Wat begrippen mbt het navigeren op het aard magnetisch veld.
In de wereld van het navigeren wordt magnetische
declinatie echter ook vaak gebruikt ipv het begrip magnetische
variatie. Vandaar de verwarring wellicht
@JiJi mind
De magnetische
variatie of declinatie, is het verschil tussen het magnetische noorden en het gedefinieerde noorden op je kaart. Op een goede kaart van een bepaald gebied staat dit vermeld. Onze noordpool wordt gedefinieerd door de draaiing van de aarde, maar is niet gelijk aan de magnetische noordpool.
Zoals je ziet, 'wandelt' de magnetische noordpool met de jaren.
Op goede kaarten staat een declinatie of variatie in een positief of negatief getal in graden:
WN = Werkelijke Noordpool MN = Magnetische Noordpool
Inclinatie is de hoek tussen het magnetische (aard)veld en de horizon, dus op de evenaar is die evenwijdig en precies op de magnetische pool loodrecht naar beneden. Je kompas naald wordt op de magnetische noord-, en zuidpool recht naar beneden getrokken, wat de werking niet ten goede komt.
De inclinatie geeft een afwijking t.a.v. je kompas lezing en wil je nauwkeurig navigeren over lange afstanden (bv. op zee), dan komt deze afwijking ook voor in je berekeningen.
Ter volledigheid, bij navigeren vind je ook nog het begrip '
deviatie', dit is de afwijking ten gevolge van het metaal van bv. een schip. Al dat metaal zorgt ervoor dat het magnetische veld een afwijking krijgt en het kompas op ieder schip dient elke twee jaar opnieuw 'geijkt' te worden, waarbij middels kleine magneetjes deze afwijking wordt gecompenseerd.
Hier laat ik het even bij, dit zijn de belangrijkste begrippen bij het uitlezen en op kaart inteken van je route zoals je bij vele cursussen zal tegenkomen.
Voor het navigeren te voet heb je meestal te maken met veel kleinere afstanden dan op zee en zijn afwijkingen minder ernstig. Een afwijking van 5 km per 1000km kan voor een zeeschip vrij desastreus uitpakken, maar op een afstand van 100km zit je maar 500 meter scheef, wat te overzien is.
Zoals je misschien ook al door hebt, komt er nogal wat bij kijken, navigeren op kompas, mocht je de oceaan willen oversteken of een grote woestijn. Dan wil je ook met iedere afwijking rekening houden, declinatie, inclinatie, deviatie. Bij kortere afstanden zijn meteen de afwijkingen een stuk kleiner en houdt je de berekeningen een stuk simpeler door veel van deze factoren niet mee te wegen. Het daarom ook onzin om te investeren in een kompas die tot de tiende graad nauwkeurig is, als je in je berekeningen declinatie/variatie, inclinatie en evt. deviatie niet meeneemt. Ik zou investeren in een kompas wat waterdicht is (alle vloeistof gevulde zijn dat), oplicht in 't donker en gewoon een beetje degelijk is. Mijn fijnste kompasje is e.o.a reclame ding, kunststof, vloeistof gevuld, geen instelbare
deviatie/variatie. Voor op de kaart is zelfs zo'n simpel plaatkompasje van de Action goed.
Bewaar je kompassen ver weg van grote volumes metaal, elektrische apparaten of magneten, dan blijven ze goed. Hoe kleiner het kompas des te eerder afwijkingen optreden, alle knoopkompasjes hier hebben een leven aan de sleutelbos niet overleefd. Sommigen wijken inmiddels wel 10 graden af van het magnetische noorden, of zijn helemaal de kluts kwijt.
Het grootste probleem bij navigeren blijft het zo nauwkeurig mogelijk bepalen van je positie. Zonder herkenningspunten ben je nergens. Positie, kaart, kompas, die volgorde is belangrijk.
Positie: Het lastigste om te bepalen, al heb je misschien meer kennis op zak dan je denkt. Je kan het afleiden uit herkenningspunten die op een kaart ingetekend zijn, maar lokale kennis van de omgeving scheelt enorm, zelf bij het verdwalen weet je vaak nog wel ongeveer waar je moet zijn.
Kaart: Weet je waar je ongeveer bent, dan kan je op de kaart zien hoe je verder moet en welke obstakel je wilt vermijden.
Kompas: Hiervoor zijn vaak alternatieven beschikbaar, poolster, stokjes in de grond om een oost-west lijn te trekken (en dus weet je noord en zuid), mos begroeiing op bomen, dominerende windrichting, de zon, sterren in het algemeen, afhankelijk van je kennis.
Bij de vele methoden, uitleg, cursussen navigeren worden zaken vaak versimpeld omdat niet elke kleine afwijking de moeite waard is om uit te rekenen, afhankelijk van het doel. Wandelend navigeren vergt minder nauwkeurigheid dan een oceaan of woestijn oversteken.