W-O-L-F
Senior Prepper
Laatst bewerkt:
multitool card en Het mysterie van het gat met de streepjes op een multitool card
Nr 9 op dit plaatje, de zgn Direction Ancillary Indication en of Water Compass
Als je op het internet gaat zoeken, vindt je een zondvloed aan mensen die dezelfde vraag hebben, maar eigenlijk nooit een goed antwoord krijgen.
En ook een golf van onzinnige of uitermate riskante of onpraktische oplossingen
En meestal zeggen ze snel, het is een soort kompas en gaan dan zo snel mogelijk over op een ander onderwerp J. Als je een beetje anderen wil plagen, is het ook een leuke voor de zondag middag bij een winkel
als je het een beetje goed speelt, heb je de verkopen binnen 5 minuten een rood hoofd bezorgt.
Eerlijk gezegd, vond ik de volgende uitspraak erg passend
“Around here we just stick our fingers through it and spin it around..”
Ik heb wel een idee hoe je het zonder Compass of magnetische haar ( wow ) kan gebruiken.
maar leuker vindt ik het om eerst wat ikzelf vindt, de onzinnige en onpraktische op een rij te zetten
en wel in willekeurige volgorde van mate van bull shit
* het hele ding aan de lanyard hole (nr 11) hangen en dan zou die naar noorden moeten wijzen,
Persoonlijk zou ik het niet vertrouwen en wijs ik dit naar het land der fabelen of op zijn minst hoogst onbetrouwbaar en onpraktisch en hoe is deze dan gepoold,
maar wie ben ik ( nee dat was geen vraag )
* De hele kaart op een drijvend stuk “iets”…. leggen en dan zou die uiteindelijk na vele minuten, naar het noorden moeten wijzen
als het al werkt wat ik ten zeerste betwijfel, is de “kaart “ veel te zwaar en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar. Al was het maar dat je niet weet hoe de kaart gepoold is, dus wat zou dan waarheen moeten wijzen ?????
* Laat je niet foppen door deze oplossing die als waar word aangeprezen door veel mensen.
als je leven er van afhangt zou ik het volgende niet doen
Leg de kaart op een vlakke ondergrond
drapeer enkele druppels water in het “gat “
Maak een speld of paperclip of een splinter metaal, magnetisch door deze bv door je haar te wrijven, je maakt dan een kompas naald
( en ja dat klopt als een bus , vreemde uitspraak overigens, toch eens met de ROT of HTM over bellen beter is “klopt als een zwerende vinger” degene die dat wel eens hebben gehad zullen kunnen bevestigen dat dat klopt en klopt ….)
Leg je gemaakte kompasnaald op de druppels water in het gat.
na enkele ….. minuten zou de naald dan naar noord / zuid moeten wijzen
Nou ehhhhh fijn als het je lukt en als je een toolkaart hebt die NIET magnetisch is
anders kun je er van uit gaan dat het niet klopt
en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar
Overigens ben je dan beter uit als je de net gemaakte kompasnaald, gewoon zonder het blok magnetisch staal van je toolkaart, op een klein blaadje of papiertje, op een beetje water laat drijven. In elk geval zal je dan een noord zuid lijn krijgen ( waar noord of zuid is, laat ik aan de lezer )
* Het is een gat voor een zogenaamd “button Compass “
in de loop van de jaren heb ik er maar 1 gevonden die er een beetje in paste
maar die wees alles aan, behalve, de goede richting
want …. Jawel … de kaart zelf is meestal magnetisch
en een kompas met een magneet in de buurt, heeft menig V.O.C schip doen verdwalen of op de klippen lopen
Wat kan je er dan wel mee ………buiten je vinger door steken
Zo te zien hebben de Chinezen een oplossing / gebruiksmogelijkheid gevonden
De rest van de mogelijkheden laat ik aan jullie fantasie over ;-)
EN NU … echt aan het werk
en hoe een kompas werkt en hoe je die gebruikt ga ik hier niet op in.
dat is een heel ander epistel
Voorbeeld :
Je kan dit gat met verdeling gebruiken om op je kaart een goede graden verdeling te zien en dus middels een lijn, vast te stellen waar heen enzovoort
Je legt bv het holletje naar het aangegeven noorden op je kaart ( staat er altijd op )
en je kan door de snijlijn makkelijk en redelijk nauwkeurig bepalen of iets zuid west oost of er tussen in zit
neem dit over en gebruik je kompas om de richting te bepalen, en je zal redelijk in de goede richting gaan
Voorbeeld :
Je kan natuurlijk ook dit gebruiken om overdag het noorden te bepalen als je geen kompas hebt. Maar dan niet op de eerder genoemde manieren
Met behulp van een horloge kan je het noorden vinden als je de zon ….
Moet natuurlijk je horloge wel op de juiste tijd staan, anders gaat het helemaal fout.
dus let er op dat je wintertijd neemt. een uur verschil en je loopt behoorlijk verkeerd.
maar niet iedereen zal een horloge dragen of een horloge met analoge wijzers
dus dan weet je wel hoe laat het is van je telefoon of ipad of ander device.
Maar je kan dan niet de wijzers van het horloge gebruiken on noord zuid te bepalen
Dan zou je een klok kunnen tekenen met de wijzers op de juiste tijd,
maar je kan natuurlijk ook de verdeling in je tool card gebruiken als wijzerplaat, met hetzelfde resultaat
Eerst even je wijzer-vinger )horloge op wintertijd zetten of denken.
=================================================
een goede uitleg van https://nl.scoutwiki.org/Koersbepaling#Kompas
Licentie onderstaande tekst: Creative Commons by-nc-sa Licentie
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.nl
Zon en horloge
( hier zou een plaatje moeten staan, maar helaas zit ik al aan het aantal toegestane )
Noord vinden met zon en horloge
Bij zonsopkomst en zonsondergang kan je snel één van de windstreken te bepalen. de zon komt namelijk op in het Oosten en gaat onder in het Westen. Er is nog een andere manier om met behulp van de zon een windstreek te bepalen: Op het noordelijk halfrond staat tussen 11:30 en 12:30 uur, plaatselijke "Wintertijd", de zon in het Zuiden. Met een wijzerhorloge kun je - mits het niet al te bewolkt is - bepalen waar het Zuiden is. Je wijst de kleine wijzer naar de zon en deelt de hoek tussen de kleine wijzer en de 12 doormidden. Deze denkbeeldige lijn wijst naar het zuiden. Tegenover het zuiden ligt het Noorden.
Samengevat:
================================================
Natuurlijk zullen er meer mogelijkheden zijn die ik nog niet ken of heb genoemd
Dus ….. ga je gang en vul aan
Suc6 W-O-L-F
Nr 9 op dit plaatje, de zgn Direction Ancillary Indication en of Water Compass
- Blik opener
- Mes
- Schroevendraaier
- Maat verdeling
- Fles opener
- 4 maten moer/bout sleutel
- Vleugelmoer gleuf
- Zaag deel
- Direction Ancillary Indication – Water Compass*
- 2 maten moer/bout sleutel
- Lanyard gat
Als je op het internet gaat zoeken, vindt je een zondvloed aan mensen die dezelfde vraag hebben, maar eigenlijk nooit een goed antwoord krijgen.
En ook een golf van onzinnige of uitermate riskante of onpraktische oplossingen
En meestal zeggen ze snel, het is een soort kompas en gaan dan zo snel mogelijk over op een ander onderwerp J. Als je een beetje anderen wil plagen, is het ook een leuke voor de zondag middag bij een winkel
als je het een beetje goed speelt, heb je de verkopen binnen 5 minuten een rood hoofd bezorgt.
Eerlijk gezegd, vond ik de volgende uitspraak erg passend
“Around here we just stick our fingers through it and spin it around..”
Ik heb wel een idee hoe je het zonder Compass of magnetische haar ( wow ) kan gebruiken.
maar leuker vindt ik het om eerst wat ikzelf vindt, de onzinnige en onpraktische op een rij te zetten
en wel in willekeurige volgorde van mate van bull shit
* het hele ding aan de lanyard hole (nr 11) hangen en dan zou die naar noorden moeten wijzen,
Persoonlijk zou ik het niet vertrouwen en wijs ik dit naar het land der fabelen of op zijn minst hoogst onbetrouwbaar en onpraktisch en hoe is deze dan gepoold,
maar wie ben ik ( nee dat was geen vraag )
* De hele kaart op een drijvend stuk “iets”…. leggen en dan zou die uiteindelijk na vele minuten, naar het noorden moeten wijzen
als het al werkt wat ik ten zeerste betwijfel, is de “kaart “ veel te zwaar en dus onpraktisch en wederom hoogst onbetrouwbaar. Al was het maar dat je niet weet hoe de kaart gepoold is, dus wat zou dan waarheen moeten wijzen ?????
* Laat je niet foppen door deze oplossing die als waar word aangeprezen door veel mensen.
als je leven er van afhangt zou ik het volgende niet doen
Leg de kaart op een vlakke ondergrond
drapeer enkele druppels water in het “gat “
Maak een speld of paperclip of een splinter metaal, magnetisch door deze bv door je haar te wrijven, je maakt dan een kompas naald
( en ja dat klopt als een bus , vreemde uitspraak overigens, toch eens met de ROT of HTM over bellen beter is “klopt als een zwerende vinger” degene die dat wel eens hebben gehad zullen kunnen bevestigen dat dat klopt en klopt ….)
Leg je gemaakte kompasnaald op de druppels water in het gat.
na enkele ….. minuten zou de naald dan naar noord / zuid moeten wijzen
Nou ehhhhh fijn als het je lukt en als je een toolkaart hebt die NIET magnetisch is
anders kun je er van uit gaan dat het niet klopt
Overigens ben je dan beter uit als je de net gemaakte kompasnaald, gewoon zonder het blok magnetisch staal van je toolkaart, op een klein blaadje of papiertje, op een beetje water laat drijven. In elk geval zal je dan een noord zuid lijn krijgen ( waar noord of zuid is, laat ik aan de lezer )
* Het is een gat voor een zogenaamd “button Compass “
in de loop van de jaren heb ik er maar 1 gevonden die er een beetje in paste
maar die wees alles aan, behalve, de goede richting
want …. Jawel … de kaart zelf is meestal magnetisch
en een kompas met een magneet in de buurt, heeft menig V.O.C schip doen verdwalen of op de klippen lopen
Wat kan je er dan wel mee ………buiten je vinger door steken
Zo te zien hebben de Chinezen een oplossing / gebruiksmogelijkheid gevonden
De rest van de mogelijkheden laat ik aan jullie fantasie over ;-)
EN NU … echt aan het werk
en hoe een kompas werkt en hoe je die gebruikt ga ik hier niet op in.
dat is een heel ander epistel
Voorbeeld :
Je kan dit gat met verdeling gebruiken om op je kaart een goede graden verdeling te zien en dus middels een lijn, vast te stellen waar heen enzovoort
Je legt bv het holletje naar het aangegeven noorden op je kaart ( staat er altijd op )
en je kan door de snijlijn makkelijk en redelijk nauwkeurig bepalen of iets zuid west oost of er tussen in zit
neem dit over en gebruik je kompas om de richting te bepalen, en je zal redelijk in de goede richting gaan
Voorbeeld :
Je kan natuurlijk ook dit gebruiken om overdag het noorden te bepalen als je geen kompas hebt. Maar dan niet op de eerder genoemde manieren
Met behulp van een horloge kan je het noorden vinden als je de zon ….
Moet natuurlijk je horloge wel op de juiste tijd staan, anders gaat het helemaal fout.
dus let er op dat je wintertijd neemt. een uur verschil en je loopt behoorlijk verkeerd.
maar niet iedereen zal een horloge dragen of een horloge met analoge wijzers
dus dan weet je wel hoe laat het is van je telefoon of ipad of ander device.
Maar je kan dan niet de wijzers van het horloge gebruiken on noord zuid te bepalen
Dan zou je een klok kunnen tekenen met de wijzers op de juiste tijd,
maar je kan natuurlijk ook de verdeling in je tool card gebruiken als wijzerplaat, met hetzelfde resultaat
Eerst even je wijzer-vinger )horloge op wintertijd zetten of denken.
=================================================
een goede uitleg van https://nl.scoutwiki.org/Koersbepaling#Kompas
Licentie onderstaande tekst: Creative Commons by-nc-sa Licentie
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.nl
Zon en horloge
( hier zou een plaatje moeten staan, maar helaas zit ik al aan het aantal toegestane )
Noord vinden met zon en horloge
Bij zonsopkomst en zonsondergang kan je snel één van de windstreken te bepalen. de zon komt namelijk op in het Oosten en gaat onder in het Westen. Er is nog een andere manier om met behulp van de zon een windstreek te bepalen: Op het noordelijk halfrond staat tussen 11:30 en 12:30 uur, plaatselijke "Wintertijd", de zon in het Zuiden. Met een wijzerhorloge kun je - mits het niet al te bewolkt is - bepalen waar het Zuiden is. Je wijst de kleine wijzer naar de zon en deelt de hoek tussen de kleine wijzer en de 12 doormidden. Deze denkbeeldige lijn wijst naar het zuiden. Tegenover het zuiden ligt het Noorden.
Samengevat:
- Zorg dat je horloge op wintertijd staat.
- Richt de kleine wijzer richting de zon.
- Het midden van de "kleinste" hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het zuiden.
- Het midden van de "grootste" hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het noorden.
================================================
Natuurlijk zullen er meer mogelijkheden zijn die ik nog niet ken of heb genoemd
Dus ….. ga je gang en vul aan
Suc6 W-O-L-F