• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn (prep-) identiteit

Alberto

Senior Prepper
Ik heb me lange tijd afzijdig gehouden en veel opgestoken van jullie tips en ervaringen.
Ook YouTube is mijn beste vriend, samen met tig van boeken die ik doorspit om kennis op te doen.

Nu ben ik tijdens deze leerperiode tot de conclusie gekomen dat ik geen echte prepper ben!
Toch niet het soort prepper waar het woord eigenlijk op slaat.
Mijn interesse gaat meer uit naar homestead, ook voor dit onderwerp heb ik natuurlijk al heel wat info gevonden bij jullie.
Vrees niet, ik loop niet weg :), integendeel.
Ik zou me graag wat actiever mengen bij jullie om ook ervaringen te delen.
Daarom deze 2de voorstelronde na lange tijd ...

Kunnen jullie mij eens uitleggen wat nu het essentiele verschil tussen een prepper en een homesteader?
Daar ben ik nog niet helemaal uit ...

Een Prepper is iemand die zicht voorbereid op onvoorziene omstandigheden, een Homesteader is iemand die zelfvoorzienend leeft.

Meestal gaan die twee hand in hand, een Homesteader doet zich ook voorbereiden op mindere tijden (is ook Preppen).

Veel mensen die bijvoorbeeld in een stad wonen zijn niet in staat om te "Homesteaden" en houden het op Preppen.

De meeste Preppers zouden denk ik ook willen Homesteaden, maar dat is niet altijd mogelijk.

Is niet zo moeilijk, het begrip homesteader kennen wij niet, het is meer een Amerikaans begrip.
Wij zouden zeggen een "thuisboer" een levensstijl om zelfvoorzienend te leven.
Dus je ziet dan bijna altijd een soort boerderij met lapje grond en eventueel dieren erbij.
Nu is dat in de VS redelijk betaalbaar, maar in Nederland en de meeste West-Europese landen is dat voor de "homesteader" een dure hobby. Kijk maar wat zoiets kost in NL en B.
Voorbeeld Overijssel vrijstaand met kavel,
https://www.funda.nl/koop/provincie-overijssel/woonhuis/1000+perceelopp/woonboerderij/

Een prepper kun je altijd worden zelfs in een kleine flat en zelfs midden tussen de medebewoners in een gebouw.
Je hebt dan een voorraad voedsel en water filter en nog wat spullen die voor een periode zelfvoorzienend kunnen zorgen.
En kan uigebreid worden met BOB, BOV, BOL, enz.

Maar hier een mooie uitleg wat is een homesteader
http://survivalathome.com/what-is-a-homesteader/

En wat misschien wel het belangrijkste is, je heb een salaris nodig en als homesteader (soort hobbyboer) moet je aardig omzet hebben van een product of naast je boeren bestaan een salaris hebben.
En als prepper kun je dit gewoon naast je baan doen. Dus altijd een salaris.

Het is zeker niet eenvoudig 100 % homesteaden te zijn. En zeker niet in de lage landen.
Maar ik doe mijn uiterste best het te zijn al ben ik nog afhankelijk van anderen.
Maar als eens de stront aan de knikker komt ben ik voorbereid. En nog tamelijke goed ook.
Dus ik ben een prepper.

Ik denk dat de 2 hand in hand gaan, vooral indien de prepper de ruimte krijgt, Of een Homesteader een keer een tegenslag.
De meeste preppers zouden (aanname) het liefst zelfvoorzienend leven omdat ze dan van niemand afhankelijk zijn.
Een Homesteader zal zich moeten indekken tegen mindere tijden, en dus ook (deels) moeten preppen.

Zelfvoorzienend zijn, ook na een SHTF, is ook het doel van de prepper.

Ik doe mijn best om te 'homesteaden'. Het is ook niet mijn bedoeling om voor 100% onafhankelijk te zijn.
Op gebied van ruimte, ik woon aan de buitenrand van de stad. Heb een tuin van 200m2 met een moestuin van zo'n 25m2.

Voor de rest probeer ik (dankzij mijn achtergrond) vele dingen op de 'oude' manier te doen. Die blijken 1000x lekkerder dan in de winkel. Worsten, kaas, ...

Ik merk vooral dat homesteading niet de goedkoopste hobby is, zoals @Tom al zei.
Enerzijds heb ik idd een vast inkomen, anderzijds is de homestead een tijdrovende bezigheid :)

Nu ben ik nog aan het overwegen om een stuk moestuin te gebruiken om massa te maken. Maarja, Wat doe ik met 5000 preien als ik er niet van af geraak ...
Ik heb wel enkele afnemers, maar die kijken me vreemd aan als het over een prijs gaat.
En dan is er nog de wetgeving op dat vlak: FAVV (nl=NVWA), belasting, ...

@allen: Maar eigenlijk ben ik dus wel een prepper, lol

@Alberto , welkom,
Je schijft zelf dat je geen prepper bent dus waar basseer je dat op ?
Wat is jouw verhaal/idee/visie dan ?

Ik heb me misschien wat fout uitgedrukt. Ik ben ooit begonnen als prepper in de zin van voorbereiden op het ergste. Ik was toen ook actief op het andere forum. Door omstandigheden op professioneel, persoonlijke vlak is mijn visie van koers gewijzigd en ben ik me meer gaan toeleggen op homestead. Als ik nu 20 potten confituur maak en groenten sta in te maken ben ik aan het preppen natuurlijk, in de letterlijke zin van het woord :)

Ik doelde meer op het type 'doomsday-prepper'

Ik weet niet wat het duur maakt voor jou? Zijn er geen goedkopere alternatieven dan?
mwa, er zijn bepaalde spullen die je nodig hebt om bv kaas te maken, bier te brouwen, ed. Dat zijn meestal spullen waarvan de verkopers de prijs wel kennen.
Nu speur ik 2de hands en rommelmarkten af om spulletjes te verzamelen.

Weet ik nog steeds niet wat je nu onder homesteaden verstaat. En dan ook nog aannemend in de BeNeLux.
Bedoel je nu gewoon zelfvoorzienend boer zijn ?

Weet ik nog steeds niet wat je nu onder homesteaden verstaat. En dan ook nog aannemend in de BeNeLux.
Bedoel je nu gewoon zelfvoorzienend boer zijn ?

Zelfvoorzienend zijn wel, zonder een klassieke boerderij, want we zitten tenslotte in de rand van de stad.
Wat doen we nu al:

Voedsel drogen
Voedsel roken
Voedsel inmaken
Brood en gebak bakken
Broodbeleg maken (vlees, confituur, chocoladepasta)
Bier brouwen
Wijn maken
Houtbewerking
Kiemen van groenten
Groententuin

Wat staat nog op de wish list?:
Groententuin uitbreiden (ruimte?)
Fruit kweken
Vlees/vis kweken
...

Zelfvoorzienend zijn wel, zonder een klassieke boerderij, want we zitten tenslotte in de rand van de stad.
Wat doen we nu al:

Voedsel drogen
Voedsel roken
Voedsel inmaken
Brood en gebak bakken
Broodbeleg maken (vlees, confituur, chocoladepasta)
Bier brouwen
Wijn maken
Houtbewerking
Kiemen van groenten
Groententuin

Wat staat nog op de wish list?:
Groententuin uitbreiden (ruimte?)
Fruit kweken
Vlees/vis kweken
...
Misschien zeur ik nu, maar als je echt zelfvoorzienend in de bovenstaande zaken wilt zijn, waar haal je de grondstoffen vandaan? ;)

Misschien zeur ik nu, maar als je echt zelfvoorzienend in de bovenstaande zaken wilt zijn, waar haal je de grondstoffen vandaan? ;)

Je zeurt :fluit::lol:

Daarom dat 100% zelfvoorzienendheid in onze streken volgens mij onmogelijk is, helaas geen (financiële) mogelijkheid om een volledige ranch te kopen om alles zelf te doen.
Het zou wel fijn zijn om zelf koren te kweken, maar dan heb ik weer een molen nodig ;)

Het onderscheid tussen homestead en preppen wordt hier niet zo gemaakt. (en m.i. terecht) Bovendien, whats in a name?
Een homesteader kan zich ook best als prepper zien. Hij of zij "prept"namelijk voor het geval van voedsel en/of water tekort in moeilijker tijden.
Een "prepper" daarnaast kan best naast zijn BOB en BOL, en bug out plan aan homesteaden doen, omdat niet elk "rampscenario" een nood tot verplaatsing inhoud. Het gaat er dan om waarvoor je prept, wat jou waarschijnlijk lijkt.
Persoonlijk kan ik mezelf buitengewoon snel verplaatsen omdat ik erg dicht bij kerncentrale Borssele woon, waar dat nodig is bij een ongeluk aldaar. Daarnaast doe ik ook aan "homesteading"
Dus is een naam belangrijk? Nee dus. Denk na over wat jij een scenario vindt wat enige redelijke waarschijnlijkheid heeft om te gebeuren, en prep daar voor.

Weer een leuke discussie en ik sluit me aan bij de rest dat die twee hand-in-hand kunnen gaan; het 1 sluit de ander niet uit. Zelf ben ik niet zo'n homesteader maar meer een prepper, manlief daarentegen neigt meer naar de homesteader kant, vooral als we in ons huis in Africa zijn met grond, moestuin, eigen water etc. Vandaag was hij zich aan 't inlezen in de Tesla batterijen op zonne-energie. Hij bakt overigens ook graag brood en is altijd alles aan 't vacumeren (ik gooi het dan meestal na verloop van tijd weer weg omdat niemand er ooit nog naar omkijkt). Kortom, een homesteader prept en een prepper kan ook een homesteader zijn.

Terug
Bovenaan