Ik ben nu aan het spelen met een stand alone opstelling. Zonnepaneel en twee 3600mAh accu’s.
Eerste test was niet voldoende om de accu’s geladen te houden.
@Pjotr Prep , mooi dat je aan het experimenteren bent!
Zelf moet ik daar ook meer werk van maken, en met de komst van het voorjaar komt ook het Meshtastic hier ook wel verder tot bloei.
Je spreekt over 3600 mAh accu's. Als dat 18650's zijn dan vermoed ik toch dat die capaciteit wellicht wat te optimistisch is want dat is uitzonderlijk veel. Bij Nkon.nl, die m.i. normale prijzen rekent en geen onzin verkoopt, kosten dergelijke batterijen zo'n €15-20 per stuk.
Een zonnepaneel, tja... Waarschijnlijk is het niet groot genoeg. Ik probeer hieronder wat gedachten aan elkaar te breien, en vermoed dat er in de winter een flink paneel nodig is. Wie meer ervaring met solar heeft, die kan het onderstaande wellicht nuanceren of aanvullen?
Stel, een 18650 heeft 2800 mAh, en de module vraagt 140 mA, dan kom je met 1 batterij 2800/140=20 uren ver. Met twee batterijen red je dan de 40 uren.
Zonder GPS en met Wifi (gebruikt relatief veel stroom) uit en bluetooth aan, is een gemiddeld verbruik van (stel) 80-100 mA denkbaar. Je redt dan 28-35 uur op een batterij en 56-70 uren op twee.
Gaan we van 100 mA/h verbruik uit, dan is dat 2400 mAh verbruik per dag. Gaan we uit van de winter als periode van de laagste solar-opbrengst (stel 20% van de opgegeven Wp waarde van een paneel) en (m.i. optimistisch) gedurende 6 uren per dag opbrengst dan is er een paneel nodig dat 2400 mAh opwekt in 6 uren, en dus een nominale waarde heeft van circa 2,4/6 A x gemiddeld 4V (3,7-4,2V) x 5 (vanwege o.a. de zonnestand 20% in de winter)= 8 Watt nominaal (Wp).
Een paneel van circa 10 Wp lijkt dan wel nodig voor de paar wintermaanden. En dan moet er wel iedere dag genoeg zonlicht zijn (dat er soms dagen niet is), dus eigenlijk is er nog groter nodig.
Zo'n "10 Watt" paneeltje zoals deze
lijkt dan wellicht nog net voldoende zijn, dus circa 17,5 x 12 cm aan oppervlak = 210 cm2. Maar of het dat ook is???
Kijk ik naar wat de professionele panelen presteren in de zomer, dan is dat zo'n 400 Wp bij een oppervlak van 110 x 170 cm = 18700 cm2. Dat is 46,75 cm2 voor 1 Watt. Zo vergeleken, zou het Chinese paneeltje van hierboven dan 210/46,75= slechts 4,5 Watt leveren, maximaal, in de zomer. Chinese opgaven gaan m.i. sowieso uit van gebruik rond de evenaar, en dan wellicht nog een paar keer "over de kop"? Maar, misschien heb ik het mis en levert het iets meer... Twee van die paneeltjes, of een paneeloppervlak van 500 cm2 zou wel mooi zijn.
Met een module op alleen een zonnepaneel met 18650 heb ik helaas nog geen 24/7/365 ervaring, dus kan het zijn dat ik hier onzin verkoop
. Dat dan wel zonder negatieve bijbedoelingen, en dan mag zoiets vast?
Buiten de wintermaanden zou zo'n 17,5 x12 cm Chinees paneel m.i. best voldoen, maar in de wintermaanden is het toch te klein, vermoed ik. Nog kleinere panelen geven dan een navenant kleinere kans op succes maar volstaan wellicht nog in het voorjaar en de zomer. Dat je twee 18650's gebruikt is natuurlijk prima om ook een extra zonloze dag te overbruggen (3 of 4 zouden het nog robuuster maken). Als daarna de zon maar weer flink gaat schijnen