Nog even opgezocht:
Via voedsel en drinkwater komen mensen in aanraking met chemische stoffen die mogelijk effecten op de gezondheid hebben. Het RIVM onderzocht hoeveel cadmium, lood, arseen en kwik volwassenen (18-65 jaar) uit 10 landen hierdoor binnenkrijgen. De optelsom van blootstelling aan deze 4 metalen is in alle onderzochte landen te hoog. Als volwassenen te veel binnenkrijgen, ontstaat er mogelijk op latere leeftijd nierschade. De nieren werken dan minder goed.
https://www.rivm.nl/nieuws/te-hoge-blootstelling-aan-combinatie-van-cadmium-lood-arseen-en-kwik-geeft-mogelijk#:~:text=Via voedsel en drinkwater komen,effecten op de gezondheid hebben.
Goed opgezocht
@JJ&A , dat is leesbaar, in tegenstelling tot dat "premium artikel" van de Telegraaf.
Als seintje doorgegeven was dat natuurlijk wel prima, maar ik vraag mij toch af of onze media op de bodem van het putje zijn aangekomen nu ze een nieuwsbericht van een ander als "premium artikel" van achter een paywall doorverkopen.
Is de huidige onderzoeksjournalistiek verworden tot het uitzetten van de propagandaknop, of is kennelijk volksgezondheid-relevante informatie voorbehouden aan de elite? Laat het schorremorrie maar verrekken?
Haha, ik ben doorgaans helemaal niet zo, maar hier paste toch wel even een revolutionair reageren. Weg met de elite en leve het proletariaat!
Enfin, ik zie dat het drinkwater kennelijk maar een deel is van het probleem.
"
Cadmium, lood, arseen en kwik zitten onder meer in de bodem en komen daardoor in voedsel terecht. Mensen krijgen te veel cadmium en lood binnen via granen en orgaanvlees; voor lood kan dit ook gebeuren via groente, fruit en drinkwater."
Let op die laatste zin. Zou het voor lood dan niet gaan om loden waterleidingen? Hier en daar zullen ze in oude huizen nog wel zitten en gemiddeld een bijdrage leveren, maar zou het er niet op neer komen dat enkelen daardoor "looduitslag op de neus krijgen" en de rest er geen belasting van ondervindt? De Telegraaf-kop is dan onjuist of overtrokken en schreeuwerig. Hmmmm, is dat dan misschien een sensatiekrant?
Groente, granen en orgaanvlees zijn dan kennelijk eerder "het probleem" voor lieden zonder loden pijp. Ik vraag mij dus af of het drinkwater hier eigenlijk geen te grote (of onterecht een) rol wordt toebedeeld...?
Enfin, mocht het drinkwater toch verslechteren, dan zou ik op omgekeerde osmose zetten. Er is geen Brita of Berkey filter dat daaraan kan tippen denk ik, als verdergaande zuivering nodig zou worden. Wel zie ik dat ook Berkey kennelijk goed scoort op zware metalen (hoewel het kennelijk niet onafhankelijk is onderzocht en gecertificeerd) maar als dat nauwelijks in drinkwater zit, tja...
https://www.drinkwaterplatform.nl/waterfilters-de-zin-en-onzin/
Ik denk, dat ik mijn osmose installatie toch maar eens naar een stelling onder handbereik verplaats... in afwachting van verdere info