• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

MSR whisperlite international

Heb ik een paar maal gebruikt, een oudje.
Simpel, compact, vrij stil en absoluut aan te raden.

Je hebt ook nog de Universal, die kan ook gasblikjes aan en dan kun je helemaal alle kanten op.

Soms zijn ze ook tweedehands te scoren op de bekende tweedehandssites en alle onderdelen zijn altijd verkrijgbaar. Je hebt toch een onderhoudssetje bij zo'n ding nodig.
Onderhoudssetjes zijn er in twee smaken, de kleine en de grote, ik zou voor de grote (expedition kit) gaan.
Volgens mij is dit de kleine: http://www.bever.nl/msr-annual-onderhoudsset-mecfa42021?id_colour=5806

Bedankt @Ray Zou je me ook kunnen vertellen hoelang je met een volle fles doet ongeveer? het is voor ons 2 weken met z'n tweetjes.

Bedankt @Ray Zou je me ook kunnen vertellen hoelang je met een volle fles doet ongeveer? het is voor ons 2 weken met z'n tweetjes.

Poeh, zo lang heb ik hem niet gebruikt, ik heb hem een paar maal geleend voor kampeeruitjes die korter waren.
Voor twee weken is één gevulde brandstoffles iig niet genoeg. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak en veel je het ding gaat gebruiken, maar extra twee flessen wasbenzine zou ik dan wel meenemen.

Andere optie is de primus omnilite ti + silencer. Dit is ook een stille combinatie en de silencer werkt erg goed. Is wel meer aan de prijs.
Betreffende brandstofflessen...je hebt ze in verschillende maten om evt. extra aan te schaffen. (Had je vast al gezien :lips:)
Op internet zijn lijstjes te vinden betreffende brandstofverbruik. Heb wel goede dingen gelezen over de MSR. Veel verschillende keuzes qua verschillende branders.

Laatst bewerkt:
Andere optie is de primus omnilite ti + silencer. Dit is ook een stille combinatie en de silencer werkt erg goed. Is wel meer aan de prijs.
Betreffende brandstofflessen...je hebt ze in verschillende maten om evt. extra aan te schaffen. (Had je vast al gezien :lips:)
Op internet zijn lijstjes te vinden betreffende brandstofverbruik. Heb wel goede dingen gelezen over de MSR. Veel verschillende keuzes qua verschillende branders.

Die brander in titanium alleen al kost 200 euro, dan nog zo'n silencer erbij van 50 euro..... dat is meer dan twee keer zo duur en ik zelf zie geen extra voordelen.

@Pr3pper Hier de OpPad tests van vele branders: http://www.oppad.nl/uitrusting/kamperen/keuken/branders/page/2/

Hier de link van de fabrikant met gebruiks- en onderhouds instructie filmpjes: http://www.cascadedesigns.com/msr/stoves/simple-cooking/whisperlite-international-2012/product

Mijn zus en zwager hebben ook zo'n MSR en die hoor ik wel eens klagen dat de naald nogal kwetsbaar is, die heeft meerdere keren problemen opgeleverd wat ze overigens meestal wel gewoon "in het veld" wisten op te lossen.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met zo'n MSR dus ik praat hen na.

Wat Awol zegt, dat is een goed aandachtspuntje idd. In het begin van mijn gebruik van een multifuel brander ook een keertje gedacht...he is m'n gas op, waarom doet i het zo slecht of niet. Thuis gekomen doorgeprikt met het naaldje...dat was het, een vuiltje in de sproei opening. Ondertussen van geleerd. (het prepper spreekwoord, 1=geen was toen toepasbaar, tegenwoordig ook altijd een backup iets bij me)

Mijn voorkeur zou uit gaan voor een primus, deze heeft een pomphuis van aluminium in plaats van kunststof.

Ik heb mijn Whisperlite al sinds 1998, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Het is gewoon een simpele brander, die doe wat hij moet doen.
De vlam is behoorlijk heet, mijn tefal hapjespan trok er krom op. :)
Onderhoud is heel simpel en als je een klein onderhoudssetje bij je hebt kun je hem altijd weer werkend krijgen, als hij het een keer niet zou doen.
Dat naaldje is alleen bedoeld om de sproeier te reinigen. Even schudden, klaar. Ik heb in al die jaren nog nooit een probleem met de naald gehad.
Verstoppingen komen eigenlijk alleen maar voor als je vuile brandstof gebruikt.
Met Coleman fuel, wasbenzine of Aspen heb je schone brandstof, en zal hij bijna nooit verstoppen.
Mocht je voor deze brander gaan, zou ik je adviseren er een base bij te nemen. (De driehoekige plaat op de foto) Dan kun je hem ook op wat zachtere ondergrond plaatsen.

Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt.

Groetjes

EshfLIc.jpg

Andere optie is een Optimus Polaris Optifuel, dé multifuel brander.
Maar één sproeier voor alle brandstoffen.

Ik heb mijn Whisperlite al sinds 1998, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Het is gewoon een simpele brander, die doe wat hij moet doen.
De vlam is behoorlijk heet, mijn tefal hapjespan trok er krom op. :)
Onderhoud is heel simpel en als je een klein onderhoudssetje bij je hebt kun je hem altijd weer werkend krijgen, als hij het een keer niet zou doen.
Dat naaldje is alleen bedoeld om de sproeier te reinigen. Even schudden, klaar. Ik heb in al die jaren nog nooit een probleem met de naald gehad.
Verstoppingen komen eigenlijk alleen maar voor als je vuile brandstof gebruikt.
Met Coleman fuel, wasbenzine of Aspen heb je schone brandstof, en zal hij bijna nooit verstoppen.
Mocht je voor deze brander gaan, zou ik je adviseren er een base bij te nemen. (De driehoekige plaat op de foto) Dan kun je hem ook op wat zachtere ondergrond plaatsen.

Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt.

Groetjes

EshfLIc.jpg
Super dankjewel, hier heb ik zeker iets aan. Ik had op internet gelezen dat wasbenzine zwarte roet veroorzaakte bij iemand. Heb jij dit ook ervaren of niet ?

Laatst bewerkt:
Super dankjewel, hier heb ik zeker iets aan. Ik had op internet gelezen dat wasbenzine zwarte roet veroorzaakte bij iemand. Heb jij dit ook ervaren of niet ?

Eerlijk gezegd heb ik nog geen wasbenzine gestookt, dus ik kan je daar niets zinnigs over zeggen.
Als je bij het voorverwarmen benzine gebruikt, zal het altijd wat roeten. Dat is de reden waarom sommigen spiritus gebruiken.
Dat heb ik zelf nooit gedaan, omdat ik hem altijd buiten gebruikt heb.

Bij het primen met wasbenzine (maar ook Colemanfuel) kan er wat zwarte aanslag onstaan. Op de generator en panhouder vlak boven de branderkop. Dat brandt bij mij weer schoon als de brander daarna op volle kracht gaat. Bij de MSR International prime je de brander vanaf onderen en die aanslag brandt niet weg is mijn ervaring en moet je met iets schoonwrijven. Vandaar dat sommigen liever spiritus gebruiken om te primen, maar ja, moet je twee soorten brandstof meenemen.

Sommigen adviseren om het seizoen te beginnen en eindigen met Colemanfuel, omdat die het schoonst zou zijn en dus de brander reinigt. Zelf stook ik alleen wasbenzine, maar heb die "Frankenstein"brander nog maar twee jaar. Met Aspen heb ik geen ervaring.

Wasbenzine is gewoon benzine zonder de antiklop additieven e.d en bevat een wat grotere spreiding van koolwaterstoffen dan Colemanfuel. O.a. nafta ontbreekt in Colemanfuel, wat licht ontvlambaar is, waardoor wasbenzine minder veilig wordt geacht, maar er komen weer minder kwalijke dampen vanaf dan gewone benzine (en is goedkoper). Het is al jaren de discussie hoeveel beter Colemanfuel is of dat het gewoon een leuke verkooptruuk is.

Wasbenzine schijnt trouwens hoog in de bergen beter te presteren dan Colemanfuel, had Vladimir op het oude forum een keertje uitgezocht. :) Waarschijnlijk omdat het ook nafta bevat.
Ik gebruik wasbenzine omdat het simpelweg het goedkoopst is en overal verkrijgbaar. Wel heeft het in ieder land een andere naam, zie deze site voor buitenlandse naamgeving brandstoffen: http://fuel.papo-art.com/

Bij het primen met wasbenzine (maar ook Colemanfuel) kan er wat zwarte aanslag onstaan. Op de generator en panhouder vlak boven de branderkop. Dat brandt bij mij weer schoon als de brander daarna op volle kracht gaat. Bij de MSR International prime je de brander vanaf onderen en die aanslag brandt niet weg is mijn ervaring en moet je met iets schoonwrijven. Vandaar dat sommigen liever spiritus gebruiken om te primen, maar ja, moet je twee soorten brandstof meenemen.

Sommigen adviseren om het seizoen te beginnen en eindigen met Colemanfuel, omdat die het schoonst zou zijn en dus de brander reinigt. Zelf stook ik alleen wasbenzine, maar heb die "Frankenstein"brander nog maar twee jaar. Met Aspen heb ik geen ervaring.

Wasbenzine is gewoon benzine zonder de antiklop additieven e.d en bevat een wat grotere spreiding van koolwaterstoffen dan Colemanfuel. O.a. nafta ontbreekt in Colemanfuel, wat licht ontvlambaar is, waardoor wasbenzine minder veilig wordt geacht, maar er komen weer minder kwalijke dampen vanaf dan gewone benzine (en is goedkoper). Het is al jaren de discussie hoeveel beter Colemanfuel is of dat het gewoon een leuke verkooptruuk is.

Wasbenzine schijnt trouwens hoog in de bergen beter te presteren dan Colemanfuel, had Vladimir op het oude forum een keertje uitgezocht. :) Waarschijnlijk omdat het ook nafta bevat.
Ik gebruik wasbenzine omdat het simpelweg het goedkoopst is en overal verkrijgbaar. Wel heeft het in ieder land een andere naam, zie deze site voor buitenlandse naamgeving brandstoffen: http://fuel.papo-art.com/
Hele tijd binnen, eindelijk eens echt uitgeprobeerd. Ik heb wasbenzine gebruikt en had bij het prime inderdaad zwarte aanslag, maar deze was makkelijk weg te vegen.

Al met al moet ik zeggen een top brander die flink wat warmte produceert en makkelijk te gebruiken is.

• Leuk
Waarderingen: Ray
@Pr3pper
Mooi dat je tevreden bent. Voor wat betreft de zwarte aanslag, ik heb de brander onderweg altijd ik een apart zakje zitten.
Dan blijft de rest gewoon schoon en na een vakantie oid. maak ik hem helemaal schoon.

Ik wens je nog vele hete branduren toe.

Terug
Bovenaan