QuickFix
Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Naast een (merkloze) sokkachel, heb ik sinds kort ook een laserkachel van Tectro (Qlima): de SRE 1330 TC.
Omdat deze defect was kon ik hem voor weinig overnemen.
Allereerst heb ik hem gevuld met zuivere (merkloze, Belgische) petroleum C.
Toen de stekker in het stopcontact en aangezet.
Al snel, na zo'n 30 seconden, stopte hij na wat tegensputteren, zonder ook maar enige warmte te hebben geproduceerd, met als foutmelding "E03".
Volgens de handleiding betekent dit dat de kachel in dat geval dan een schoonmaakbeurt nodig heeft, welke door de gebruiker uit te voeren valt.
Na de schoonmaakstappen doorlopen te hebben (filter achterop bij ventilator en filter in brandstoftank), nogmaals de kachel in het stopcontact en aangezet.
Nu was er "Een poging" van een blauw vlammetje, maar echt meer dan dat was het niet.
Ook nu weer eindigde het avontuur in een foutmelding, ditmaal een E02: volgens de handleiding exact hetzelfde als melding E03 (waarom twee codes voor dezelfde melding, vraag ik me dan af...)
Toen heb ik me via Google en op YouTube een beetje verdiept in de techniek van zo'n laserkachel.
Het type dat ik heb is relatief modern en heeft geen brandermatje meer zoals andere modellen, maar werkt direct met vergassing en daarna verbranding.
In het kort is de werking als volgt: een pompje voegt brandstof toe aan een verwarmingskamer met daarin een injector (een dmv een magneetspoel aangestuurde sproeier), deze wordt eerst voorverwarmd tot een bepaalde temperatuur, waarna het petroleum in gasvorm wordt geinjecteerd in een verbrandingskamer.
Wanneer de kachel wordt aangezet is er nog geen vlam die het gas kan doen ontbranden, dus dat wordt gedaan dmv een elektrische onsteking; wanneer het gas eenmaal vlam heeft gevat stopt het vonken van de onsteking en blijft de toegevoerde petroleumgassen branden totdat de toevoer wordt stopgezet (wanneer je de kachel dus weer uitzet of wanneer de petroleum op is).
So far so good.
Ik heb uiteindelijk het gehele vergasser/injectie-gedeelte (het is één onderdeel) uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gezorgd dat alle bewegende onderdelen (de naald van de injector) soepel konden bewegen en weer in elkaar gezet.
Ook heb ik de verbrandingskamer met de ontsteker en vlamsensor schoongemaakt.
Toen kwam het grote moment: stekker in het stopcontact en op de aanknop gedrukt.
HOERA een mooie blauwe en gelijkmatige vlam, verdeeld over het gehele rooster van de verbrandingskamer. :thumbsup:
Ik was in mijn nopjes en genoot van mijn succes, todat...
Na een minuut of wat de kachel uitsloeg met als melding: F00 ("Ef-Nul-Nul"), volgens het boekje:
En het zag er zo goed uit...
Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort kachels en die een geniale ingeving kan geven?
Voor de duidelijkheid: alledrie de foto's komen van internet, alleen in de middelste heb ik wat teksten zitten plakken.
Ook zit er voor de verbrandingskamer normaal een metalen plaatje met een heel klein mica venstertje.
Uiteraard heb ik mijn kachel getest met deze metalen plaat ervoor.
Omdat deze defect was kon ik hem voor weinig overnemen.
Allereerst heb ik hem gevuld met zuivere (merkloze, Belgische) petroleum C.
Toen de stekker in het stopcontact en aangezet.
Al snel, na zo'n 30 seconden, stopte hij na wat tegensputteren, zonder ook maar enige warmte te hebben geproduceerd, met als foutmelding "E03".
Volgens de handleiding betekent dit dat de kachel in dat geval dan een schoonmaakbeurt nodig heeft, welke door de gebruiker uit te voeren valt.
Na de schoonmaakstappen doorlopen te hebben (filter achterop bij ventilator en filter in brandstoftank), nogmaals de kachel in het stopcontact en aangezet.
Nu was er "Een poging" van een blauw vlammetje, maar echt meer dan dat was het niet.
Ook nu weer eindigde het avontuur in een foutmelding, ditmaal een E02: volgens de handleiding exact hetzelfde als melding E03 (waarom twee codes voor dezelfde melding, vraag ik me dan af...)
Toen heb ik me via Google en op YouTube een beetje verdiept in de techniek van zo'n laserkachel.
Het type dat ik heb is relatief modern en heeft geen brandermatje meer zoals andere modellen, maar werkt direct met vergassing en daarna verbranding.
In het kort is de werking als volgt: een pompje voegt brandstof toe aan een verwarmingskamer met daarin een injector (een dmv een magneetspoel aangestuurde sproeier), deze wordt eerst voorverwarmd tot een bepaalde temperatuur, waarna het petroleum in gasvorm wordt geinjecteerd in een verbrandingskamer.
Wanneer de kachel wordt aangezet is er nog geen vlam die het gas kan doen ontbranden, dus dat wordt gedaan dmv een elektrische onsteking; wanneer het gas eenmaal vlam heeft gevat stopt het vonken van de onsteking en blijft de toegevoerde petroleumgassen branden totdat de toevoer wordt stopgezet (wanneer je de kachel dus weer uitzet of wanneer de petroleum op is).
So far so good.
Ik heb uiteindelijk het gehele vergasser/injectie-gedeelte (het is één onderdeel) uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gezorgd dat alle bewegende onderdelen (de naald van de injector) soepel konden bewegen en weer in elkaar gezet.
Ook heb ik de verbrandingskamer met de ontsteker en vlamsensor schoongemaakt.
Toen kwam het grote moment: stekker in het stopcontact en op de aanknop gedrukt.
HOERA een mooie blauwe en gelijkmatige vlam, verdeeld over het gehele rooster van de verbrandingskamer. :thumbsup:
Ik was in mijn nopjes en genoot van mijn succes, todat...
Na een minuut of wat de kachel uitsloeg met als melding: F00 ("Ef-Nul-Nul"), volgens het boekje:
Handleiding zei:F00 – F30 Gebrekkige werking.
Kachel heeft onderhoud nodig
Let op de getoonde berichten en schakel de kachel uit.
Neem contact op met uw dealer
En het zag er zo goed uit...
Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort kachels en die een geniale ingeving kan geven?
Voor de duidelijkheid: alledrie de foto's komen van internet, alleen in de middelste heb ik wat teksten zitten plakken.
Ook zit er voor de verbrandingskamer normaal een metalen plaatje met een heel klein mica venstertje.
Uiteraard heb ik mijn kachel getest met deze metalen plaat ervoor.