Henk88
Diehard Prepper
Beste Preppers,
Ik zie al topics over elektrische scooters en gewone fietsen maar dit moment verschijnen er veel nieuw soort elektrische voertuigjes op de markt als milieuvriendelijke oplossing voor met name stedelijke mobiliteit.
Een aantal zijn niet legaal in Nederland, maar kunnen wel degelijk nut hebben als BOV. Anderen zijn wellicht niet alleen nuttig als BOV maar kunnen ook leuk of praktisch zijn in het dagelijks leven. Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hiermee.
Een aantal voorbeelden;
E-steps
Elektrisch aangedreven steps, vaak opvouwbaar. Meestal hebben ze een elektromotor van 250 tot 500 watt, een snelheid van zo'n 25 km per uur en een actieradius van 25 km.
Voordelen:
- Goedkoop, degelijke exemplaren zijn al te koop vanaf 350 euro in China
- Compact en licht in gewicht (een kilo of 12 en een meter lang), vaak opvouwbaar
Nadelen:
- Door de kleine wielen oncomfortabel, ook niet geschikt voor iets anders dan asfalt, daardoor wellicht geen nuttige BOV
- Beperkte actieradius
- In Nederland niet legaal omdat ze geen trapondersteuning hebben en dus worden beschouwd als bromfiets (echter ze zijn niet typegoedgekeurd als bromfiets en voldoen ook niet aan die eisen).
E-vouwfiets 2.0 (in het buitenland vaak e-bike of e-scooter genoemd)
De elektrische vouwfiets bestaat al in Nederland maar er zijn verschillende buitenlandse startups die wat 'hippere' versies hebben gemaakt. Voorzien van o.a. schijfremmen, aluminium velgen en apps waarmee je cruise control of verlichting kan besturen.
Motoren zijn net als bij de Steps vaak 250 tot 500 watt, trapondersteuning is vaak optioneel, velen ondersteunen ook een volledige elektrische (bromfiets) modus. Dit is overigens niet volledig legaal, formeel mag je zo'n ding alleen gebruiken met trapondersteuning. Ze halen 25-30 km/u net als de steps maar hebben wel een fors grote actieradius van 40 tot 80 km.
Voordelen:
- Relatief goedkoop, 600 - 1000 euro in aanschaf voor een degelijk gebouwd exemplaar
- Relatief compact, stuur klap je vaak in of soms zelfs het hele ding. Past in een kofferbak van een auto en mag mee in de trein zonder speciaal kaartje, met 13-15 kg ook nog zelf te dragen voor korte stukjes.
- Zolang je rijdt met trapondersteuning zijn ze volledig legaal, zonder verzekering of iets.
Nadelen:
- Sommigen hebben een hoog kinderfiets gehalte
- Minder comfortabel dan een 'gewone' e-bike (vaak ook geen versnellingen)
Elektrische bromfiets
Er zijn maar weinig legale elektrische bromfietsen in Nederland omdat de regelgeving afwijkt van de rest van Europa. Maar onderstaand is een voorbeeld van een e-bromfiets (feitelijk een elektrische fiets maar dan zonder pedalen/trapondersteuning).
Voordelen:
- Volledig elektrisch, geen trapondersteuning nodig
- Volledig goedgekeurd, inclusief blauw bromfietskenteken
- Zeer compact en licht (14 kg)
Nadelen:
- Alsnog redelijk beperkt in snelheid (25 km/u) en actieradius (30 tot 60 km)
- Duur (1500 + euro)
E-scooter voor in je BOB
Deze wilde ik jullie niet onthouden, dit is een e-scooter die opgevouwen slechts 49 x 29 x 19 cm is en 7 kg weegt. Een e-scooter voor in je BOB dus :thumbsup:. Ideaal is hij helaas niet want hij mag in Nederland de weg niet op (immers een bromfiets zonder goedkeuring) en hij is met 1000 dollar ook niet goedkoop. Wel kom je met zon piepklein ding 20 km ver op een snelheid van 20 km/u mits je niet meer weegt dan 100 kg.
Dat is even een greep uit de mogelijkheden, ben benieuwd naar jullie meningen en toevoegingen.
Ik zie al topics over elektrische scooters en gewone fietsen maar dit moment verschijnen er veel nieuw soort elektrische voertuigjes op de markt als milieuvriendelijke oplossing voor met name stedelijke mobiliteit.
Een aantal zijn niet legaal in Nederland, maar kunnen wel degelijk nut hebben als BOV. Anderen zijn wellicht niet alleen nuttig als BOV maar kunnen ook leuk of praktisch zijn in het dagelijks leven. Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hiermee.
Een aantal voorbeelden;
E-steps
Elektrisch aangedreven steps, vaak opvouwbaar. Meestal hebben ze een elektromotor van 250 tot 500 watt, een snelheid van zo'n 25 km per uur en een actieradius van 25 km.
Voordelen:
- Goedkoop, degelijke exemplaren zijn al te koop vanaf 350 euro in China
- Compact en licht in gewicht (een kilo of 12 en een meter lang), vaak opvouwbaar
Nadelen:
- Door de kleine wielen oncomfortabel, ook niet geschikt voor iets anders dan asfalt, daardoor wellicht geen nuttige BOV
- Beperkte actieradius
- In Nederland niet legaal omdat ze geen trapondersteuning hebben en dus worden beschouwd als bromfiets (echter ze zijn niet typegoedgekeurd als bromfiets en voldoen ook niet aan die eisen).
E-vouwfiets 2.0 (in het buitenland vaak e-bike of e-scooter genoemd)
De elektrische vouwfiets bestaat al in Nederland maar er zijn verschillende buitenlandse startups die wat 'hippere' versies hebben gemaakt. Voorzien van o.a. schijfremmen, aluminium velgen en apps waarmee je cruise control of verlichting kan besturen.
Motoren zijn net als bij de Steps vaak 250 tot 500 watt, trapondersteuning is vaak optioneel, velen ondersteunen ook een volledige elektrische (bromfiets) modus. Dit is overigens niet volledig legaal, formeel mag je zo'n ding alleen gebruiken met trapondersteuning. Ze halen 25-30 km/u net als de steps maar hebben wel een fors grote actieradius van 40 tot 80 km.
Voordelen:
- Relatief goedkoop, 600 - 1000 euro in aanschaf voor een degelijk gebouwd exemplaar
- Relatief compact, stuur klap je vaak in of soms zelfs het hele ding. Past in een kofferbak van een auto en mag mee in de trein zonder speciaal kaartje, met 13-15 kg ook nog zelf te dragen voor korte stukjes.
- Zolang je rijdt met trapondersteuning zijn ze volledig legaal, zonder verzekering of iets.
Nadelen:
- Sommigen hebben een hoog kinderfiets gehalte
- Minder comfortabel dan een 'gewone' e-bike (vaak ook geen versnellingen)
Elektrische bromfiets
Er zijn maar weinig legale elektrische bromfietsen in Nederland omdat de regelgeving afwijkt van de rest van Europa. Maar onderstaand is een voorbeeld van een e-bromfiets (feitelijk een elektrische fiets maar dan zonder pedalen/trapondersteuning).
Voordelen:
- Volledig elektrisch, geen trapondersteuning nodig
- Volledig goedgekeurd, inclusief blauw bromfietskenteken
- Zeer compact en licht (14 kg)
Nadelen:
- Alsnog redelijk beperkt in snelheid (25 km/u) en actieradius (30 tot 60 km)
- Duur (1500 + euro)
E-scooter voor in je BOB
Deze wilde ik jullie niet onthouden, dit is een e-scooter die opgevouwen slechts 49 x 29 x 19 cm is en 7 kg weegt. Een e-scooter voor in je BOB dus :thumbsup:. Ideaal is hij helaas niet want hij mag in Nederland de weg niet op (immers een bromfiets zonder goedkeuring) en hij is met 1000 dollar ook niet goedkoop. Wel kom je met zon piepklein ding 20 km ver op een snelheid van 20 km/u mits je niet meer weegt dan 100 kg.
Dat is even een greep uit de mogelijkheden, ben benieuwd naar jullie meningen en toevoegingen.