• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Opknopen die bende! Of alleen eindjes aan elkaar...?

Gaat u maar even op de divan liggen... Waaraan denkt u als ik het woord "knoop" zeg?

• Ik kan de eindjes soms nog net aan elkaar knopen, en wil graag goed leren knopen...

Stemmen: 1 50.0%
  • Ik heb een zwarte band in knopen, en weet er heel veel vanaf... I am (the king of) knots!

Stemmen: 0 0.0%
  • Knopen interesseren mij total niet. Ik schroef, plak en spijker alles aan elkaar... of niet...

• Een navelstreng knopen, en dan vooral ook het voorwerk natuurlijk, dat is wel wat voor mij...

Stemmen: 1 50.0%
  • Ik heb er wel in gezeten, maar ben er nu gelukkig (bijna) uit

• Soms zou ik wel eens iemand willen... ehhh.... op.... ehhh...

• Geen enkel probleem, Ik ben humaan en neem ze gewoon alle drie (in mijn dromen...)

• Ehhh, dan alleen die ene graag...

• Aan de ghillie das van mijn ghillie suit

• Totaal aantal stemmers
    2
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar jullie zijn slachtoffer van m'n op de bank in slaap vallen. Het gebeurt niet vaak, maar het was weer eens zover... En wat dan, als je om 03:00 wakker wordt en klaar wakker bent....

7f5859bdd86cac53f0abe74f6ce8ba0f.gif

Ik heb voor een partijtje van een van mijn zoons al eens wat "knopen-dozen" voorbereid. Gewoon een hele verzameling lege doosjes met behoorlijk wat eindjes nylonkoord er bij, voor wat creatief knoopwerk door het toen nog kleine grut. Een voorbeeld-knopendoos er bij natuurlijk, en vooral bezig houden ... Het resultaat was voor iedereen een mooi opberg-doosje met wat los touw, met op het deksel (met hot-melt-lijm) trots de zelf gemaakte knopen voor de show en als geheugensteuntje.

Nu ben ik zelf niet zo'n vreselijke knoop-crack, en ben ik de meeste knopen van toen al vergeten. En kan dus best wat hulp gebruiken. Zoals ik laatst postte, heb ik voor de EDC mooie rvs-ogen gekocht...
https://www.aliexpress.com/item/10P...32588428724.html?spm=2114.13010608.0.0.Mg19iw
met wat gevlochten aramide koord met 750 pond breuksterkte...
https://www.aliexpress.com/item/100...32498104713.html?spm=2114.13010608.0.0.KC8k9J
en kan (zodra dat binnen is) aardig wat eindjes aan elkaar knopen. Ehhh, in theorie dan...

Wat ik wil doen, is: om aan een zo'n los oog de meest nuttige knopen te knopen, en om die er als geheugensteun altijd bij te hebben. Zolang ik die knopen nog niet dromen kan tenminste...
En tegelijk, natuurlijk met een eindje koord, is m'n EDC zo ook een aardig tijdverdrijf: knopen oefenen...

Nu heeft touw en koord vaak een behoorlijke treksterkte, maar ik heb al eens gelezen dat juist een enkele knoop daarin de treksterkte behoorlijk kan verminderen tot zelfs halveren! Maar hoe het nu precies zit met afname van de treksterkte door aanwezige knopen, en welke knoop nu beter is dan een andere in dat opzicht...??

In ieder geval liever geen slechte knopen, en al helemaal niet zoals hieronder :confused: maar proberen om gezellig samen warm te blijven bij het kampvuur:fluit: Ma Cher...;) en zo'n knoop alleen bewaren voor eventuele ongenode gasten...:cool:

upload_2016-12-10_5-7-34.png
Een SHTF-dilemma! Of, haha, was het toch alleen een nachtmerrie en vandaar ook zo vroeg wakker...

Kortom: misschien is het aardig om in dit draadje wat kennis te delen over het (los:confused:?) maken van knopen?

Wie weet er wat... over knopen?

Laatst bewerkt door een moderator:
ex beroeps zeilvaart en slaapkamer "expert" :) maar wat zou je willen weten ?
@dubbel0 Allereerst wie m'n Cher heeft gekidnapt..., maar is wellicht (per ongeluk?) door een Moderator geweest, gezien het onderschrift van de eerste post. Die meid ontbrak, en was nu net de grap...
giphy4.gif
giphy4.gif
http://giphy.com/gifs/90s-disney-hocus-pocus-8GWknbhN693Ow

Daarnaast ben ik op zoek naar een paar goede knopen, en dat leek me voor anderen ook wel interessant.

Concreet: Hoe knoop ik aan zo'n rvs ring het beste het eind van een koord, zodat het koord pas tegen de breuksterkte aan breekt (en niet al veel eerder)?

Met paalsteek opletten dat het uiteinde van de lijn aan de binnenkant van de lus zit en niet aan de buitenkant mocht je deze willen gebruiken, dit heeft te maken met breekpunt.

Wij gebruiken de paalsteek in de boomverzorging onderandere om onze klimlijn in de boom te krijgen, dan ook het uiteinde aan de buitenkant zodat deze sneller breekt mocht hij vast komen te zitten. Maar om zware takken en stammen af te vangen zit het uiteinde weer aan de binnenkant.

Door de poll kan ik je hele topic eigenlijk al niet meer serieus nemen. Das jammer want een goed topic over Knopen is wel handig en gewenst maar helaas zijn topictitel en opening en poll (vooral de seksueel getinte opmerkingen zeer ongewenst en nogal vanuit het mannelijk perspectief) niet representatief voor een serieus Knopentopic.

Ben zelf blij dat dat plaatje is weggehaald. Vind het een naar plaatje doordat ie zo in een loop is geplaatst.

Misschien het topic aanpassen aan het nuchtere daglicht zodat het bruikbaar en vindbaar blijft voor later nut?
Mocht er anders nog wel eens een serieus Knopentopic komen, dan vinden geïnteresseerde mensen via de zoekfunctie ook dit topic. Dat vind ik wel jammer.
Ik stel voor dit topic naar de Kletsafdeling te verhuizen of aan te passen.

En hoe krijg ík knopen eruit? Door met rust, geduld en beleid te werk te gaan. Works like a charm. :cool:

Ik vraag mij sowieso af wat het doel is van zo'n onoverzichtelijke onleesbare post en waarom dit op een prepforum gepost is. Want dat is dit he, een forum, over preppen. Geen standupcomediansite of keetforum.

Forumvervuiling.

Ik stel voor om dit topic te sluiten (en het liefst te verwijderen) en dat @RockyFlats bij een volgende nachtelijk waken zijn tijd dan goed besteedt en een serieus waardevol bruikbaar topic start over het onderwerp Knopen. :cool:
Herkansing. ;)

Het is als een serieus topic bedoeld geweest, maar de verpakking had wat anders gekund, toegegeven.
Het was humoristisch bedoeld, maar mijn gevoel voor humor is niet ieders gevoel voor humor zo te zien.
Het topic sluiten is wel wat kras lijkt me...
Laat me dan de beginpost aanpassen, en alles komt goed, zou ik zeggen?;)

Door de poll kan ik je hele topic eigenlijk al niet meer serieus nemen. Das jammer want een goed topic over Knopen is wel handig en gewenst maar helaas zijn topictitel en opening en poll (vooral de seksueel getinte opmerkingen zeer ongewenst en nogal vanuit het mannelijk perspectief) niet representatief voor een serieus Knopentopic.

Ben zelf blij dat dat plaatje is weggehaald. Vind het een naar plaatje doordat ie zo in een loop is geplaatst.

Misschien het topic aanpassen aan het nuchtere daglicht zodat het bruikbaar en vindbaar blijft voor later nut?
Mocht er anders nog wel eens een serieus Knopentopic komen, dan vinden geïnteresseerde mensen via de zoekfunctie ook dit topic. Dat vind ik wel jammer.
Ik stel voor dit topic naar de Kletsafdeling te verhuizen of aan te passen.

En hoe krijg ík knopen eruit? Door met rust, geduld en beleid te werk te gaan. Works like a charm. :cool:
@Erny Sorry, het was niet aanstootgevend bedoeld...
Ik zou het graag aanpassen...
Op zich is het immers best een draadje waard

• Leuk
Waarderingen: Erny
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan