• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lijst voor eten

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Staat er op het forum ook een overzicht met wat je nodig bent aan eten voor 14 dagen? In de onderwerpen staat volgens mij geen voorbeelden van wat je ongeveer nodig bent, of ik kijk er overheen.

Bedankt alvast voor het antwoord,
Doperwtje.

PS: Ik zal ook een lijstje gaan maken met wat ik al heb, want er is best wel veel volgens mijn moeder (vind dat ik soms teveel heb in voorraad, omdat ik ook vaak weggeef aan haar).

hi Doperwt,

Over wat je in huis zou 'moeten' hebben verschillen de meningen nogal :lol:

Onderstaand mijn mening en mijn ervaringen:
Het hangt naar mijn mening van een aantal dingen af:
-ga je ervan uit dat je gas en/of stroom nog werken? Of heb je andere manieren om te koken?
Zo niet, dan zou je dingen in huis moeten hebben die je kun eten zonder te koken. (Kan sowieso geen kwaad om dat erbij te hebben, want het spaart gas/stroom)
-hoeveel ruimte heb je om een voorraad op te slaan (bij voorkeur koel en donker)?
-hoeveel heb je te besteden? Je kunt een duur voedselpakket kopen, maar ook zelf een voorraad blikje voor blikje bij de super bij elkaar verzamelen.
-Hoe lang wil je het bewaren? Wil je iets kopen wat de komende 20-30 jaar goed blijft, 'in afwachting' van een SHTF-situatie of ga je het maandelijks rouleren en is een houdbaarheid van 2 maanden voldoende?
-En vooral ook: haal in voorraad wat je lekker vind. Persoonlijk lijkt mjj niks erger dan in een noodsituatie zitten met 20 blikken erwtensoep (bleh!) omdat die toevallig in de aanbieding waren, terwijl ik voor een dubbeltje per blik méér ik soep gehad die ik wél lekker vind...

\voor inspiratie:
Hier voorbeelden van bv het voedingscentrum, incl menu:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...akket-met-eten-en-drinken-in-huis-hebben.aspx

en van CONSERVA.DE ( een duits bedrijf die een heel divers assortiment heeft met houdbare voeding in blik, maar ook gevriesdroogd):
https://shop.conserva.de/en/

Ik weet dat oa Rockyflats ook bij duitse winkels (online) dingen in blik koopt, oa vlees, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Staat nog op mijn 'uitproberen-lijstje' ! :thumbup:

Dank je voor het uitgebreide antwoord :thumbup:

-ga je ervan uit dat je gas en/of stroom nog werken? Of heb je andere manieren om te koken?
Ik hoop dat gas en stroom het zo lang mogelijk blijft doen, en anders wil ik op campinggas gaan koken. Ik heb twee van die losse brandertjes en nog een paar potjes met gas (stuk of 4 nog). Op vakantie gaat een potje een drie dagen mee, dus zou er dan wel een aantal bij op moeten halen voor de zekerheid. Wie weet kan het dan ook deels als verwarming gebruikt worden in uiterste nood. Als ik dan 10 potjes in totaal heb kom ik wel een eindje denk ik.

Zo niet, dan zou je dingen in huis moeten hebben die je kun eten zonder te koken. (Kan sowieso geen kwaad om dat erbij te hebben, want het spaart gas/stroom)
Ik heb niets in het bijzonder wat ik zo kan eten, slechts crackers, beschuit en dat soort dingen. Ik denk dat zakken met muesli en dat soort dingen dan wel een goed alternatief zijn (blijft wel redelijk lang goed en is compact).

-hoeveel ruimte heb je om een voorraad op te slaan (bij voorkeur koel en donker)?
Als het netjes in bakken of dozen zit kan ik heel veel opbergen, desnoods onder het bed en in kledingkasten. Genoeg koele droge plekken denk ik.

-hoeveel heb je te besteden? Je kunt een duur voedselpakket kopen, maar ook zelf een voorraad blikje voor blikje bij de super bij elkaar verzamelen.
Momenteel niet veel, maar volgende maand weer wat ruimer, en koop liever losse spullen i.p.v. een duur pakket met spullen waar ik de helft al van heb of die overbodig zijn. Verder heb ik wel voorraad in huis, en zou het wellicht al wel kunnen overleven de eerste twee weken, maar dat is geen volwaardige twee weken met ontbijt, lunch en dinner. Het is gewoon basis voorraad wat zwaar is en niet meeneem op de fiets of lopend. Ik ga het verzamelen en aanvullen.

-Hoe lang wil je het bewaren? Wil je iets kopen wat de komende 20-30 jaar goed blijft, 'in afwachting' van een SHTF-situatie of ga je het maandelijks rouleren en is een houdbaarheid van 2 maanden voldoende?
Ik heb geen idee, alles wat ik nu heb blijft wel een jaar goed en gooi vrijwel nooit iets weg. Heel veel dingen blijven goed na t.h.t. op een enkel dingetje na. Ik had een zak met noten die na een paar maanden over datum niet lekker meer waren en ook een pot pindakaas die na een paar maanden niet lekker meer is. Maar voor de rest komt alles wel op, binnen een aantal maanden over het algemeen, first in first out.

-En vooral ook: haal in voorraad wat je lekker vind.
Dat echt wel! Zo lust ik wel havermout, maar het is verre van lekker en zou daar geen grote voorraad van willen. een keer 1 pak vind ik prima en als het dan over datum gaat en weg gegooid word vind ik dat nog niet het ergste. In geval van nood kun je niet super kieskeurig zijn, maar domweg inkopen omdat het goedkoop is heeft geen nut voor mij.

----

Hartelijk dank voor je reactie en je hebt mij positief aan het denken gezet.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Ha @Doperwt ,
Allereerst welkom 👍
Het door jou aangehaalde topic geeft een mooi aantal handvatten om voor jezelf aan een werkbaar plan te komen. Op het forum is nog een enorm aantal topics te vinden die verdieping geven aan vele onderwerpen.

Voor je nu in een keer je een slag in de rondte wil gaan inkopen, probeer eerst even " tot tien te tellen" .

Bedenk je dat "spullen" en voorraad niet zaligmakend zijn, maar kennis en vaardigheden minstens zo belangrijk zijn (spullen kunnen dan wel weer helpen natuurlijk 😁)

Elke situatie is anders, zowel de persoonlijke situatie als de calamiteit waarvoor je je voorbereiden wil.

Zorg dat je een plan hebt / maakt welke voor jou werkt en binnen je situatie, capaciteiten en budget past.

Er zijn veel verschillende manieren en visies die soms enorm van elkaar verschillen zonder dat een of de andere beter hoeft te zijn.
(Bijvoorbeeld het verschil tussen een "ijzeren voorraad" die 30 jaar op de plank staat voor het geval dat, of een roulerende voorraad (FiFo) die dus wisselend kan zijn.
1000 liter flessen water op de plank, of diverse manieren om water te verzamelen en drinkbaar te maken etc .

Er zijn natuurlijk een paar basis dingen om in gedachten te houden, waarvan misschien de belangrijkste de " regel van 3" is.
Je houdt het 3:
-minuten vol zonder zuurstof
- uren vol zonder beschutting
- dagen vol zonder water
- weken vol zonder eten

Als het gaat om items/tools kan je bijvoorbeeld de 10C's van survival als leidraad nemen (uiteraard weer passend maken op jouw situatie) of de "7 priorities of survivability" (uiteraard ook weer passend maken op jouw situatie)

Als je dit in het achterhoofd houdt en je plannen voor jouw specifieke situatie maakt dan komt het vast goed.

En er is zeer veel terug te vinden met de zoekfunctie en vooral veel lezen.

Succes,

GreetZ,
Pjotr78

Hoi, dank voor je reactie!

Haha, een slag in het ronde kopen zal wel meevallen, ik denk dat ik echt heel ver kan komen omdat ik niet naast de winkel woon en maar 1 keer in de maand de grote boodschappen doe. Na het werkt ga ik meestal nog even langs de winkel voor vers spul, maar ook lang niet elke dag. Omdat ik alleen ben, heb ik mij aangewend om in ieder geval voor 1 week eten in huis te hebben mocht ik ziek zijn of iets. Alleen sta ik niet stil bij een situatie dat voorzieningen uitvallen en er echt niets meer te koop is.

Ik ga je tips doornemen en uitzoeken, en zeer zeker een plan maken voor als het echt goed mis gaat om welke reden dan ook.

Dank je voor het uitgebreide antwoord :thumbup:

Ik hoop dat gas en stroom het zo lang mogelijk blijft doen, en anders wil ik op campinggas gaan koken. Ik heb twee van die losse brandertjes en nog een paar potjes met gas (stuk of 4 nog). Op vakantie gaat een potje een drie dagen mee, dus zou er dan wel een aantal bij op moeten halen voor de zekerheid. Wie weet kan het dan ook deels als verwarming gebruikt worden in uiterste nood. Als ik dan 10 potjes in totaal heb kom ik wel een eindje denk ik.
Ik heb ook een campingaz koffertje. Is maar een pitje, maar zal wel ok zijn. We gebruiken dat normaal voor fondue. Gaat dat maar drie dagen mee zo'n busje? Ik had wel langer verwacht. Ik moet ook eens kijken, ik had er redelijk wat maar gebruik ze ook in de onkruid brander. Nou ja, je kan ook rantsoeneren denk ik, groente minder lang koken is ook gezonder en dan gaan ze langer mee, water hoef je geen 3 liter van te drinken als je het niet meer onbeperkt hebt etc. Je hoeft geen thee te zetten. Je bent niet op vakantie immers ;)
Ik heb niets in het bijzonder wat ik zo kan eten, slechts crackers, beschuit en dat soort dingen. Ik denk dat zakken met muesli en dat soort dingen dan wel een goed alternatief zijn (blijft wel redelijk lang goed en is compact).
Groente in potjes hoef je alleen op te warmen, en zelfs dat niet per se (het is dan alleen niet zo lekker). Wij hebben vooral een grote voorraad rijst, maar we hebben dan ook water nodig (hebben we wel) en een manier om het te koken. Nou ja, de rijstkoker is electrisch, het kan op het gas, en op de campinggaz.
Als het netjes in bakken of dozen zit kan ik heel veel opbergen, desnoods onder het bed en in kledingkasten. Genoeg koele droge plekken denk ik.

Momenteel niet veel, maar volgende maand weer wat ruimer, en koop liever losse spullen i.p.v. een duur pakket met spullen waar ik de helft al van heb of die overbodig zijn. Verder heb ik wel voorraad in huis, en zou het wellicht al wel kunnen overleven de eerste twee weken, maar dat is geen volwaardige twee weken met ontbijt, lunch en dinner. Het is gewoon basis voorraad wat zwaar is en niet meeneem op de fiets of lopend. Ik ga het verzamelen en aanvullen.
Als je van twee weken uit gaat (ik dacht dat gelezen te hebben) en je haalt wekelijks boodschappen ben je al op de helft (aan het begin van de week ;) ). Ik zou ook kijken wat je al in huis hebt.
Ik heb geen idee, alles wat ik nu heb blijft wel een jaar goed en gooi vrijwel nooit iets weg. Heel veel dingen blijven goed na t.h.t. op een enkel dingetje na. Ik had een zak met noten die na een paar maanden over datum niet lekker meer waren en ook een pot pindakaas die na een paar maanden niet lekker meer is. Maar voor de rest komt alles wel op, binnen een aantal maanden over het algemeen, first in first out.
Ik kijk zelf vooral of ik het nu ook al kan gebruiken of misschien zelfs al heb. Mijn vrouw wilde bijvoorbeeld een foetsie in de veranda. Ok, hebben we meteen backupverwarming. Radio's heb ik ook al op diverse plaatsen en lampen op batterijen ook, batterijen hebben we ook een volle la van.
-En vooral ook: haal in voorraad wat je lekker vind.
Dat echt wel! Zo lust ik wel havermout, maar het is verre van lekker en zou daar geen grote voorraad van willen. een keer 1 pak vind ik prima en als het dan over datum gaat en weg gegooid word vind ik dat nog niet het ergste. In geval van nood kun je niet super kieskeurig zijn, maar domweg inkopen omdat het goedkoop is heeft geen nut voor mij.

----
Rijst kun je lang bewaren, je hebt alleen ook water nodig en je moet het koken. En wij vinden dat lekker. Dus het rouleert ook wel.
Hartelijk dank voor je reactie en je hebt mij positief aan het denken gezet.

Laatst bewerkt:
Om een voorraad eten lijst op te maken kijk zelf naar je boodschap lijst wat je maandelijks in slaat. Als je jou grote boodschap doet. ( ik moest lachen ) want dat eet je namelijk en breng telkens iets meer mee. Of als je wat cach over heb loopje de supermarkt even extra binnen.
Ik weet niet of dit in jouw mogelijkheid ligt maar met zelf inmaken wecken drogen conserveren opleggen pekelen roken enz. kan je de voorraad ook aanvullen.

hi Doperwt,

Over wat je in huis zou 'moeten' hebben verschillen de meningen nogal :lol:

Onderstaand mijn mening en mijn ervaringen:
Het hangt naar mijn mening van een aantal dingen af:
-En vooral ook: haal in voorraad wat je lekker vind. Persoonlijk lijkt mjj niks erger dan in een noodsituatie zitten met 20 blikken erwtensoep (bleh!) omdat die toevallig in de aanbieding waren, terwijl ik voor een dubbeltje per blik méér ik soep gehad die ik wél lekker vind...

\voor inspiratie:
Hier voorbeelden van bv het voedingscentrum, incl menu:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/s...akket-met-eten-en-drinken-in-huis-hebben.aspx

en van CONSERVA.DE ( een duits bedrijf die een heel divers assortiment heeft met houdbare voeding in blik, maar ook gevriesdroogd):
https://shop.conserva.de/en/

Ik weet dat oa Rockyflats ook bij duitse winkels (online) dingen in blik koopt, oa vlees, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Staat nog op mijn 'uitproberen-lijstje' ! :thumbup:
@Mayo , zinvolle zaken noem je. Er is veel eetbaar zonder te koken, als het niet anders kan. Pasta en rijst kan je in water laten wellen.

Naar mijn ervaring is voeding bij de supermarkt vaak goedkoper dan om het in bulk elders te kopen. Koop bij ieder bezoek aan de supermarkt 1 of 2 kg pasta, rijst of suiker extra en je hebt snel een aardige voorraad.

Mijn manier is meer, om lang houdbare voeding lang op te slaan zonder te rouleren omdat rouleren het opslaan in b.v. tonnetjes hindert maar ook omdat je bij rouleren van een grotere voorraad onnodig voortdurend oud spul eet. Stel dat de smaak van blikvlees na 15 jaar iets minder is... In een SHTF is dat echt geen probleem, maar in vredestijd liever voortdurend "vers".

Met de Duitse 400g blikken worst heb ik goede ervaringen. Dat is relatief goedkoop, en goed. Hausmacher Leberwurst, Schmalzfleisch en dergelijke smaken prima, zowel op brood als in de pan. https://www.preppers-shelter.nl/thr...-noodzakelijke-in-huis-halen.6032/post-143356 Wat de houdbaarheid aangaat, denk ik dat 10 tot 15 jaren geen probleem is, en zelfs 20 zou mij niet verbazen. De blikken zijn ook solide.

Tip: bak de inhoud van een blik Schmatzfleisch samen met wat tomaat of paprika aan in een pan, en hussel daar 1 kg gekookte rijst doorheen. Je hebt dan in een handomdraai een smakelijke en voedzame maaltijd voor tenminste 4 personen. Bakvet is niet nodig want varkensvet zit er al voldoende in.

Terug
Bovenaan