• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget (Dorp en Bug In)

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Door het lijstje van @RockyFlats leek het mij leuk om een lijstje te gaan samenstellen met spullen wat ik koop en verzamel, dan kan ik kijken hoeveel geld ik uitgeef (of wat het koste van wat ik al heb) en een beetje vertellen waarom ik die dingen wil. Ik hoop dat ik op deze manier ook een beetje beter inzicht ga krijgen in mijn SHTF-Plan. De spullen die ik aanschaf doe ik op basis van advies op dit forum, zoeken op internet en op advies van mensen uit de omgeving. Ik weet niet op welk bedrag ik uitkom, maar we gaan het zien en heb een beperkt budget (soms ook niet 😅 ).

----

Communicatie en informatie:
Communicatie en ontvangen wil ik als eerste hebben omdat dit wat duurder is en ook meer van persoonlijk belang door de grotere afstanden tussen vrienden en familie, en uitgaande dat mobile telefonie heel snel niet meer werkt, en wel op de hoogte wil blijven van alles. Ook heb ik bewust de keuze gemaakt voor een handgenerator die wat beter is (meer aansluitingen van USB tot 12V voor auto accu en alles er tussen in), omdat ik dan niet afhankelijk van zon ben en veel meer kan opladen (minder losse batterijen en meer accu dingen). Ik vraag de buurman voor extra hulp omdat hij met stroom werkt zodat ik zoveel mogelijk kan opladen en hoe dat verder moet.

- Retekess V115 (17,00) Op basis van de lijst van @RockyFlats
- Handgenerator (36,00) Op basis van buurman en staat ook in de lijst van Rocky
- Portofoon (Onbekend) Gevraagd voor hulp bij een zender man en buurman, is even afwachten.
- Kabels voor opladen, maar die heeft vrijwel iedereen wel in huis en reken ik niet mee.
- Batterijen doe ik bewust nog niet, want er is wel wat in huis, en richt mij eerst op accuspullen voor thuis.
- Zonnepaneeltje komt er wel, maar moet ik hulp bij hebben.

Totaal tot nu toe: 53,00 euro.

Laatst bewerkt:
Water (1 persoon voor de eerste twee weken + extra)
- 50 liter in flessen en karton (20,00)
- 4000L waterfilter met fles aansluiting (10,00) Kan ook meegenomen worden tijdens vluchten in nood.
- Twee flessen pure chloor (3,00) Dit, om flessen schoon te maken met een drupje.
- Optioneel filtertabletten voor regenwater/opslag (5,00), ik doe dit voorlopig nog niet en heb nog geen tank opslag.

Water (Huisdieren)
- Geen drinkwater en uit de sloot of regenwater.
- Filterwater vanuit persoonlijke filter

Water lange termijn
- Uitzoeken wat een betaalbare optie is, om echt veel water te zuiveren voor wassen en etc. Minimaal 10 liter per dag.
- Emmers en dat soort dingen die in en rondom het huis zijn, is gratis omdat pannen ook werken en lege flessen.

Totaal tot nu toe: 86,00 euro.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Laatst bewerkt:
Vuur en licht, het zijn nog donkere dagen en wil wel een beetje kunnen doen in het donker. En als ik ook nog warm eten wil dan is vuur ook erg handig.

Kaarsen, zaklamp en etc:
- Minimaal 200 waxinelichtjes (4,00) en wil kijken wat ik in een theepot warm kan maken als extra voordeel.
- 2x USB Zaklamp Action (10,00). Hang en hoofdlamp wat ook mee kan tijdens vluchten. Daarom ook nog zonnepaneeltje voor nood.

Schermafdruk_2024-12-29_17-47-07.png

- 2x Lampen olie (6,00)
- "Feuerhand" olielamp (8,00) uit lijstje van Rocky

Vuur om te koken of wat dan ook:
- Aanstekers, navulling en lucifers (5,00) gewoon van de Action.
- Allesbrander gaspit of toch extra gasbusjes (ronde kleine)... Benzine heb ik niet en dat zal ook wel snel op zijn. Ga ik beter uitzoeken.

Tot nu toe: 119,00 euro

Lijstje wat ik moet uitzoeken en bijbehorende vragen:

- Portofoon (Onbekend) Gevraagd voor hulp bij een zender man en buurman, is even afwachten.
Komt helemaal goed.

- Zonnepaneeltje komt er wel, maar moet ik hulp bij hebben.
Als de zon schijnt is dit wel heel erg makkelijk en als je echt weg moet dan kan ik het eventueel meenemen. Het moet dan licht zijn en groot genoeg (opvouwbaar) om nog redelijk snel op te kunnen laden. Ik wil dan een portofoon laden, zaklamp en telefoon voor als je vlucht en er weer netwerk is. Vluchtelingen hebben ook allemaal een telefoon mee zie ik vaak genoeg en je kunt dan iets opslaan op de telefoon wat handig kan zijn (kopieën, gegevens, foto en dat soort dingen).

Zoiets is wel handig en kan op USB: Zonnepaneel vouwbaar USB

- Uitzoeken wat een betaalbare optie is, om echt veel water te zuiveren voor wassen en etc. Minimaal 10 liter per dag.
Het moet iets zijn waar ik een emmer water in kan gooien en dan in een bak druppelt. Eventueel een grote jerrycan met doeken en panty voor grof vuil en dan op tkleine filters aansluiten zodat het kan druppelen.... ergens een gaatje in maken en dan een slangetje vastlijmen. Als er voorlopig niets gebeurt kan ik rustig wachten en kijken naar een echte filter en die over een paar maand aanschaffen.

- Allesbrander gaspit of toch extra gasbusjes (ronde kleine)... Benzine heb ik niet en dat zal ook wel snel op zijn. Ga ik beter uitzoeken.
Ik heb twee campinggaspitjes die drie dagen meegaan op een busje ongeveer... in nood kan dat vast wel veel langer en moet dan handig gebruik maken van andere dingen en leren wellen van rijst en dat soort dingen. Theemutsen kunnen daar ook bij helpen om minder gas te gebruiken. De kleine busjes waren altijd 1,70 maar zijn nu vast nergens te koop en bij de gamma alweer 3,00 nu. Met 1 busje drie dagen en 20 busjes geeft dan maar 60 dagen....

Een soort allesbrander uit de lijst is dan wel beter... Als ik dan zuinig ben op lampenolie, terpentine uit huis gebruik, wasbenzine, misschien wel gewone benzine kan opslaan...

Op vuur koken in huis zie ik niet gebeuren en buiten koken is ook niet verstandig vanwege ongenodigde gasten.

• Leuk
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik een 5kg fles gekregen die nog gevuld moet worden, hier komt een mix in van propaan en isobutaan, dat is stabieler en kan meer schommelingen aan met betrekking tot temperatuur. Ik haal een nieuwe slang op en heb bij mijn moeder een gasstel welke gebruikt kan worden. Verwachte kosten: 50 euro. maar moet nog overleggen over het gasttoestel met petro en nog niet bekeken.

Petroleum heb ik met een beetje korting voor 60 euro gekocht (gedaan door besparing van de gasfles). Een verwarming kost ongeveer 70 euro en ben ik ook nodig na het testen met de verwarming uit. (na 57 uur gaat de temperatuur naar 5 graden en schakelt de ketel op nood functie in). Als ik nu in de winter een probleem krijg dan zal mijn water en voedsel dus uiteindelijk gaan bevriezen.

Portofoons zijn geregeld en koste samen 90 euro ongeveer. Er komt nog voor 20 euro extra bij met een setje gereedschap en spullen zodat ik thuis kan oefenen. Het lesboek heb ik ter "leen", maar mag deze onbeperkt gebruiken.

Voor eten, drinken en hygiëne heb ik al bijgekocht en er komt aankomende week nog meer bij, dan kan ik alle bonnetjes bij elkaar optellen en dat tikt aardig aan inmiddels.

409,00 tot nu toe +/-

Stellingen reken ik niet mee omdat dit een persoonlijke keuze was. Ik reken er later nog 50 euro extra bij omdat ik niet alles noteer of wel wat vergeet. Ik heb nu ook twee USB sticks van Philips 64gb elk voor 10 euro (Action) en wat extra batterijen gekocht.

Laatst bewerkt:
Zonnepaneel voor thuis zoeken ze nu uit, zodat ik een accu kan opladen (autoaccu en speciale batterijen accu die ook in powerbanks worden gebruikt). Ze gaan proberen het onder de 100 euro te houden en toch nog redelijk veel stroom, ik moet het dan wel zelf in elkaar zetten als uitdaging, maar ze helpen wel als ik het niet weet en controleren het ook. Moet er nog wel even op wachten omdat alles wat ik straks op accu heb, of op batterijen, opgeladen moet kunnen worden.

Idee is dat ikzelf zoveel mogelijk leer hoe het moet en dan controleren zij alles. Ik zou dat zoveel mogelijk moeten doen met het zenderboek waar de basis instaat.

Ik heb al wel een kleine powerbank, maar die lade heel langzaam op (24 uur), maar kan ik straks gebruiken om te oefenen met stroom en USB aansluitingen.

IMG_0080.JPG

Ze zijn er mee bezig.
IMG_3542.JPG

Het is duurder geworden en kost 174 euro en moet zelf graven, zagen en boren. Ik krijg dan twee kleine panelen en kan er later nog twee bij kopen.

IMG_3548.JPG

• Leuk
Terug
Bovenaan