• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kleine test Sawyer Mini (SP 105) in combinatie met een Brita Maxtra filter.

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De SP 105 is hetzelfde als de SP128, maar dan in het zwart.
Ik liep al een tijdje met het idee om eens een testje met de mini te doen in combinatie met een Brita Maxtra koolfilter. Zover ik weet filtert de Brita er geen bacteriën uit. Ik heb daar ooit eens een mail over gestuurd, maar heb er geen antwoord op gekregen.

Ik heb dit experiment eigenlijk voor mezelf gedaan, maar dacht later dat er misschien wel mensen zijn die het wel interessant vinden. Vandaar de publicatie.

Vanmiddag was het dan zover. Ik heb water gehaald uit de plas hierachter. Het is een oude veenafgraving. Op de foto zijn veel zwevende deeltjes te zien, dat komt omdat er net een schip was afgemeerd.
Dus heb ik het water eerst door een koffiefilter laten lopen.

Jullie kunnen zelf wel uitvogelen wat het voor en wat het na glas is.

GlVEEgQ.jpg

Vervolgens heb ik er een EC en een PH meter in gehangen. EC=De elektrische geleidbaarheid en PH=De zuurgraad. Een PH van 7 is neutraal. <7 is zuur en >7 is basisch
Of het nut heeft weet ik niet, maar het kon. :p Uiteindelijk waren er wel wat verschillen.

De volgende foto is alleen gefilterd door het koffiefilter.
EC=944 bij 26 graden en de PH= 8.7

ar52rad.jpg
Lrognnd.jpg

Nadat het door de Sawyer is gegaan waren de waardes als volgt:
EC =922 bij 26 graden en de PH 8.7

VbxKYim.jpg
XOJquLd.jpg

De waardes verschillen niet veel. Let wel, de meters zijn niet geijkt.

Hierna heb ik het nog door een Brita Maxtra filter laten lopen. Hier veranderde wel wat.
EC=668 bij 26 graden en de PH=5.7 met name die laatste waarde verbaasd me een beetje.

OjIe1KT.jpg
ryIox1G.jpg

De smaak na het Brita filter is iets neutraler dan de smaak van alleen de Sawyer.
Hier moet wel bij vermelden dat het oorspronkelijke water (dus voor filtratie) ook niet echt verkeerd smaakt.
(Als je zwemt krijg je ook wel eens wat binnen)

Het volgende experimentje had ik al eerder geplaatst.

Ik heb net een klein testje gedaan met de sawyer mini.
Ik heb er een Platypus waterzak met 2 liter water aan gehangen.
Het geheel heb ik opgehangen. 2 liter water filteren door de zwaartekracht duurt een kleine 15 minuten.
Ongeveer 14 minuten en 48 seconden.
Met knijpen gaat het natuurlijk veel sneller, maar als je geen haast hebt is dit ook een optie.

prehikx.jpg
I0CWQKH.jpg

Zou je willen testen wat de ph en ec van kraanwater is voor en na filteren met de Brita?

Laatst bewerkt:
@Tanfana, u vraagt, wij meten.

Is een goeie vraag, had ik nog niet gedaan.

Voor filtratie: EC=666 bij 22 graden en PH=8.0
Na filtratie: EC=526 bij 23 graden en PH=6.1

Gemiddelde van 3 metingen.

Ik zal binnenkort controle vloeistof voor de ph meter halen. Heb ik ong 7 maanden geleden voor het laatst gecontroleerd.

(Edit. Filtratie door Britafilter)

Wat heb je nu gemeten @Marcov ?

Zowel pH als EC meten ionen in oplossing die je niet kunt filteren met een deeltjes filter.
De actieve kool in het Britta filter heeft kennelijk bepaalde ionen weten te binden. De verlaging in pH vind ik ook vreemd, want vaak bevatten dergelijke filters als Britta wat marmerkorrels om het water juist in pH te verhogen om de smaak te verbeteren.

Laatst bewerkt:
Daarom veranderd de EC en de PH waarde na het Sawyer filter nauwelijks. (die kleine verandering kan ook nog door de tester komen) Dat de EC waarde na het Britafilter veranderde, had ik wel verwacht.
Maar waarom die PH waarde omlaag gaat begrijp ik niet. Dus als er iemand met de oplossing is.
Ik zal zo'n Brita filter eens doorzagen, kijken wat erin zit. (zal ik ook wel niets wijzer van worden)

Edit. Dit zit erin
4ldxlut.jpg

@Marcov Is dat Britta actieve koolfilter spiksplinter nieuw? Actieve kool wat verzadigd is, geeft gewoon z'n rommel weer af aan 't water.

Dank je voor de meting @Marcov . We hadden al het idee dat bij kraanwater de ph veranderde na het filteren. Het water is 'zachter' maar ook zuurder. Hier thuis is gefilterd water favoriet.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een aanvulling op dit onderwerp, ik ben even op de site van Brita gaan kijken en daar kwam ik het volgende tegen.

[Citaat] Het filtermateriaal van de MAXTRA+ filterpatroon bestaat uit een op voedselveiligheid gecontroleerd mengsel van een ionenwisselaar en actieve koolstof.
De ionenwisselaar vermindert de carbonaathardheid (kalk) en reduceert metalen, zoals koper en lood, die in de leidingen in uw huis kunnen voorkomen.
De toegevoegde actieve koolstof verwijdert smaakverstorende stoffen. [Einde citaat]

Eigenlijk ben ik niet heel veel wijzer geworden. Het doet dus iets met ionen.

Ik heb nog een aanvulling op dit onderwerp, ik ben even op de site van Brita gaan kijken en daar kwam ik het volgende tegen.

[Citaat] Het filtermateriaal van de MAXTRA+ filterpatroon bestaat uit een op voedselveiligheid gecontroleerd mengsel van een ionenwisselaar en actieve koolstof.
De ionenwisselaar vermindert de carbonaathardheid (kalk) en reduceert metalen, zoals koper en lood, die in de leidingen in uw huis kunnen voorkomen.
De toegevoegde actieve koolstof verwijdert smaakverstorende stoffen. [Einde citaat]

Eigenlijk weet ik nog niet veel meer. Het doet iets met ionen.
Dan is het logisch dat de pH daalt na het Britta filter.

Wel vreemd dat Britta er voor kiest om de calcium uit het water te halen, hard water is slecht voor je leidingen en wasmachine, maar juist beter voor de mens om te drinken. Daarom drinken zoveel mensen mineraalwater en bestaat zoiets als basisch water filters.

Terug
Bovenaan