ladygrey
Elementary prepper
Ik heb ergens nog een oud kastboekje van mijn oma. Daar stond met sierlijke letters haar wekelijkse en maandelijkse boodschappen in. Uit de tijd dat Albert Heyn nog een kruidenier was en zijn grootste concurrent de Gryuter (?) was, toen een vrouw nog een...sorry, liet me even gaan. Enfin, in het boekje voor grutterswaren (daarnaast was er natuurlijk de slager, bakker en groentenboer, destijds nog groenteboer) stonden de basisproducten. Dat zag er wekelijks ongeveer zo uit;
1 pond koffie
1 pond suiker
2 pond bloem
1/2 pond boeter
2 dozijn eieren
2 ons thee
2 ons cacao
1 pond bonen
1/2 pond grutten
1/2 pond griesmeel
1/2 pond griesmeel
2 pond bonen
1 liter olie
evt kruiden, rozijnen etc
Melkboer
4 liter melk
1 liter karnemelk
Groentenboer
aardappels, uien, kool wortels andijvie aardbeien (voorbeeld)
Slager
Reuzel (enge dingen naar fantasie, koeietiet, bloedworst, balkenbrij, varkenskop voor zult, poten voor soep)
Wat je allemaal niet met die ingrediënten kon doen! Echt ongeloofelijk...van de lekkerste toetjes (ooit zelf custard gemaakt?) tot de heerlijkste baksels (bolussen, koekjes) en oneindig veel onuitputtelijk meer. We eten nu veelal anders dan toen maar nog steeds kan je oneindig veel met deze basis. Brood, pasta, mayonaise, vla. Brood, pita's, echt de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik wil aankomende week (vanaf as maandag) dus ook een week zo gevarieerd mogelijk eten van deze basis met eventuele aanvullingen die ik vergeten ben. Back to the basics dus! Kruiden reken ik even niet mee. Iemand zin om mee te doen? Ik begin donderdag met mijn zuurdesem. Ben erg benieuwd naar alle vindingrijke ideeen onder ons!
1 pond koffie
1 pond suiker
2 pond bloem
1/2 pond boeter
2 dozijn eieren
2 ons thee
2 ons cacao
1 pond bonen
1/2 pond grutten
1/2 pond griesmeel
1/2 pond griesmeel
2 pond bonen
1 liter olie
evt kruiden, rozijnen etc
Melkboer
4 liter melk
1 liter karnemelk
Groentenboer
aardappels, uien, kool wortels andijvie aardbeien (voorbeeld)
Slager
Reuzel (enge dingen naar fantasie, koeietiet, bloedworst, balkenbrij, varkenskop voor zult, poten voor soep)
Wat je allemaal niet met die ingrediënten kon doen! Echt ongeloofelijk...van de lekkerste toetjes (ooit zelf custard gemaakt?) tot de heerlijkste baksels (bolussen, koekjes) en oneindig veel onuitputtelijk meer. We eten nu veelal anders dan toen maar nog steeds kan je oneindig veel met deze basis. Brood, pasta, mayonaise, vla. Brood, pita's, echt de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik wil aankomende week (vanaf as maandag) dus ook een week zo gevarieerd mogelijk eten van deze basis met eventuele aanvullingen die ik vergeten ben. Back to the basics dus! Kruiden reken ik even niet mee. Iemand zin om mee te doen? Ik begin donderdag met mijn zuurdesem. Ben erg benieuwd naar alle vindingrijke ideeen onder ons!