• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oefening

Tux

Prepper
Vraagje voor preppers met een BOB.

Met een BOB zou je minimaal 3 dagen outdoor moeten kunnen overleven.
Wie oefent dat daadwerkelijk regelmatig en ook bij hondenweer en hartje winter?

Dat doen we op SC's. En dan kun je nog kiezen hoe je dat zelf wilt inrichten. Sommigen komen idd met alleen een rugzak met alles erin voor een paar dagen om te testen, zelfs op de fiets al een paar maal meegemaakt (en dan geen 30km afstand, maar serieuze afstanden).

Hondenweer al regelmatig meegemaakt op SC's en ze worden ook 's winters georganiseerd. Deze winter dus mijn nieuwe slaapzak kunnen testen en hij is geslaagd.

Wat me altijd opvalt bij dit soort vragen, is dat TS-ers zelden schrijven of ze zelf iets doen. ;)

Ik loop af en toe met mijn BOB een wandeling om te kijken of ik het gewicht goed aan kan.
Niks is vervelender als kapot gaan doordat je basis gewicht te zwaar is voor wat je gewend bent.
Al snel kom je er achter dat je kritisch gaat kijken naar hoeveelheid spullen om mee te nemen.
Ook de backpack zelf ben ik overgestapt van een zware tactical rugzak naar een lichtere trekkers rugzak.

Ik ga nu niet zeggen dat ik geen rugzak heb. Maar er mee oefenen doe ik niet ( meer ) daarvoor zijn mijn voeten en knieen te slecht.
Ik oefen wel om met mijn BOV ( busje) er op uit te trekken met steeds ander materiaal bij me. Ook wel eens gedaan met wat ik er op 5 min kan in gooien. Daarnaast heb ik nog een BOT ( trailer ) dan hoef ik om spullen niet verlegen te zitten.

• Leuk
Waarderingen: easy
@Ray,
Ben ik niet helemaal met je eens.
Als ik zie hoeveel overleg er hier is over wat mee te nemen naar een camping dan is dat niet een kwestie van snelwegtas pakken en drie dagen op een houtje bijten.
Uitzonderingen daar gelaten.
Eenmaal daar met je trailer, caravan etc mag het dan slecht weer zijn maar dat is iets anders. Dat overkomt menig vakantieganger in NL.

Ook zit er een verschil in of je op jezelf bent aangewezen. In een donker nat bos.

• Leuk
Waarderingen: easy
@Ray,
Ben ik niet helemaal met je eens.
Als ik zie hoeveel overleg er hier is over wat mee te nemen naar een camping dan is dat niet een kwestie van snelwegtas pakken en drie dagen op een houtje bijten.
Uitzonderingen daar gelaten.
Eenmaal daar met je trailer, caravan etc mag het dan slecht weer zijn maar dat is iets anders. Dat overkomt menig vakantieganger in NL.

Ook zit er een verschil in of je op jezelf bent aangewezen. In een donker nat bos.
Overleg over wat mee te nemen naar een camping? Je doelt op sommigen, de meeste doen dit al voor de tigste keer en dan hoef je niet veel te overleggen/na te denken.

Trailer en caravan, dat zijn meer de uitzondering dan de regel. Op de winter SC niet gezien en wel geteld één vouwwagen de laatste SC, is zeker niet de norm zoals je nu schrijft. Kleine tentjes, grote tentjes, tarpjes en bivakzakken, dat ligt het gros onder.

Kijk het is net zo'n beetje als zwemmen. Men kan redeneren dat je pas kunt zwemmen als je midden op de oceaan, geen land in zicht en met een kilometer water onder je 'getest' bent, maar je kunt prima leren zwemmen in een zwembad. Ja, daar is eventueel wel hulp als 't niet gaat, net zoals op een SC.

Ook zijn het lang niet altijd campings (zeker geen reguliere) en is er soms geen water of toilet omdat het bv. winter is.
Het zou echt leerzaam zijn om zelf eens deel te nemen na al die jaren Petroman, je hebt nu een oordeel terwijl je uitsluitend de verhalen kent.

Wat jij voorstelt, kan op legale wijze uitsluitend in e.o.a. buitenland, wildkamperen mag in NL niet. Paalkampeerplaatsen is wat er het dichtste bij komt.

In de Balgische Ardennen heb ik regelmatig bivaks en lange verplaatsingen gedaan met oud mariniers en LUMBL'ers, rivier oversteek, abseilen en kaartlezen, in de regen en ook met sneeuw en vrieskou. Eenmaal gedaan dan zit het in je hart en bloedvaten, dus dat pak je snel weer op als dat nodig is. En het was niet de eerste keer dat we illegaal in een kasteeltuin of een grot een bivak hadden gemaakt. Want ook nu stiekem iets doen, hoort bij die ervaringen.

Nu is het 'vredestijd' en geniet ik van comfort en ga me niet meer zo vaak afbeulen om te bewijzen wat ik wel of niet kan, nu ben ik me bewust hoe ik reageer en presteer. Maar ik raad het zeer aan voor hen die dit menen te moeten kunnen. Het verrijkt jou hoe dan ook.

Het zou echt leerzaam zijn om zelf eens deel te nemen na al die jaren Petroman, je hebt nu een oordeel terwijl je uitsluitend de verhalen kent.
Ik was in Velp, en heb daar met eigen ogen gezien dat er veel was wat zeker niet in een snelwegtas past(e).

• Leuk
Waarderingen: Flos
Ik was in Velp, en heb daar met eigen ogen gezien dat er veel was wat zeker niet in een snelwegtas past(e).
Velp was idd een aparte wat dat betreft, mega grote SC op een reguliere camping met niet alleen mensen die 3 dagen BOB training deden. Maar dat staat ook iedereen vrij.

@petroman
Omdat er mensen zijn die alle luxe zoveel mogelijk meenemen naar een SC, wil dat nog niet zeggen dat er geen mensen zijn op een SC die zich wel aan de inhoud van hun rugzak (proberen te) houden. Enige verschil is dan, dat terwijl je aan het leren bent, je niet meteen verzuipt als je een fout hebt gemaakt, omdat er genoeg hulp is. Maar dat hoort bij leren. Eigenlijk zou je dan pas als je binnen de veilige omgeving van een SC, je inderdaad met alleen de inhoud van je BOB toe kan, moeten beginnen om dit te doen zonder SC. Zoals @Ray zeg, het is net als met zwemmen. Beter je diploma halen in beschermd gebied, dan meteen op zee vanaf een boot het water in duiken.

BOB training is prima mogelijk op een SC en behalve de meeting, ook mede daarvoor bedoeld. Bovendien dus een beschermde situatie om te leren. Niks mis mee.

Ook zijn er mensen die helemaal niet Bug Out met rugzak voorbereiden, maar juist ene BOV hebben en deze dus ook naar de SC meebrengen. Wat eigenlijk heel logisch is.

Eenmaal gedaan dan zit het in je hart en bloedvaten, dus dat pak je snel weer op als dat nodig is.
Dat dacht is dus ook, maar denk er niet te licht over.

Vroegâh, toen ik nog "Jong" was (twintiger), kon ik echt uren lopen met bepakking, zonder fysiek echt problemen te krijgen.
Ook een snellere looppas was geen probleem (alleen hield ik dat wat korter vol).

Nu ben ik midden veertig, beweeg veel minder (als gevolg van ander werk) dan vroeger, ben gestopt met roken (= 35kg zwaarder) en kwam er vorige week (tijdens mijn eerste training in jaren) achter dat mijn conditie om te huilen is. :confused:

Het zit nog steeds in mijn hart en bloedvaten (ik droomde er laatst zelfs nog over), maar heb met mijn traingenoten afgesproken dat ik weer helemaal aan het begin ga beginnen. :(
Nu kan het nog, maar als ik daar in een noodtoestand achter had moeten komen, was het te laat geweest.

Laatst bewerkt:
Ik ben boven de 50 en heb ook last van wat lichamelijke gebreken, maar er is nog steeds een mogelijkheid om op een SC meeting m'n gear te testen, 100% alleen met de BOB zal ik alleen doen als het niet anders kan.

Wel heb ik mezelf aangeleerd om bij elke SC meeting iets anders te testen, zo kom je toch uiteindelijk aan je "optimale" systeem.

Tuurlijk zou ik met m'n rugzak zo op pad willen, maar ik wil ook graag een zwarte band karate halen (dat is dus ook niet meer realistisch).

Ouderdom komt met gebreken, maar daar kan je slim mee omgaan, voorbereiden, aanpassen en overwinnen.

Ik ga dus wel geregeld alleen paalkamperen met alleen mijn rugzak.
Ik heb dat dit jaar al zeker 4 keer gedaan, en ook met anderen een aantal keer.
Ook op de Outdoor winter cooking geweest onder een tarp in de Bivi.
Vorig jaar in het stikke donker in de regen mijn tentje op gezet in de bossen,
zaklamp op de paal gelegd, en daar waar de lichtbundel scheen heb ik mijn tent maar opgezet.
Het testen wil ik nu verder uitbreiden met afstanden lopen.
Gisteren heb ik met een kleine rugzak (ik gok 8 kg) over heuvelachtig bos terein gelopen.
Dit ging me makkelijk af, dus de volgende keer de "grote" rugzak, en verder.
Helaas was ik mijn GPS gevalletje vergeten, dus weet de afstand niet.
Maar binnenkort staat een eind lopen met rugzak, dan paaklamperen op het programma.

Laatst bewerkt:
En niet te vergeten kun je zo ook werken aan een mooie mindset. Hoe verdeel je je energie in de buitenlucht (dus nauwelijks in een tent) een aantal dagen.
Hoe sta je in een groep met verschillende meningen/karakters etc. Samenwerking, delen, elkaar helpen enz.
De omgang met Bob, ook al ga je voor een bug-in is zoveel meer dan alleen het materiaal. Die insteek zit er voor mij ook nog bij.

PS @Tux ik kampeer idd het hele jaar door, dus ook als het vriest.

Dat doen we op SC's. En dan kun je nog kiezen hoe je dat zelf wilt inrichten. Sommigen komen idd met alleen een rugzak met alles erin voor een paar dagen om te testen, zelfs op de fiets al een paar maal meegemaakt (en dan geen 30km afstand, maar serieuze afstanden).

Hondenweer al regelmatig meegemaakt op SC's en ze worden ook 's winters georganiseerd. Deze winter dus mijn nieuwe slaapzak kunnen testen en hij is geslaagd.

Wat me altijd opvalt bij dit soort vragen, is dat TS-ers zelden schrijven of ze zelf iets doen. ;)

Ik weet niet wat TS-ers betekent, maar ik neem aan dat het op mij slaat. Daarom,
Ik ben een beginnend prepper, ben bezig om mijn BOB samen te stellen. Mijn tarp moet nog gemodificeerd worden, is een "Aliexpress" product met ingeslagen ringen op de hoeken. Die moeten vervangen worden en aangevuld met versterkingslapjes en lussen. Verder zelf een gaswoodstove gemaakt. Zal later mijn complete lijst wel eens publiceren. Bedoeling is dat ik in mijn uppie dat spul en mijn skills ga testen. Eerst een nachtje op 200 meter van huis. En daarna verder en langer. Op pakweg 15 a 20 km is een paalkampeerplaats waar ik wel eens 3 dagen naar toe wil. By the way, ik ben 63 en jong van geest, eigenlijk altijd kind gebleven. ;-))

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

@Tux , mij bevalt het om gewoon te doen! Daar leer je het meest van is mijn ervaring.
Ik heb ook duren spullen gekocht die ik voor geen geld meer meeneem (onzin spullen), waar ik eerst van dacht dat het heel was was.
Dut e.e.a. voorbereiden, niet te, maar gewoon gaan, dan zie je wel.
Je bent hier in Nederland, dus er kan je weinig gebeuren.

Ik weet niet wat TS-ers betekent, maar ik neem aan dat het op mij slaat. Daarom,
Ik ben een beginnend prepper, ben bezig om mijn BOB samen te stellen. Mijn tarp moet nog gemodificeerd worden, is een "Aliexpress" product met ingeslagen ringen op de hoeken. Die moeten vervangen worden en aangevuld met versterkingslapjes en lussen. Verder zelf een gaswoodstove gemaakt. Zal later mijn complete lijst wel eens publiceren. Bedoeling is dat ik in mijn uppie dat spul en mijn skills ga testen. Eerst een nachtje op 200 meter van huis. En daarna verder en langer. Op pakweg 15 a 20 km is een paalkampeerplaats waar ik wel eens 3 dagen naar toe wil. By the way, ik ben 63 en jong van geest, eigenlijk altijd kind gebleven. ;-))

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
TS betekent Topic Starter.. vergeef me de afkorting. OP zie je ook veel, Openings Post.

200 meter van huis geeft je hetzelfde soort vangnet om te oefenen. Paalkamperen met een paar man wordt ook veel gedaan/georganiseerd op het forum. Het voordeel van andere mensen is dat je veel sneller ervaring opdoet en door de verscheidenheid van mensen, oplossingen ziet die bij jou passen.

Heb je ook een BOL in gedachten? Een BOB en drie dagen kunnen (over)leven is natuurlijk geen doel op zich, maar vaak noodzakelijk om een bepaalde uitwijklocatie te voet te halen. Zomaar een kant optrekken zonder doel en plan is natuurlijk nooit een goed idee en lange tijd ergens in 't bos overleven geen reële optie (op die uitzonderlijke enkeling na).

En dan spreek is even als prepper, want als persoon mag ik ook graag minimalistisch kamperen.

Terug
Bovenaan