• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

koud vacuum pompen van potten ed

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Een poosje geleden kwam ik iets interessants tegen voor mensen die langdurig iets willen
bewaren (naast wecken) zonder dat er warmte en kokend water aan te pas komt
Ik zag dit op een site van Judy of the woods ( http://www.judyofthewoods.net/diy/pump.html )
Het werkt heel simpel en je hebt er weinig spullen voor nodig enkel een beetje handigheid erin krijgen
maar dat denk ik iedereen .Het is zeker voor mensen die dingen uit de natuur halen als noten en gedroogde kruiden , thee etc een hele goede bewaar methode . Ik denk aan @Piroska , @Stuudje en @Ray , @Vempain @Rataplan en voor alle andere die dit ook doen een goede bijkomstigheid . Tot nu heb ik er een positieve ervaring mee en het werkt prima . (blijkbaar in het buitenland wel meer bekend als hier denk ik )

Wat je nodig hebt is een vacuum pomp en dat kan zijn een Vacuvin (welke je voor plm 10 euro kunt kopen ,
, een hand vacuumpomp ( of elektrische pomp), of een omgebouwde fietspomp of gewoon een simpele ''houten zuiger met een afdichting en een cilinder (stuk metalen buis of PVC buis van een goede maat tov de houten zuiger)en isolatie tape om de afdichting te maken voor de zuiger .
Als afdichting op de potten of flessen want ook dat werkt gebruik je een klein stukje PVC isolatie tape (20 mm breed) waar je stukjes van knipt plm 10 mm breed .
Bij Judy of the woods doen ze hier in de midden een stukje dun plastic (van een plastic tasje of zo) op en dit wordt op een heel klein gaatje geplakt wat je er met een naald of zo'n prikker om tekeningen vast te zetten in het deksel hebt in geprikt . De (jam) pot is grondig schoongemaakt en gedroogd . (ook de rand van de pot !!)
De pot wordt gevuld met wat je wilt bewaren en het deksel wordt er stevig opgedraaid .de afdichting (seal)
wordt op het gaatje geplakt en daarna plaats je een rubber afdichtring (plaatje rubber met een gat ) en zuig je met je (Vacuvin) pomp de lucht uit de jampot .
Door de onderdruk zal het stukje tape stevig op het gaatje gezogen worden en verkrijg je een pot die vacuum is. Nadat dit gebeurd is druk je het stukje isolatie tape overal goed vast
Ik heb ondervonden en dat je het beste het deksel eerst voor verwarmt (plm 40 a 60 C) door het op een warme plaat of steen te leggen (geen warm water ), hierdoor wordt het afdichtingsmateriaal van het deksel (dat witte spul of rode ring ) net iets zachter en zal wanneer je het deksel dichtdraait beter afsluiten .

Ook ben ik er achter gekomen dat er een nog eenvoudigere afdichting manier is dan het seal met dat stukje plastic op het isolatie tape , namelijk enkel een stukje isolatie .
Het werkt iets anders ,je drukt het stukje isolatie tape aan één kant vast ,maar laat het midden en de andere kant los .Hierop plaats je de afdichting met je pomp . ik zelf vind wel beter ,want na gebruik plak je er gewoon een nieuw stukje tape op het dekseltje ipv te laten zitten . plus het sluit denk ik nog beter af en is minder gepriegel om dat plastic op
het tape te krijgen .
Een voordeel van dit vacuum sealen is je kan dit doen met noten of andere dingen welke onderhevig zijn aan oxidatie (hoeft dus geen voedsel te zijn en er komt geen water aan te pas Tevens kun je deze manier dus ook gebruiken om zaken te sealen die je af en toe nodig hebt , want je haalt uit de pot wat je nodig hebt , plaats een nieuw stukje tape en zuig de pot weer vacuum . Je bent niet gebonden aan (jam) potten , zelfs PEt flessen kun je hiermee vacuum maken (denk aan opslag van rijst , bonen ed)
Ik zelf heb een Vacuvin gebruikt , maar een fietspomp ombouwen (liefst zo'één met een kunststof buis)
werkt ook prima en is nit zo moeilijk .
Hieronder heb ik wat foto's gezet van mijn eigen ik gebruikte een naald en hamertje om dat gaatje in het deksel te krijgen want ik wilde het gaatje klein houden (wel iets van hout of zo onder het deksel doen ander s deuk je het deksel misschien te ver in (weet niet of dat wat uitmaakt , maar ik heb het dekselzoveel mogelijk in zijn vorm gehouden )
Op de foto kun je goed zien dat hhet tape letterlijk in het gaatje ordt gezogen .
Naar aanleiding van deze dame :http://www.judyofthewoods.net/diy/pump.html
Ja kan zien dat je met zo'n Vacuvin zelfs een PET flesje vacuum krijgt en dat blijft het ook .
Hier nog wat linken mbt extra informatie
zonder dat tape in de midden

zelf maken van een ‘’pomp’’heel simpel

fietspomp omkeren

Ik heb ook gezien bij Youtube dat een man op deze manier melkpoeder opsloeg , maar op het melkpoeder
deed hij een laagje (van te voren in de oven) gedroogde rijst om eventueel vocht uit de melkpoeder te halen .
Of dit werkt weet ik niet ,maar ik vermeld het hier toch maar .

verwarmen van deksels met elektrische deken zodat het rubber
zachter word maar niet nat (vocht uit het deksel houden

Positieve op en aanmerkingen zijn welkom :cool: , want veel ervan weten doe ik niet maar ik vind het zelf
een mooi iets en tot op heden werkte hoe goed en heb ik gezien dat het aardig wat toegepast zeker door
Preppers:D
gr will

judyofthewoodspump3.jpg DSCF9196.JPG
DSCF9193.JPG DSCF9195.JPG

Thanks @Wafels ! Met vacuumpomp kende ik niet echt, niet zoals hier beschreven, wel vacumeren natuurlijk.
Ik herinner me wel dat oudforumlid Peerke "weckte" door de lucht bovenin de pot te verbranden.
Ik zal eens zoeken of ik een link kan vinden.

"Giet er vervolgens een scheutje sterke drank in, denk aan jenever of wodka. Alcohol aansteken en vervolgens meteen de dop erop doen zorgt ervoor dat de pot compleet luchtdicht zit. De brandende alcohol haalt alle zuurstof er meteen uit, dus het is het beste als je meteen de dop erop doet, zodat er zo min mogelijk zuurstof bij komt."

Superleuk! Ik beschik alleen over een vacumeermachine en honderden zakjes, dat volstaat prima. Meestal heb ik een gebrek aan potjes ookal heb ik er meer dan 200, ik ben dus juist erg blij met mijn apparaat met zakjes, maar voor anderen kan dit en mooie oplossing zijn.

@Piroska ik weet niet welke aansluiting ( ''zuigmond'' ) er op je machine zit maar je bent natuurlijk niet gebonden aan
''jampotten '' of zakjes een tonnetje met een rubber afdichtingsring in het deksel werkt natuurlijk ook , of een ''oud'' munitie kistje uit de dump
ed het heeft zonder meer een hoop toepassingen net als jou zakjes .
Ik ben nu dus ook potten ed aan het verzamelen :D
gr will

Terug
Bovenaan