Een paar jaar geleden schreef ik een topic over de inhoud van mijn GHBOB. Een kruising tussen een GHB en BOB omdat de reisafstand naar mijn werk dusdanig groot was dat ik sowieso een overnachting moest doen als ik lopend terug naar huis wilde.
Inmiddels zijn we verhuisd, is de afstand naar mijn werk nog maar 22 kilometer en rij ik tegenwoordig vaker met de scooter dan met de auto naar het werk. Op de scooter kan ik mijn hele GHB niet meenemen en dat is ook niet meer nodig omdat ik de 22 kilometer in goed vier uur kan lopen.
Ik ben dus nog eens kritisch gaan kijken naar mijn tas en kwam tot de volgende conclusie:
Mijn eisen voor het geheel:
Na het een en ander aan onderzoek en het mailen met wat winkels en een fabrikant van tassen heb ik de basisconfiguratie compleet. De komende weken wil ik hier verder aan sleutelen en over twee weken moet hij zich gaan bewijzen tijdens het weekend paalkamperen.
De tas waar ik uiteindelijk voor ben gegaan is een KarrimorSF Predator Patrol van 45 liter geworden. Da's een hele mond vol voor gewoon een stevige tas. In basis is deze tas 45 liter en dat is ruim voldoende voor alle spullen die ik inmiddels in mijn Tasmanian Tiger Patrol Pack heb zitten. Ik heb zelfs een paar liter extra. Het aardige aan deze tas is dat hij ruim voorzien is van Molle straps en het is mogelijk er PLCE tassen aan te ritsen. Met twee van deze PLCE tassen wordt de tas ineens 25 liter groter. 70 liter is op zich een hele goede inhoud om comfortabel een aantal dagen weg te zijn omdat ik de basis kan vergroten met extra eten en kleding, iets wat ik nu mis in de Tasmanian Tiger en wat dan ook de reden van het ompakken naar de Saracen is.
De Karrimor heeft een heel eenvoudige heupband die opgeborgen kan worden in een zakje in de tas zelf. De draagbanden kunnen eenvoudig onder het topvak gestopt worden en dan heeft de tas een heel vlakke achterkant waardoor die perfect op de wandelkar past.
Nu is 70 liter niet weinig maar voor een lange tocht is dat best veel voor een tas die in basis is gebouwd voor 45 liter inhoud met een gewicht van rond de 12 kilo. Ga je hier nog eens 25 liter inhoud bij doen dan wordt het geheel best zwaar en dan kun je wel een draagharnas zoals die van de Saracen gebruiken. Die oplossing heb ik gevonden in de Tatonka Lastenkraxe. Een draagframe met een heel comfortabel harnas. De KarrimorSF past op dit frame alsof het ervoor gemaakt is. Met de PLCE tassen eraan heb ik zelfs nog ruimte over om een drybag bovenop de tas te leggen waardoor ik mijn capaciteit kan verhogen tot een goed 100 liter.
Doordat de Lastenkraxe is ontworpen op een gewicht tot 50 kilo (veel meer dan ik aankan) heb ik er wel vertrouwen in dat ik deze tot een kilo of 23 op kan laden zonder dat de boel kapot gaat.
Maar wacht eens even… gaat dan de hele zooi achterop de scooter? Nee tuurlijk niet. Een van de PLCE tassen wordt ingericht als GHB. De 12 liter tas kan makkelijk mee op de scooter. Stel dat ik lopend naar huis moet dan heb ik de basis om naar huis te lopen bij me. Als ik dan eenmaal thuis het huis moet verlaten rits ik de PLCE aan de grote tas en ik kan vertrekken. Eventueel gooi ik dan de boel op de wandelkar waarbij de Lastenkraxe als harnas gaat dienen om de wandelkar aan te bevestigen als mocht ik onderweg de wandelkar niet meer kunnen gebruiken dan hijs ik de hele zooi op de Lastenkraxe en kan ik weer verder. Lekker flexibel dus.
Foto’s volgen binnenkort maar ik wilde dit alvast opschrijven.
Inmiddels zijn we verhuisd, is de afstand naar mijn werk nog maar 22 kilometer en rij ik tegenwoordig vaker met de scooter dan met de auto naar het werk. Op de scooter kan ik mijn hele GHB niet meenemen en dat is ook niet meer nodig omdat ik de 22 kilometer in goed vier uur kan lopen.
Ik ben dus nog eens kritisch gaan kijken naar mijn tas en kwam tot de volgende conclusie:
- De GHBOB is heel geschikt voor een kleine 3 dagen met 2 nachten
- Hij is net te klein om die 3 dagen met 2 nachten echt comfortabel door te brengen en dat vind ik wel fijn tijdens een weekend paalkamperen.
- Ik hoop nog steeds binnenkort een wandelkar te hebben dus dan heb ik meer ruimte.
- Een klein deel van de GHBOB zou ik dagelijks mee willen hebben op de scooter.
Mijn eisen voor het geheel:
- De basistas moet nog steeds dienst kunnen doen als tas voor 3 dagen en 2 nachten overleven.
- Een deel van de tas moet inzetbaar zijn op de scooter
- De tas moet gebruikt kunnen worden op de wandelkar
- De tas moet met een uitbreiding te gebruiken zijn voor meerdere dagen comfortabel leven of eventueel een week overleven
Na het een en ander aan onderzoek en het mailen met wat winkels en een fabrikant van tassen heb ik de basisconfiguratie compleet. De komende weken wil ik hier verder aan sleutelen en over twee weken moet hij zich gaan bewijzen tijdens het weekend paalkamperen.
De tas waar ik uiteindelijk voor ben gegaan is een KarrimorSF Predator Patrol van 45 liter geworden. Da's een hele mond vol voor gewoon een stevige tas. In basis is deze tas 45 liter en dat is ruim voldoende voor alle spullen die ik inmiddels in mijn Tasmanian Tiger Patrol Pack heb zitten. Ik heb zelfs een paar liter extra. Het aardige aan deze tas is dat hij ruim voorzien is van Molle straps en het is mogelijk er PLCE tassen aan te ritsen. Met twee van deze PLCE tassen wordt de tas ineens 25 liter groter. 70 liter is op zich een hele goede inhoud om comfortabel een aantal dagen weg te zijn omdat ik de basis kan vergroten met extra eten en kleding, iets wat ik nu mis in de Tasmanian Tiger en wat dan ook de reden van het ompakken naar de Saracen is.
De Karrimor heeft een heel eenvoudige heupband die opgeborgen kan worden in een zakje in de tas zelf. De draagbanden kunnen eenvoudig onder het topvak gestopt worden en dan heeft de tas een heel vlakke achterkant waardoor die perfect op de wandelkar past.
Nu is 70 liter niet weinig maar voor een lange tocht is dat best veel voor een tas die in basis is gebouwd voor 45 liter inhoud met een gewicht van rond de 12 kilo. Ga je hier nog eens 25 liter inhoud bij doen dan wordt het geheel best zwaar en dan kun je wel een draagharnas zoals die van de Saracen gebruiken. Die oplossing heb ik gevonden in de Tatonka Lastenkraxe. Een draagframe met een heel comfortabel harnas. De KarrimorSF past op dit frame alsof het ervoor gemaakt is. Met de PLCE tassen eraan heb ik zelfs nog ruimte over om een drybag bovenop de tas te leggen waardoor ik mijn capaciteit kan verhogen tot een goed 100 liter.
Doordat de Lastenkraxe is ontworpen op een gewicht tot 50 kilo (veel meer dan ik aankan) heb ik er wel vertrouwen in dat ik deze tot een kilo of 23 op kan laden zonder dat de boel kapot gaat.
Maar wacht eens even… gaat dan de hele zooi achterop de scooter? Nee tuurlijk niet. Een van de PLCE tassen wordt ingericht als GHB. De 12 liter tas kan makkelijk mee op de scooter. Stel dat ik lopend naar huis moet dan heb ik de basis om naar huis te lopen bij me. Als ik dan eenmaal thuis het huis moet verlaten rits ik de PLCE aan de grote tas en ik kan vertrekken. Eventueel gooi ik dan de boel op de wandelkar waarbij de Lastenkraxe als harnas gaat dienen om de wandelkar aan te bevestigen als mocht ik onderweg de wandelkar niet meer kunnen gebruiken dan hijs ik de hele zooi op de Lastenkraxe en kan ik weer verder. Lekker flexibel dus.
Foto’s volgen binnenkort maar ik wilde dit alvast opschrijven.