Bij mij is vanuit eerdere naspeuringen "blijven hangen", dat het risico's met zich meebrengt om antibiotica langer te bewaren, omdat sommige soorten van samenstelling kunnen veranderen en dan zelfs giftig kunnen werken. Zelf heb ik indertijd geconcludeerd dat het preppen van antibiotica voor mij weinig zinvol is, om die reden en omdat ik ze gelukkig maar zelden nodig heb gehad.
Maar, als er antibiotica zijn die wel lang te bewaren zijn zonder nadelige effecten, ook al is het wellicht in het vriesvak, dan zou dat zeker waardevolle informatie zijn, en reden om er toch wat van in te slaan. Ik ben benieuwd.
Prep ik dingen, dan beperk ik dat in de regel tot zaken die sowieso zeer lang houdbaar zijn. Spul dat je kunt wegleggen en vergeten, om er later met zekerheid iets aan te hebben. Bijvoorbeeld natriumbicarbonaat, vitamine-C, het prima Pur0-Oxi, citroenzuur, paracetamol, alcohol, chloroform en ga zo nog maar even door. Nu zijn dat geen antibiotica, maar sommigen hebben wel een ontsmettende werking en zijn dus wel "medisch interessant".
Vandaar mijn vraag, of we in dit draadje niet tegelijkertijd (ook) desinfecterende middelen zouden kunnen noemen
en pijnstillende middelen...?
Voor uitwendig gebruik, zou ik dan sowieso het kaliumpermanganaat en iso-propanol alcohol kunnen noemen, en tegelijk bijvoorbeeld Lidocaïne. Van dat laatste heb ik al eens een paar spuitbusjes gekocht, en
"het is een lokaal anestheticum. De stof is opgenomen in de lijst van essentiële geneesmiddelen van de WHO" lees ik, dus enige zin heeft het. Het hing voor mij samen met de aanschaf van een hechtsetje
, en aangezien ik nog maar nauwelijks sokken kan stoppen, maakt dat een huid-verdovend-middel wel extra nuttig...!
Dat was dus even een kleine (off-topic???) zijsprong, maar wellicht geeft de WHO-lijst waardevolle informatie waar het over antibiotica gaat? Als er lang houdbare zijn, dan zou je die daarop toch wel verwachten....
https://nl.wikipedia.org/wiki/WHO-modellijst_van_essentiële_geneesmiddelen
https://www.who.int/publications/i/item/WHO-MHP-HPS-EML-2021.02