• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

literatuur over wanneer SHTF is gebeurt

Hallotjes iedereen,

Ik heb wat gesprekken gehad met de beheerders van het platform alvorens ik dit plaats, dit omdat het niet gaat om echt "Hoi hier is echte info te vinden" maar meer; romans/avontuur/thriller boeken. Daar valt natuurlijk veel uit te leren, vooral de fouten.
Dus ik wil hier graag een boekenlijst opstellen waarbij SHTF in gebeurt/is gebeurt, en daarin aangeven wat we ervan kunnen leren.

Een boek wat mij door @SensibblePrepper ter oren kwam (Ik weet niet of het akkoord is om de bron aan te geven, dat was ik vergeten te vragen) was:
-Alas Babylon, Een boek uit de late 50ér jaren, ik vindt het heerlijk geschreven en het gaat om een hoofdpersoon die zich prept maar achteraf ziet wat hij allemaal gemist heeft. Heel prettig te lezen in mijn opinie.
-The lady and the sword, (er is een NL versie) dit gaat om een boekenserie (momenteel 12 stuks in het Engels) waarbij een EMP de wereld heeft verandert.

En ik wil jullie vrijuit vragen; wat hebben jullie allemaal gelezen?

Groeten,

De engineer

En ik wil jullie vrijuit vragen; wat hebben jullie allemaal gelezen?

Ik heb absurd veel boeken gelezen.
Maar ik heb niet de indruk dat ik uit die boeken veel scenario's beschreven heb gezien waarvan ik denk dat het praktisch nut heeft. Ik denk wel dat de reeds afgespeelde SHTF (1e en 2e wereldoorlog) een schat aan informatie bevat.
Maar ik vind de vraag wel interessant genoeg om er eens een nachtje over te slapen.
Zijn er überhaupt boeken (literatuur/fictie, geen studieboeken) waarvan ik denk dat het me behalve ontspanning, andere of nieuwe inzichten heeft opgeleverd?
Ik vul het aan.

Laatst bewerkt:
Ah, je bedoelt dystopische romans en thrillers...(geen literatuur, gewoon vermaak)
Misschien kan je de schrijvers erbij noemen. Je serie over the lady and the sword kan ik nu nergens vinden, en ik weet de Nederlandse titel nu ook niet.
Mijn favorieten, ik moet door de boekenkast struinen om de andere titels te vinden. Maar deze raad ik sowieso aan.

-Graan,
-Water,
-Het Kyoto complot,
-Handvest Antropoceen...
alle vier van Ruben van Dijk , psuedoniem van Drs. Thomas van Slobbe, één van de meest originele en invloedrijke denkers uit de natuurbeweging. Als directeur van Stichting wAarde staat hij aan de basis van het denken over natuurvervaging en het post-natuurlijk leven. Van Slobbe is auteur van diverse boeken over klimaatverandering (deels onder pseudoniem Ruben van Dijk), en werd in 2009 uitgeroepen tot één van de 100 meest invloedrijke Nederlanders op het vlak van duurzaamheid.

-De laatste bazuin...Jerry B Jenkins en Tim LaHaye,
boekenserie van 13 boeken en een reeks voor kinderen https://nl.wikipedia.org/wiki/De_laatste_bazuin
Deel 1, Left behind, is verfilmd met Nicolas Cage
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-laat...tgh=iD9e9U81ZDW-d2N1ByhPxQ.2_6.8.ProductImage

-Een seconde later,
-Een jaar later,
-The Final day...William R. Forstchen
Een EMP vaagt in een klap de totale elektrische infrastructuur weg waardoor niets meer werkt: verwarming, airco, computers, banken, ziekenhuizen, auto's, vliegtuigen en alle andere apparaten en voertuigen waar elektronica in zitten.
Een thriller met een bijzonder realistisch scenario. Nog voor verschijnen is het scenario uit dit boek als reële dreiging besproken in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.
https://www.bol.com/nl/nl/p/emp-ser...tgh=itPfWZlZjXJnTEoX9DpAsw.2_6.8.ProductImage

-Blackout... Marc Elsberg
(duh, over blackout dus)
https://www.bol.com/nl/nl/p/blackou...tgh=tShhTS5RrnsFr2aAfVRKrw.2_6.7.ProductImage

Lijst met post-apocalyptische boeken...
https://boekvinder.be/boekentips/9x-post-apocalyptische-boeken-voor-volwassenen

"The Road"door Cormac McCarthy
  • Dit boek volgt een vader en zoon die proberen te overleven in een post-apocalyptische wereld na een onbekende catastrofe.
"Station Eleven"door Emily St. John Mandel
  • Een roman over een griepepidemie die de meeste van de wereldbevolking uitroeit en hoe de overlevenden omgaan met het nieuwe leven.
"The Stand"door Stephen King
  • Dit epische verhaal beschrijft de strijd tussen goed en kwaad na een apocalyptische pandemie die bijna de hele mensheid heeft uitgeroeid.
"Earth Abides"door George R. Stewart
  • Na een plaag die het grootste deel van de mensheid uitroeit, volgt het verhaal van een van de weinige overlevenden en zijn pogingen om een nieuwe samenleving op te bouwen.
"Oryx and Crake"door Margaret Atwood
  • Dit boek speelt zich af in een dystopische toekomst waar genetische manipulatie en bio-engineering tot een catastrofe hebben geleid.
"One Second After"door William R. Forstchen
  • Het verhaal speelt zich af na een elektromagnetische puls (EMP) aanval die de Verenigde Staten terug in de pre-elektrische tijd gooit.
"World War Z: An Oral History of the Zombie War"door Max Brooks
  • Dit boek biedt een verzameling van ooggetuigenverslagen van overlevenden van een wereldwijde zombie-apocalyps.
"The Dog Stars"door Peter Heller
  • Een verhaal over een man die na een griep-pandemie probeert te overleven in een wereld die is leeggelopen.
"The Water Knife"door Paolo Bacigalupi
  • Een dystopische toekomst waarin water schaarser is geworden dan olie en mensen strijden om de overgebleven watervoorraden.
"Alas, Babylon"door Pat Frank
  • Een klassiek verhaal over het overleven na een nucleaire oorlog die de Verenigde Staten vernietigt.

"Oorlogswinter" door Jan Terlouw
  • Een klassieker over de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, gezien door de ogen van een jonge jongen die moet leren overleven in een wereld vol gevaren en schaarste.
"De laatste resten van de mens" door Sybren Polet
  • Dit boek speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waarin de mensheid bijna volledig is verdwenen en de hoofdpersoon probeert te overleven in een desolate omgeving.
"Vuur" door Tom Kleijn
  • Een thriller die zich afspeelt in een toekomstig Nederland waar de klimaatverandering catastrofale gevolgen heeft gehad. De hoofdpersoon probeert te overleven in een land dat geteisterd wordt door extreme weersomstandigheden.
"De bananengeneratie" door Hanya Yanagihara (vertaald naar het Nederlands)
  • Hoewel niet van een Nederlandse auteur, is dit boek goed vertaald en beschrijft het een toekomst waarin genetische manipulatie en pandemieën de wereld hebben veranderd, met een focus op overleving.
"Zomervacht" door Jaap Robben
  • Dit verhaal gaat over een jongen die moet overleven in een moeilijke thuissituatie, wat het boek een realistischer en persoonlijker perspectief op overleven geeft, hoewel het niet strikt apocalyptisch is.
"De ommegang" door Jan van Aken
  • Een historische roman die zich richt op de middeleeuwen, maar waarin thema's van overleven, pestepidemieën en sociale chaos centraal staan, wat parallellen kan trekken met moderne doomscenario's"

Duinbrand" door Martine Kamphuis
  • Een spannende roman waarin een natuurbrand in Nederland een dorp bedreigt en de inwoners moeten vechten voor hun overleving.

"The Road"door Cormac McCarthy

Mijn ChatGPT bot detector geeft een 100% score op jouw lijst.

De vraag is wat je zelf hebt gelezen?

Ik zelf kom er eigenlijk niet goed aan uit. Ik heb vooral vroeger zo veel boeken gelezen die voor 90% fictie waren. Denk hierbij aan alle jeugdboeken uit de jaren 80 en 90. Ik kan beter benoemen wat ik niet heb gelezen dan wat ik wel heb gelezen. Enkele titels die me zijn bijgebleven zijn:

Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman
Koning van Katoren - Jan Terlouw
De Kameleon-serie - Hotze de Roos
De Hobbit - J.R.R. Tolkien
De 5 detectives - Edith Blyton

Maar of ik hier ook maar iets van zou hebben geleerd is eigenlijk niet te beantwoorden. Indirect zou goed mogelijk zijn.

Mijn ChatGPT bot detector geeft een 100% score op jouw lijst.

De vraag is wat je zelf hebt gelezen?

Ik zelf kom er eigenlijk niet goed aan uit. Ik heb vooral vroeger zo veel boeken gelezen die voor 90% fictie waren. Denk hierbij aan alle jeugdboeken uit de jaren 80 en 90. Ik kan beter benoemen wat ik niet heb gelezen dan wat ik wel heb gelezen. Enkele titels die me zijn bijgebleven zijn:

Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman
Koning van Katoren - Jan Terlouw
De Kameleon-serie - Hotze de Roos
De Hobbit - J.R.R. Tolkien
De 5 detectives - Edith Blyton

Maar of ik hier ook maar iets van zou hebben geleerd is eigenlijk niet te beantwoorden. Indirect zou goed mogelijk zijn.

0,0 :cool: maar goed ts vraagt om een lijst, niet om een lijst die Joepie heeft gelezen.

P.s.
hobbit heb ik trouwens wel gelezen.

De reiziger 1 en 2 van John twelve hawks ook.

0,0 :cool: maar goed ts vraagt om een lijst, niet om een lijst die Joepie heeft gelezen.
Aan de andere kant, als ts om een lijst vraagt op een forum met echte mensen als gebruikers verwacht hij misschien wel antwoorden van echte mensen, anders had hij de vraag wel neergelegd bij ChatGPT.

Dat gezegd hebbende, ik denk zelf dat fictie boeken, net als fictiefilms overigens beperkte waarde hebben om te leren over een SHTF. De meeste fictie is gewoon simpelweg te geromantiseerd om een realistisch beeld te vormen van met name hoe mensen reageren. Dat betekend niet dat je er niets van kan leren maar ik denk dat de mogelijkheden beperkt zijn. Wil je echte praktische info dan moet je toch meer kijken naar documentaires of survival boeken zoals zoals het SAS survival handboek.

Aan de andere kant, als ts om een lijst vraagt op een forum met echte mensen als gebruikers verwacht hij misschien wel antwoorden van echte mensen, anders had hij de vraag wel neergelegd bij ChatGPT.

Dat gezegd hebbende, ik denk zelf dat fictie boeken, net als fictiefilms overigens beperkte waarde hebben om te leren over een SHTF. De meeste fictie is gewoon simpelweg te geromantiseerd om een realistisch beeld te vormen van met name hoe mensen reageren. Dat betekend niet dat je er niets van kan leren maar ik denk dat de mogelijkheden beperkt zijn. Wil je echte praktische info dan moet je toch meer kijken naar documentaires of survival boeken zoals zoals het SAS survival handboek.

Daar heb je een punt. Had ts in de eerste plaats ook zelf kunnen doen alvorens om een lijst te vragen, het is natuurlijk voor ts helemaal niet relevant wat Joepie gelezen heeft en daar dan een lijst op te baseren. De weinige boeken die ik gelezen heb is alweer zo lang geleden dat 't me maar vaag bijgebleven is waar het over ging, wat ik er van vond en of ik wat geleerd heb.

Welke ik ook gelezen heb:
I'm legend, daar is ook een film van.
Het gaat over een professor die alleen moet zien te overleven om een serum te maken voor een zombie virus.
Wat ik volgens mijn gezien heb in de film, geen idee of het ook in het boekje voor kwam. Was een straten kaart met de huisjes waar hij een kruisje bij zette om aan te geven dat, die dat huisje al had "geplundere", groot woord... Onderzocht heeft op zoek naar resources.
Das wel handig om te doen, mocht je je in dat scenario vinden.

Ik doe helemaal niks uit op fictie wat het overleven betreft. De meeste schrijvers hebben wat betreft allerlei technieken enkel de bel gehoord, maar ja. die verrekte klepel hè? En of het nu gaat over vuur maken zonder lucifers of aanstekers of waar droge tondel te vinden in een zeiknat zompig bos, of hoe je het best een onderkomen kunt bouwen van niets dan takken en bladeren, allen hebben wel één ding goed, maar gaan dan bij de andere weer hopeloos de mist in. Ik hou me wat betreft overleven buiten mijn eigen huis aan wat ik in de loop van de decennia heb geleerd uit boeken van Ray Mears, het SAS handboek enz. Voor het leven thuis ben ik naar ik mag hopen inmiddels voldoende onderlegt om op mijn eigen inzichten te vertrouwen. De rest noem ik dus voor wat het is, Fictie.

Geachte dames en heren,

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties; ik vind de reacties hartstikke leuk!
Hieronder geef ik mijn reacties; en let wel, deze is een mening van mij; het is niet de zuivere waarheid. (vooral omdat sommige mensen bepaalde boeken aangeven waar ik -vroeger- helemaal weg van ben/was.) ik vind derhalve dat ik ietwat biased ben en zo zou je het ook moeten lezen. En ik zal mensen aanhalen in dit antwoord, maar dit is bedoelt als opbouwende kritiek, niet als "Ik weet het beter"nee, ik wil de discussie graag aangaan zodat iedereen hiervan leert. (ik neem aan dat iedereen hiermee akkoord is?)

Het boek Oorlogswinter bijvoorbeeld, die heb ik kapot gebladert in mijn jeugd, @joepmeloen hartelijk dank dat je deze aangaf; ik denk dat ik deze toch weer eens ga lezen. (jeugdplezier)

Voor @Roel (excuses dat ik jou direct als voorbeeld neem), het gaat mij niet om "wat leert de leraar direct aan ons" het gaat mij om, wat wordt ons geleerd indirect. Zoals bij "Alas Babylon" kreeg de hoofdperson 5K om inkopen te doen (en het moment van schrijven toentertijd, dat was een hele hoop geld. meer dan genoeg om een auto nieuw te kopen) hij deed dat met vers vlees, en later gaf hijzelf ook aan "Had ik nooit moeten doen, ik had ingeblikt vlees moeten nemen." Dat vind ikzelf vanuit het verhaal het leerzame en daarom hou ik van deze verhalen.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar ikzelf vind dat dit interessant is.

Morgen meer opmerkingen! :D

Als je een fictief verhaal nodig hebt om door te krijgen dat vers spul minder goed te bewaren is dan verpakt spul dan is de weg nog lang.
Dat is voor mij net zo'n oogopener als dat wanneer de stroom uitvalt je koelkast het niet meer doet.
En er twee dagen later achter komen dat je diepvries ook niet meer koud is.

Als je een fictief verhaal nodig hebt om door te krijgen dat vers spul minder goed te bewaren is dan verpakt spul dan is de weg nog lang.
Dat is voor mij net zo'n oogopener als dat wanneer de stroom uitvalt je koelkast het niet meer doet.
En er twee dagen later achter komen dat je diepvries ook niet meer koud is.

Ik denk dat het een leeftijds kloofje is buiten dat ook nog een generatie kloofje of "waarmee-je-opgroeid" kloofje.

Zo kan ik me totaal niks er bij voorstellen dat kinderen nog nooit een echte koe hebben gezien en het interreseerd ze ook niet.

Joepies tegeltjes wijsheid:
Je weet pas hoe nat het water is als je er inspringt.

geleerd indirect.
Die twee woorden zeggen genoeg @Elektra-engineer, je leest iets en er blijft iets van hangen. Maar je weet niet of dat wat je hebt gelezen ook met de werkelijkheid overeen komt. En dan zit je opeens in een nare situatie en hebt een vuurtje nodig. Geen lucifers, geen aansteker. En dan herinner je je dat boek waarin de hoofdpersoon nagenoeg moeiteloos twee stukken steen tegen elkaar slaat, vonken veroorzaakt en even later brandde er een gezellig vuurtje. Niet dus, het wordt gewoon een lange, koude, natte nacht. :fluit:

Terug
Bovenaan