• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Netten breien

Flos

SHTF Expert
Iets dat ik op het forum nog niet heb zien voorbij komen is netten breien.
Naar aanleiding van het palingkistje kwam ik op het idee.
Zijn er leden die daar verstand van hebben? Ik niet .
Maar ik zou het wel graag kunnen. Om bv zo kleine netjes te maken.
Je moet mijn nu niet over spoelen met links en YouTube filmpjes.
Maar als je het echt kan zou ik je graag eens aan het werk zien.

@Flos ik kan je er helaas niet bij helpen , maar ik ben bang dat iemand vinden die dit nog doet toch erg moeilijk zal
zijn want moderne visnetten worden allemaal machinaal gemaakt , het repareren ervan(het boeten ) wordt nog wel door
vissers zelf gedaan en dit op zich is al een heel apart hoofdstuk . Ik denk dat als je er meer van wilt weten of zien
je misschien het beste kunt kijken in een vissershaven als Breskens of in Zeebrugge of zo
hieronder is een link voor het vissers museum in Breskens wellicht dat die mensen je zouden kunnen doorverwijzen waar
je dit kunt zien en leren
https://www.museumbreskens.nl/visserij/nettenbreien/vissersnetbreien1.htm

gr will

In een ver verleden heb ik het nog gedaan dat boeten (repareren) van netten maar ben grotendeels vergeten hoe het moest. Echt moeilijk was het niet, een handigheidje. Een net maken vanuit niets is wellicht een ander verhaal.
Eigenlijk was ik daar "kabelsplitter", wat zoveel betekende als dat ik ogen maakte in staal kabels waarmee vissersschepen konden aanleggen aan de kade. Je nam dan een staalkabel bestaande uit zes strengen, deze "ontspande" je door de kabel een aantal maal tegen de spanning in terug te draaien waardoor er ruimte kwam tussen de strengen. Hier reeg je dan de losse strengen door van het uiteinde en het gewicht van het schip trok ze strak en vast. Dat was zwaar werk!

Het is idd een handigheidje .
En na vele jaren vergeet men het echt . Maar binnen 1 uur heb je het weer door .
Hier ligt nog alles voor fretteernetten te knopen .
Helaas geduld op en ging voor een klaar net waar alleen nog ringen en touwtjes aangeprutst moest worden .
Je begrijpt het haha "Mijn binnen een UUR heb je het door " is nooit gebeurd pfff

• Leuk
Waarderingen: Flos
Terug
Bovenaan