• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Olijfolie preppen

Lasagnacat

Prepper
Ik kook alleen in olijfolie (de echte en niet die lampenolie) en ik wil dit gaan preppen. Mijn voorraadkast is al vol en de berging vertrouw ik niet 100%

Ik zie dus 2 opties:

1) Olijfolie in donker glas met een oude sok eroverheen.
2) Olijfolie in blik

De meeste olijfolie in blik zijn 3 liter blikken en eenmaal geopend moet je dat binnen 3 maanden consumeren. Dat is teveel voor mij. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Hoezo moet je dat binnen 3 maanden consumeren? Dat kan er wel op staan, maar dat staat bijna overal op. Het is gewoon vloeibaar vet. Wij hebben een fles olijfolie waar we zomaar een jaar mee doen... ik heb nou niet het idee dat het daar heel erg van achteruit gaat.

Wij zijn ook opzoek naar goede Olijfolie waar gestolde olie in te zien is dus de echte goede, we gebruiken het verschillende keren in de week dus het gaat echt wel op.
Echt goed olie is helen voor het lichaam.

Ik heb een goede leverancier gehad. Maar die is er mee gestopt.
Olijfolie van de eerste pers. Uit Spanje. Koud geperst. Kocht ik in jerrycan van 5 liter.
Moet nu ook dringend opzoek naar een andere leverancier.
Wat mij is bij gebleven sla Olijfolie op in een donkere ruimte waar de temperatuur constant is en niet te koud. Anders gaat die stollen.

Naar mijn ervaring is olijfolie ook na opening best lang houdbaar, en zeker langer dan 3 maanden. De smaak zal naar verloop van tijd wel minder worden, maar die drie maanden is m.i. eerder een verkooptruuk.

@Lasagnacat , het contact met zuurstof en zonlicht is het meest funest denk ik. Tja, en wat dan te doen met 5 liter olijfolie zodra dat is aangebroken? Ik zou eruit aftappen wat ik binnen een jaar denk te verbruiken, en de lucht in het blik verdringen door koolzuur of stikstof.

Datzelfde doe ik in tonnetjes met levensmiddelen; uit een gasfles laat ik via een slang onderin langzaam koolzuurgas ontsnappen. Het is zwaarder dan lucht dus het verdringt de lucht. Zodra je het koolzuurgas bij de opening duidelijk ruikt, is de lucht er nagenoeg uit verdreven en kan het blik worden gesloten. Doe je dat met een tonnetje, dan tevoren natuurlijk volledig vullen zodat er zo min mogelijk lucht in zit, dat spaart CO2. De bekende Sodastream-koolzuurflesjes lenen zich ervoor, en via Ali zijn daar afsluitertjes en reduceerventielen voor te krijgen.
1000058782.png
Nu zijn de Sodastream vullingen idioot duur. Het loont dan om een 10 kg CO2 fles te kopen en een setje om die gasflesjes zelf te vullen, voor ongeveer €3 per vulling. Ik gebruik de koolzuur ook om "Spa rood" te maken en om uit vaatjes met eigen bier te tappen, en dan wordt zoiets al helemaal lonend.

Om de Sodastream cilindertjes zelf te kunnen vullen moet er wel een andere kop op want de €10 opslag van de stevige €13 die een ruilcilindertje kost, dat steekt Snodastream graag in de eigen zak.
Not with me...😁
1000058783.png

Haha, tja, dan nu de poor-man-woman- solution... Eenvoudiger en evengoed is dan waarschijnlijk, om die 5 liter direct na aanbreken in kleinere flessen af te vullen, en dan wel volledig gevuld zonder resterende lucht. Koel en in het donker opgeslagen, blijft het dan vast lang goed. Wat ook zou kunnen, dat is de lege ruimte in een fles of vaatje tijdelijk vullen met massieve inerte spullen. Gooi er bijvoorbeeld glazen knikkers in die telkens het verbruikte vervangen.😉

Bij olijfolie is het belangrijk dat het vers is. De kwaliteit gaat achteruit naar mate het ouder wordt. Licht en zuurstof zijn ook niet goed. Olijfolie is gevoelig voor oxidatie. Er is een behoorlijk verschil in houdbaarheidsdatums in de supermarkt. Geraffineerde olijfolie is stabieler en langer houdbaar en perfect voor bakken en braden. Maar voor koud gebruik (salades) is extra vierge olijfolie lekkerder én gezonder. Extra vierge olijfolie is ook het gevoeligst voor bederf.

Dus gewoon vers kopen en pas een nieuwe fles kopen wanneer het (bijna) op is.

Misschien een alternatief voor preppers:
https://www.noodzaken.nl/katadyn-boterpoeder-blik-500-gram.html
15 jaar houdbaare boter.

De meeste olijfolie in blik zijn 3 liter blikken en eenmaal geopend moet je dat binnen 3 maanden consumeren. Dat is teveel voor mij. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik heb toevallig vorige week nog een zeer goede olijfolie die 3 jaar over de datum was geprobeerd. Ik kan je vertellen dat het echt niet meer lekker is. Het probleem is dat het "ranzig" wordt. Het is een beetje te vergelijken met de smaak van pindanoten die 1 jaar oud zijn.
Stel dat je instaat zou zijn om het zuurstof te vervangen door stikstof dan zou je de houdbaarheid wel iets kunnen verlengen.
Maar eigenlijk is het in mijn ogen alsnog niet te doen.

De stelregel die ik gebruik is:
- olijfolie tot 2 jaar ongeopend.
- olijfolie binnen 8 maanden als je het eenmaal hebt geopend.

Dus in mijn ogen je kunt beter 4 flesjes van 0,5 liter, dan 1 blik van 2 liter op voorraad hebben staan.

Terug
Bovenaan