• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Informatie via de sateliet

drempler

Elementary prepper
Een in Nederland beetje vergeten ontvangst systeem "de sateliet" maar in heel veel landen nog een volop gebruikt systeem hier is zeer veel informatie te vinden door de vele zenders die er te ontvangen zijn.

Nu gebruikt een tv zoals je in huis hebt staan vrij eel stroom en is bij een stroomuitval niet echt een goede optie.

Je kunt bijvoorbeeld ook een zogeheten "satfinder" nemen om tv te kijken dit is een aparaat om je sateliet uit te richten maar ook een klein tv'tje

https://nl.aliexpress.com/item/1005007772856781.html
sat1.jpg

https://nl.aliexpress.com/item/1005002357332953.html
sat2.jpg

https://nl.aliexpress.com/item/4000314701951.html
sat3.jpg

De onderste heeft ook nog dvb-t dit is een systeem via de antenne welke ook veel gebruikt wordt in Nederland, Duitsland, Belgie mensen in de grens gebieden kunnen dus ook nog goed buitenlandse dvb-t zenders ontvangen.

Maar terug naar de sateliet waar dit topic over gaat.

Een schotel met LNB koop je op marktplaats voor weinig, en soms kun je ze zelfs gratis afhalen.
sat6.jpg

Zelf heb ik een zich zelf uit richtende snipe schotel deze worden doorgaans op campers etc gebruikt, nieuw zijn die dingen zoals te zien heel duur maar ook die koop je gebruikt voor heel weinig ik heb voor die van mij rond de 100,- betaald het voordeel van dit systeem is dat hij geprogrameerd kan worden voor verschillende satelieten. Er zit een kastje bij waar je de gewenste steliet kan aangeven en de schotel richt zich dan automatisch. (er zijn namelijk vele satelieten en die zitten allemaal op een andere plek in de lucht)
sat4.jpg

Het gehele systeem werkt op 5v voor de eerste sat finder en 12v voor de overige. Alle drie hebben ze een accu als is die van de eerste niet super, de overige twee kun je zo'n 2a3 uur me kijken. De snipe schotel is alleen kortstondig 12v nodig om uit te richten daarna kan de spanning eraf. Het stroom verbruik van deze dingen is slechts een paar watt.

Nu kun je ook nog een losse sateliet ontvanger nemen inplaats van een satfinder in combinatie met een 12v camping tv (je huis tv kan natuurlijk ook gewoon) ook ontvangers als deze koop je op marktplaats voor heel weinig en werken doorgaans op 12v.
sat5.jpg

Zoals al gezecht het zender aanbod is gigantisch zeer veel nieuws kanalen, religie maar ook een aantal goed entertainment kanalen met films en series zoals we dat op de Nederlandse tv niet meer kennen en alles GRATIS te ontvangen.

Mooi allemaal, maar wat heb je nu zelf allemaal draaiend en hoe zijn daar de ervaringen mee?
Alleen maar doorgeven wat op de website van ome Ali staat is niet erg nuttig (in mijn beleving).

Wat eb ik aan een (satelliet) systeem dat op elk willekeurig moment uitgezet kan worden?
Zoek even op de dreigementen van dhr. E. Musk over zijn treintje boven Oekraïne.

ps dat een caravan schotel werkt zie ik op elke camping.

Zoals gezegt heb ik een snipe sateliet dat werkt goed maar ook een vaste werkt goed. Elke sateliet maar ook de stuurzender is uit te zetten net als elke radio en internet verbinding. De reden dat ik dit post is dat dit net als radio een bereikbaar alternatief is voor het vergaren van informatie in tijden dat de stroom uitgevallen is.

Laten we zeggen dat alle satelieten van de EU uitgezet worden of uitgevallen zijn dan zijn er buiten de EU nog genoeg die je ontvangen kan. Bijna elk middelgroot tot groot land heeft div media satelieten in de lucht.

Dat starlink systeem waar je het over hebt is een comunicatie sateliet iets totaal anders dan een tv/radio sateliet, die je met bovenstaande ontvanger(s) kan ontvangen. Om in het Oekraine verhaal te blijven RT is in bijna de gehele EU geband en dus niet meer te bekijken via het normale internet (zonder gebruik van een vpn) maar via de sateliet kun je alle 5 RT zenders nog gewoon ontvangen, dit komt dus daardat dit via een sateliet wordt uitgezonden die geen EU eigenaar heeft en waarvan de stuurzender buiten de EU staat. Zo werkt het ook omgekeerd, de EU heeft een sateliet die in Rusland wel te ontvangen is maar waarvan de website bijvoorbeeld geblokkeerd is.

Terug
Bovenaan