Het wordt een Prepflix-serie vermoed ik, want de doos met filterkous is nog niet vrijgegraven, maar mijn bronpomp wel, en die heb ik een jaar geleden van filterkous voorzien.
Ik heb hem zojuist uit de put getrokken.
De pomp gaf nog een behoorlijk debiet dus schoonmaken was niet nodig, maar voor prepvrienden moet men wat over hebben.
Het bolle deel dat je ziet is een drainagekous met een veel grotere diameter dan de pomp. Om de pomp zit allereerst een stuk filterkous van de pompdiameter. Tussen de beide filterkousen in heb ik polyesterwol gestopt als veerkrachtige afstandhouder, en vandaar nu die grote bolling om de pomp. Die filterkousen hebben de pomp prima vrij gehouden van zand en steentjes, en het grote buitenoppervlak is als het ware het nieuwe aanzuigvlak van de pomp (anders dan het oppervlak van slechts een beperkt aantal sleuven) en dat zal veel minder snel verstoppen.
Hier, heb ik de buitenste filterkous afgestroopt en zie je de dot polyesterwol.
Daaronder is de binnenste filterkous te zien. Nog deels mooi wit terwijl het toch al een jaar dienst doet. Vergaan kan de nylon filterkous niet, het is tot de maximale diameter prima rekbaar en het volgt oneffenheden beter dan m'n sokken het kunnen
Laat ik maar alvast wat mogelijke toepassingen geven:
- filterende kous om een filterbuis, (waarvoor het feitelijk gemaakt is);
- filter om een bronpomp, zoals hier getoond;
- een filter dat je snel om
het uiteinde van een slang, gieter, pijp of wat dan ook kunt aanbrengen. Knip een stuk af, zet het vast met een tiewrap en leg een knoop aan het eind;
- een persnet waarmee je eenvoudig het sap uit gekneusde vruchten kunt knijpen/laten uitlekken. Het vruchtvlees blijft dan achter. Kies je de maximale diameter zo groot als van een druivenpers als je die hebt, dan is er ook zo mee te persen;
- bouillon of thee trekken voor een hele compagnie? Hier is dan het mega theebuiltje. Bij het koken kan ik mij het nut ook voorstellen, om delen bij elkaar te houden die niet veel heter worden dan 100C
- het is in principe bruikbaar om verband te fixeren om een arm of been. Gebruik dan geen tiewraps maar verbandtape aan de uiteinden
. Ik probeer dit nog uit met de kous die ik heb; de maximale diameter mag dan niet veel groter zijn dan het lichaamsdeel, dus een paar maten inslaan is niet slecht. Gelukkig kost het bijna niets;
- deze kous is zo prima elastisch in de diameter dat het zich uitstekend leent om er bijvoorbeeld kleding in te proppen. Met een "filterdarm" in een rugzak of kist kan je alle gaatjes vullen en je houdt het toch mooi bij elkaar. De kous zelf neemt nagenoeg geen plaats in beslag en weegt maar enkele grammen;
- wil je zaken aan de lucht laten drogen of in een diep gat of in een spouw ophangen of verbergen? Nylon filterkous is sterk en is ook daarvoor prima geschikt.
Nog even terug naar de pomp. Hier heb ik de binnenste filterkous teruggeslagen, en zie je de aanzuigsleuven. Het oppervlak daarvan is beperkt en heb je veel vuil in het water dan kan het sneller verstoppen dan via mijn opzet.