PlanDoPrep
Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik ben een fan van de oude munitiekistjes, met name het middenformaat (ik zal een foto plaatsen).
Waarom ik ze graag gebruik:
Organisatie
Ik heb spullen graag georganiseerd naar gebruik. Wat je samen nodig hebt moet je bij elkaar bewaren. Dus als je mijn radio-koffer pakt zitten de opladers er ook bij. Je bent met één koffer klaar.
Prettig formaat.
Ze zijn niet te groot en niet te klein. Je kunt er altijd wel één kwijt. Er passen er 2 naast elkaar in een Ikea Kallax kast. Er kan wél wat in, qua inhoud - maar hij is ook zo klein dat het kistje nooit te zwaar wordt.
Door het formaat kan ik makkelijk één kistje voor één doel gebruiken; en duur zijn ze niet.
Als je een grotere kist neemt krijg je snel meerdere soorten spullen in één kist; en die kist kan ook te zwaar worden.
Dit soort kistjes dwingt je ook goed in te pakken en goed na te denken.
Bij een grotere kist denk je eerder: Gooi die tweede decoupeerzaak er ook maar bij, stel je voor dat de eerste kapot gaat.
Dan ga je onnodige spullen meenemen en dat wordt zwaarder.
Opslag
Munitiekistjes gebruik ik voor divers gereedschap, survivalspul, en zelfs het opbergen van cameralenzen.
In het deksel zit een naadloze rubberen ring. De kist sluit met een klem.
Als een kistje dicht zit is de inhoud hermetisch afgesloten van de buitenwereld; luchtdicht, waterdicht, stofvrij en vochtvrij. Als je er een vocht- of zuurstofvanger bij doet blijven dingen extreem lang goed.
Het is bijna een tijdcapsule. Wat er in zit is volledig geïsoleerd van de buitenwereld.
(wel opletten dat hij niet te vol zit, dat er niets tussen de rand komt bij het sluiten)
Ze kunnen wel roesten: let op als de verf beschadigd is.
Tips
Koop ze lekker bij de dump. Check of het deksel goed sluit. Check of de rubber seal intact is.
Check voor roest. Het metaal kan roesten.
Bovendien weet ik niet waar deze defensie-verf van gemaakt is.
Ik ben daarom bezig er een paar over te schilderen met Hammerite.
Ik heb er al een paar overgespoten met spuitlak (Dank je wel, Action).
Voorbeelden
Hier heb ik een paar voorbeelden. Klik voor groot.
EHBO kistje.
Handzaam, letterlijk ijzersterk en zelf samengesteld met fijn spul niet zoals de standaard kistjes met goedkope rotpleisters.
En dit is de inhoud. Geen losse zooi maar 3 handzame bakjes. Met erop geschreven wat er in zit.
De bakjes komen van de Action.
U wilt nog een voorbeeld?
Komt-ie.
Gereedschap Auto
Gereedschap Auto. Dit kistje, volgens het opschrift, hoort in de auto. Sticker vervang ik nog een keer door een witte; is beter leesbaar.
Inhoud: Schroevendraaiers, tie-wraps & tape voor als iets los zit en vast hoort te zitten; WD40 voor als iets vast zit en los hoort te zitten; alle sleutels van 6-20 dmv een bahco en een griptang; leren werkhandschoenen (lang naar gezocht: Welkoop! Tientje); 2x kleine spanbanden + 1x grote (Action), Chinese multitool (best goed, geen chololade-metaal), spul om je handen schoon te houden (zakdoekjes+plastic handschoenen). Breeklichtjes omdat het kan.
Het organisatiemandje waar de WD40 in ligt: Action.
Ok, nog eentje dan.
Ook voor de auto. Deze is work in progress, ik ben er nog niet helemaal uit.
Het idee is:
Het is nat en koud en eenzaam en je hebt honger. Pak kistje en je problemen zijn opgelost.
Droogte en warmte in een kistje
Inhoud:
Paraplu, 2 poncho's (Action. Een redelijk en een matige).
2 blikjes koud eten - gevulde paprika's met rijst.
Bestek.
Warmtepleister + handwarmer, eenmalig gebruik. Extra gesealed zodat ze niet lek gaan.
Alu folie warmtedeken.
Muts. Ik heb een kaal hoofd. Een muts is voor mij overleven.
Lucifers, gesealed.
Breeklichtjes.
Kant-en-klare maaltijd om op te warmen.
Spiritus brander (uiteraard gevuld).
Dat grijze rondje is een Bocamp Explorer Pannenset. Daar binnen zitten: Lucifers, tondel, aanmaakblokje, plat opgevouwen woodstove, theezakjes, koffiepoeder, soepzakje, tissues, blaasrietje voor vuur.
Dit is weer een kant-en-klaar pakketje in zichzelf. Neem het mee, en je hoeft alleen hout te vinden en water toe te voegen om vuur, thee, koffie en soep te maken.
Hopelijk kon ik jullie wat ideeën geven.
Als er tips zijn, ik hoor het graag.
Als jullie ook zoiets in de auto hebben liggen: Share!
Waarom ik ze graag gebruik:
Organisatie
Ik heb spullen graag georganiseerd naar gebruik. Wat je samen nodig hebt moet je bij elkaar bewaren. Dus als je mijn radio-koffer pakt zitten de opladers er ook bij. Je bent met één koffer klaar.
Prettig formaat.
Ze zijn niet te groot en niet te klein. Je kunt er altijd wel één kwijt. Er passen er 2 naast elkaar in een Ikea Kallax kast. Er kan wél wat in, qua inhoud - maar hij is ook zo klein dat het kistje nooit te zwaar wordt.
Door het formaat kan ik makkelijk één kistje voor één doel gebruiken; en duur zijn ze niet.
Als je een grotere kist neemt krijg je snel meerdere soorten spullen in één kist; en die kist kan ook te zwaar worden.
Dit soort kistjes dwingt je ook goed in te pakken en goed na te denken.
Bij een grotere kist denk je eerder: Gooi die tweede decoupeerzaak er ook maar bij, stel je voor dat de eerste kapot gaat.
Dan ga je onnodige spullen meenemen en dat wordt zwaarder.
Opslag
Munitiekistjes gebruik ik voor divers gereedschap, survivalspul, en zelfs het opbergen van cameralenzen.
In het deksel zit een naadloze rubberen ring. De kist sluit met een klem.
Als een kistje dicht zit is de inhoud hermetisch afgesloten van de buitenwereld; luchtdicht, waterdicht, stofvrij en vochtvrij. Als je er een vocht- of zuurstofvanger bij doet blijven dingen extreem lang goed.
Het is bijna een tijdcapsule. Wat er in zit is volledig geïsoleerd van de buitenwereld.
(wel opletten dat hij niet te vol zit, dat er niets tussen de rand komt bij het sluiten)
Ze kunnen wel roesten: let op als de verf beschadigd is.
Tips
Koop ze lekker bij de dump. Check of het deksel goed sluit. Check of de rubber seal intact is.
Check voor roest. Het metaal kan roesten.
Bovendien weet ik niet waar deze defensie-verf van gemaakt is.
Ik ben daarom bezig er een paar over te schilderen met Hammerite.
Ik heb er al een paar overgespoten met spuitlak (Dank je wel, Action).
Voorbeelden
Hier heb ik een paar voorbeelden. Klik voor groot.
EHBO kistje.
Handzaam, letterlijk ijzersterk en zelf samengesteld met fijn spul niet zoals de standaard kistjes met goedkope rotpleisters.
En dit is de inhoud. Geen losse zooi maar 3 handzame bakjes. Met erop geschreven wat er in zit.
De bakjes komen van de Action.
- Eéntje voor kleine ongemakken (pleisters, paracetemol, hooikoorts, reisziekte).
- Eéntje is voor serieuze wonden (brandwonden, snelverband e.d)
- En ééntje voor overig materiaal, omdat er nog ruimte was.
Komt-ie.
Gereedschap Auto
Gereedschap Auto. Dit kistje, volgens het opschrift, hoort in de auto. Sticker vervang ik nog een keer door een witte; is beter leesbaar.
Inhoud: Schroevendraaiers, tie-wraps & tape voor als iets los zit en vast hoort te zitten; WD40 voor als iets vast zit en los hoort te zitten; alle sleutels van 6-20 dmv een bahco en een griptang; leren werkhandschoenen (lang naar gezocht: Welkoop! Tientje); 2x kleine spanbanden + 1x grote (Action), Chinese multitool (best goed, geen chololade-metaal), spul om je handen schoon te houden (zakdoekjes+plastic handschoenen). Breeklichtjes omdat het kan.
Het organisatiemandje waar de WD40 in ligt: Action.
Ok, nog eentje dan.
Ook voor de auto. Deze is work in progress, ik ben er nog niet helemaal uit.
Het idee is:
Het is nat en koud en eenzaam en je hebt honger. Pak kistje en je problemen zijn opgelost.
Droogte en warmte in een kistje
Inhoud:
Paraplu, 2 poncho's (Action. Een redelijk en een matige).
2 blikjes koud eten - gevulde paprika's met rijst.
Bestek.
Warmtepleister + handwarmer, eenmalig gebruik. Extra gesealed zodat ze niet lek gaan.
Alu folie warmtedeken.
Muts. Ik heb een kaal hoofd. Een muts is voor mij overleven.
Lucifers, gesealed.
Breeklichtjes.
Kant-en-klare maaltijd om op te warmen.
Spiritus brander (uiteraard gevuld).
Dat grijze rondje is een Bocamp Explorer Pannenset. Daar binnen zitten: Lucifers, tondel, aanmaakblokje, plat opgevouwen woodstove, theezakjes, koffiepoeder, soepzakje, tissues, blaasrietje voor vuur.
Dit is weer een kant-en-klaar pakketje in zichzelf. Neem het mee, en je hoeft alleen hout te vinden en water toe te voegen om vuur, thee, koffie en soep te maken.
Hopelijk kon ik jullie wat ideeën geven.
Als er tips zijn, ik hoor het graag.
Als jullie ook zoiets in de auto hebben liggen: Share!