerken .
10 Min later nogmaals via onderzijde het geheel proberen op te lichten . Yep , het ging beetje bij beetje en uiteindelijk klikte ie vast in eerste gaatje van boven .
Hierdoor kon men al een nieuw vuursteentje inleggen . Maar dat had geen zin door de aanwezige roest . Weer wringen en toen kwam het gehele binnenwerk vrij .
Vlug de Ultrasoon reiniger gepakt en gevuld met kokend water en Citroenzuur . 1 x 480 Sec met zuur en daarna 1 x 480 Sec met Soda oplossing . Dit twee maal herhaald en het was schoon genoeg voor het weer demonteren van de onderdelen in de behuizing .
Toen het eenmaal weer in elkaar zat was 1 druk op het knopje genoeg om het vuursteenhoudertje naar boven te doen komen . De Interne veer had nu geen weerstand doordat er geen Roest meer aanwezig was .
Foto 4 laat nog wat interne roest zien maar dat is inmiddels al zowat verdwenen .
Gezien ik geen aansteker Benzine had heb ik hem gevuld met Petroleum . Ik heb de hele vulling er uit gewroet ( En dat is nogal wat ) en het laten volzuigen in de petroleum . Het werkt maar met aansteker Benzine zal ie het vlugger doen .
Foto 1 is met luchtschuif dicht en Foto 2 luchtschuif Helemaal open .
In Link 3 is exact hetzelfde Model te koop en in een veel betere staat , zie oa foto's in Link .
1 verschil viel mij wel op ! En dat is de Patent vermelding . Patent Made in Austria , staat er op deze .
Bij de mijne staat er dus , Patent Austria .
Link 4 laat er 1 zien met een Patent Germany .
http://www.thunderhawkcollectables.com/1930s-us-imco-patents.html
https://www.preppers-shelter.nl/forum/posts/80285/
https://www.ebay.ie/itm/Antique-cigarette-lighter-Imco-Triplex-Patent-made-in-Austria-/131641289236
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-ww2-imco-triplex-lighter-478283703
25 cent inkoop en uurtje werk en oud werkt weer als Prep Nieuw haha .
Deze gaat in de EDC die nog steeds in ontwikkeling is Pff
Hoelang kun je praten over een Dubbeltje ( Aansteker ) Haha .
IK ken de hele constructie niet dus het was effe puzzelen om erachter te komen hoe ik bij het Vuursteenhouder gedeelte kwam .
Genoeg info op WWW , maar van deze Triplex uitvoering dus niet Pff .
Ja er zat op de zijkant een klein druk knopje , maar daar op duwen deed niets en wringen met het Chassis leverde ook niets op .
De enigste mogelijkheid was dat ie alleen maar via bovenzijde open kon . Maar interne roest verhinderde dat natuurlijk .
Alles in de WD40 gespoten en laten inwerken .
10 Min later nogmaals via onderzijde het geheel proberen op te lichten . Yep , het ging beetje bij beetje en uiteindelijk klikte ie vast in eerste gaatje van boven .
Hierdoor kon men al een nieuw vuursteentje inleggen . Maar dat had geen zin door de aanwezige roest . Weer wringen en toen kwam het gehele binnenwerk vrij .
Vlug de Ultrasoon reiniger gepakt en gevuld met kokend water en Citroenzuur . 1 x 480 Sec met zuur en daarna 1 x 480 Sec met Soda oplossing . Dit twee maal herhaald en het was schoon genoeg voor het weer demonteren van de onderdelen in de behuizing .
Toen het eenmaal weer in elkaar zat was 1 druk op het knopje genoeg om het vuursteenhoudertje naar boven te doen komen . De Interne veer had nu geen weerstand doordat er geen Roest meer aanwezig was .
Foto 4 laat nog wat interne roest zien maar dat is inmiddels al zowat verdwenen .
Gezien ik geen aansteker Benzine had heb ik hem gevuld met Petroleum . Ik heb de hele vulling er uit gewroet ( En dat is nogal wat ) en het laten volzuigen in de petroleum . Het werkt maar met aansteker Benzine zal ie het vlugger doen .
Foto 1 is met luchtschuif dicht en Foto 2 luchtschuif Helemaal open .
In Link 3 is exact hetzelfde Model te koop en in een veel betere staat , zie oa foto's in Link .
1 verschil viel mij wel op ! En dat is de Patent vermelding . Patent Made in Austria , staat er op deze .
Bij de mijne staat er dus , Patent Austria .
Link 4 laat er 1 zien met een Patent Germany .
http://www.thunderhawkcollectables.com/1930s-us-imco-patents.html
https://www.preppers-shelter.nl/forum/posts/80285/
https://www.ebay.ie/itm/Antique-cigarette-lighter-Imco-Triplex-Patent-made-in-Austria-/131641289236
https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-ww2-imco-triplex-lighter-478283703
25 cent inkoop en uurtje werk en oud werkt weer als Prep Nieuw haha .
Deze gaat in de EDC die nog steeds in ontwikkeling is Pff
Hoelang kun je praten over een Dubbeltje ( Aansteker ) Haha .