• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nederlanders hebben recordbedrag van dik 600 miljard euro op de bank

Mayo

Last (wo)man standing

Nederlanders hebben recordbedrag van dik 600 miljard euro op de bank​

https://www.nu.nl/economie/6343976/...drag-van-dik-600-miljard-euro-op-de-bank.html

"
De tegoeden namen vorig jaar met 24,2 miljard euro toe. Dat is meer dan in 2023, toen er 14,9 miljard euro bij kwam.
Vooral de hoeveelheid spaargeld op rekeningen bij Nederlandse banken nam flink toe. Volgens DNB groeide het totaalbedrag tot eind 2024 met 24,2 miljard euro naar 487,1 miljard euro. "Alleen in de coronajaren 2020 tot en met 2022 spaarden huishoudens meer, gemiddeld 38,7 miljard euro per jaar." Op buitenlandse rekeningen staat nog minimaal 16 miljard euro."

Volgens de DNB komt dit gemiddeld op €73.000 per huishouden, al wordt dat gemiddelde wel flink omhoog getrokken door een klein aantal zeer vermogenden.
Wat ik wel frappant vind is dat de DNB aangeeft dat mensen meer sparen doordat men meer verdiend maar ook omdat men bang is dat de inflatie hoog zal blijven of zal oplopen. Frappant, want het idee achter de 'standaard' 2% inflatie waar naar gestreeft wordt is juist dat mensen dan vandaag méér uitgeven omdat men denkt dat het morgen duurder zal zijn. Wat wij al wisten is dat dit dus niet zo werkt ;)

Laatst bewerkt:
We zijn rijk in Nederland
600 miljard Spaarrekeningen
2000 miljard Pensioenpotten
4000 miljard Waarde woningen
Dus aan baten 6,6 miljard waar nog wel 800 miljard hypotheekschuld af moet, op het totaal is die 12% echter peanuts.

Spaarrekeningen voller dan ooit tevoren, maar is dat wel zo slim?​

https://www.nu.nl/nujij/6344185/spaarrekeningen-voller-dan-ooit-tevoren-maar-is-dat-wel-zo-slim.html

"
De tegoeden op spaarrekeningen groeiden vorig jaar met 24,2 miljard euro, ziet de De Nederlandsche Bank (DNB).
Maar is sparen een manier om rijker te worden? Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) denkt van niet. "Sparen doe je niet om rijk te worden, maar om ervoor te zorgen dat je niet in de problemen komt", zegt de woordvoerder tegen NU.nl."

Ik heb het even na gekeken wat de Belgen zoal op de bank hebben staan.
Ook hoeveel een gemiddelde Belg op zijn rekening heeft staan.
Om niet uit de toon te vallen ga ik de bedragen maar niet posten.

Laatst bewerkt:
Zal ik het doen? Het is meer dan het dubbele van 600 miljjard (en er zijn minder Belgen dan Nederlanders) ;)

Kan wel kloppen, sinds ik in Belgie woon houd ik veel meer geld over. Daarom wil ik ook niet meer terug. Nederland is een rijk land, België is een rijk volk ;) En huizen zijn goedkoper, auto's zijn goedkoper (iedereen rijdt een klasse hoger dan in Nederland), benzine is goedkoper.

Ha ja, de gegevens van Nederland ging alleen over wat op een bank- of spaarrekening staat, niet over het gehele vermogen ;)

Laatst bewerkt:
Ha ja, de gegevens van Nederland ging alleen over wat op een bank- of spaarrekening staat, niet over het gehele vermogen ;)

Het gaat over spaarbankboekjes, aandelen, obligaties min de kredieten/leningen. Niet het gehele vermogen. In dat artikel voor Nederland wordt inderdaad niet gesproken over aandelen en obligaties.

Het is hoe dan ook appels met peren vergelijken, want huizen zijn in NL duur, en dus heeft iemand met een afbetaald huis meer vermogen. Dat zegt alleen niet zoveel. Je kan voor minder geld een minstens zo mooi huis hebben in Belgie.

Wat zou eigenlijk een goede graadmeter zijn? Iets van koopkracht. Hoeveel jaar moet je werken voor een huis. Hoeveel weken van de maand ben je aan het werk voor je vaste lasten.

Hier vandaan https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250114_93774063#:~:text=De waarde van alle financiële,vooral bij aandelen en verzekeringsproducten.

De Belgen zijn alles samen rijker dan ooit, zo blijkt uit het overzicht van het financieel vermogen door de Nationale Bank. Eind september bezaten de Belgische gezinnen samen 1.252 miljard euro, een record.
Kijk dat is nu de reden waarom ik de getallen niet wilde posten.
Omdat er een discussie zou ontstaan over hoe en wat.
Als je het hele vermogen van de de Belgen wilt weten moet je er nog eens 400 miljard bij tellen. ( dat staat naast de bank )
Ben ik blij dat het een ( in het w Vlaams dialect) een aangespoelde geeft geplaatst.

Dit is een groei van 5%. Dat klinkt niet als veel.

Vroeger was het leuk om te sparen je kreeg er mooi wat bij waar je niets voor hoefde te doen.
Ook voor kinderen die konden sparen bij de zilverenvloot en kregen dan extra rente, en je kon geld voor zoveel jaren vast leggen dat verdiende nog meer.
Vandaar dat we ook miljonair zijn geworden. 🤣

Nee het geld wat ik verdiende is mooi gebruikt voor de op jonge leeftijd trouwerij.
Moeders regelde de receptie er moest aardig wat geld, komen steeds vroeg ze naar meer geld, er werd royaal veel geboden, jammer de mensen waren het niet waard, had net nog een paar centje voor een tweedehandse bank en vloerbedekking.
Er was nog veel overgebleven en dat namen mijn ouders mee naar huis, en hadden het idee dat zij de bruiloft hadden betaald.

Vroeger was het leuk om te sparen je kreeg er mooi wat bij waar je niets voor hoefde te doen.
Ook voor kinderen die konden sparen bij de zilverenvloot en kregen dan extra rente, en je kon geld voor zoveel jaren vast leggen dat verdiende nog meer.
Vandaar dat we ook miljonair zijn geworden. 🤣

Nee het geld wat ik verdiende is mooi gebruikt voor de op jonge leeftijd trouwerij.
Moeders regelde de receptie er moest aardig wat geld, komen steeds vroeg ze naar meer geld, er werd royaal veel geboden, jammer de mensen waren het niet waard, had net nog een paar centje voor een tweedehandse bank en vloerbedekking.
Er was nog veel overgebleven en dat namen mijn ouders mee naar huis, en hadden het idee dat zij de bruiloft hadden betaald.

😮

Terug
Bovenaan