• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Oude analoge draaischijf electriciteitsmeter vervangen door nieuwe draaischijf meter.

@Niels En toch worden ze nog steeds verkocht.. ;)
Alleen zijn er maar heel erg weinig installateurs die ze gebruiken omdat ze niet makkelijk en snel op een DIN-Rail te plaatsen zijn.
Daarom zijn ze niet gemakkelijk door de kastenbouwers te bouwen, met als gevolg dat er bij nieuwbouw- en renovatieprojecten al heel snel voor de goedkopere (qua arbeid) digitale meters gekozen wordt.
Daar komt bij dat de gemiddelde installateur deze meters niet zelf vervangt in verband met de verzegelingen en dergelijke.
Maar als je meter defect raakt en je geluk hebt kan de installateur hem in principe gewoon nog vervangen. ;)

@Richard434 , Ik bedoel de meters van het NUTS bedrijf.
De meters van het nuts bedrijf zitten niet op een DIN-rail in Nederland, maar op een meterbord.
Analoge meters worden niet niet meer toegepast omdat deze lastig zijn in te bouwen hoofzakelijk.
In Nederland het het tatief voor terugleveren drastisch lager dan enengie kopen.
Ze willen weten wat je teruglevert, en wat je verbruikt.
Een analoge meter met schijf draait net zo hard terug dan vooruit, wat dus ongunstig is voor de energieleverancier.
Puntje bij het paaltje. In Nederland ben je als je teruglevert (gewoon particulier) beter af met een analoge meter.
Een installateur vervangt overigens in Nederland nooit een energiemeter. Dit doet de netbeheerder (Liander, Stedin, etc.),
of bedrijven in opdracht van hen. Dit zijn geen installatiebedrijven, maar van die infra bedrijven.

Als ik een meterkast vervang voor iemand mag ik ook gewoon de meter vervangen hoor.
Kost je wel wat uren mailen en inschrijven maar daarna mag je alles van a tot z.

@Richard434 , Ik bedoel de meters van het NUTS bedrijf.
De meters van het nuts bedrijf zitten niet op een DIN-rail in Nederland, maar op een meterbord.
Analoge meters worden niet niet meer toegepast omdat deze lastig zijn in te bouwen hoofzakelijk.
In Nederland het het tatief voor terugleveren drastisch lager dan enengie kopen.
Ze willen weten wat je teruglevert, en wat je verbruikt.
Een analoge meter met schijf draait net zo hard terug dan vooruit, wat dus ongunstig is voor de energieleverancier.
Puntje bij het paaltje. In Nederland ben je als je teruglevert (gewoon particulier) beter af met een analoge meter.
Een installateur vervangt overigens in Nederland nooit een energiemeter. Dit doet de netbeheerder (Liander, Stedin, etc.),
of bedrijven in opdracht van hen. Dit zijn geen installatiebedrijven, maar van die infra bedrijven.

Wat @Arie zegt inderdaad, Tevens lenen bedrijven als een Liander etc steeds vaker "gewone" installateurs in, en vooral bij grote projecten gaat er veel in samenspraak met de betreffende installateur en/of kastenbouwer. Waarna er voor oplevering iemand van de netbeheerder een controle houdt. (Al dan niet steekproefsgewijs)
Daarnaast worden er voor de kasten waar de meter ingebouwd wordt steeds vaker voor het gemak een kast met Din-rail gebruikt, juist omdat dit de montage van de kwh meter makkelijker maakt.

Dat lastig inbouwen bedoelde ik ook. Vandaar ik tussen haakjes de arbeid vermeldde.

Neemt niet weg dat de Analoge meter nog steeds in Nederland verkrijgbaar is, ook om gebruikt te worden als hoofdmeter, inclusief ijking. ;)

@Arie , Maar dan komt er iemand om dat te doen. De hoofdzekeringkast komt ook iemand voor. Hoofdzekeringen vervangen mogen zegelbevoegde installatiebedrijven. Deze zegels zijn rood. Zegels van het NUTS bedrijf geel. De meter zelf vervangen in Nederland? Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar...
Groepenkasten vervangen geen probleem...
Krijg je de meter dan van de netbeheerder? Of gewoon een goedgekeurde? Nooit gehoord dat dit mogelijk is.

Ik lees het al in Nederland is het weer heel anders dan in België.
In België moet je van een elek. meter afblijven als je niet voor een net begeerder werkt.
Of je krijgt eerder een boete dan goedkopere elek.
Een digitale meter heb ik nog nooit gezien in België en ik heb al een paar duizend kasten van dicht bij gezien.
En ja mijn meter draaid achteruit zelfs met 2 frituurpannen 3 koelkasten een diepvries en nog veel klein spul aan.

@Arie , Maar dan komt er iemand om dat te doen. De hoofdzekeringkast komt ook iemand voor. Hoofdzekeringen vervangen mogen zegelbevoegde installatiebedrijven. Deze zegels zijn rood. Zegels van het NUTS bedrijf geel. De meter zelf vervangen in Nederland? Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar...
Groepenkasten vervangen geen probleem...
Krijg je de meter dan van de netbeheerder? Of gewoon een goedgekeurde? Nooit gehoord dat dit mogelijk is.
In Nederland kan het wel, mits je kan aantonen dat het een goedgekeurde (geijkte) meter is. Daarna komt er een bevoegd iemand (van de netbeheerder) je installatie controleren en verzegelen. ;)
Deze meters zijn via de groothandel te verkrijgen (Weet ik, aangezien ik daar werk ;) ) echter worden deze in 99,99% van de gevallen als tussen-meter gebruikt.

@Niels
ik heb rode zegels liggen en een tang, en heb nog nooit een steek proef gehad of eind controle.
Ik bestel de meters meestal via de netbeheerder om gezeik te vookomen

In NL mag je vanaf de meter alles zelf doen. Afhankelijk van je kennis en kunde is dit wel/niet raadzaam.
Ik heb een pijp gelegd en draad getrokken vanaf de inverter, mijn broer (elektricijn) heeft de boel aangesloten.
Inklusief nieuwe groepenkast die ik al eerder via mp gekocht had.

Meter zelf plaatsen zou ik nooit doen. Als de netbeheerder al denkt dat je de boel belazerd dan heb je een groot probleem.
Met of zonder zegeltjes.
Niemand zit te wachten op een naheffing gebasseerd op een schatting van de netbeheerder.

Tis net als bij de belastingdienst, heb je ineens veel aftrekposten, beroepskosten ed of past je opgave niet bij je inkomen dan kom je op een ander stapeltje terecht.

Ik heb een eigenbedrijf en mag voor stedin meters plaatsen en hoofdzekeringen vervangen en bouw aansluitingen maken.
Als particulier is het inderdaad onmogelijk.
Ik knijp ook nooit een zegel voor iemand die de zegel om 1 of andere reden kapot heeft gemaakt, alleen voor oplevering van eigen werkzaamheden.
Kost me teveel geld als ik word gepakt op fraude.

@Arie , @Richard434 @Niels

Kunnen jullie vertellen wat ik moet doen als ik onze oude draaischijfmeter wil vervangen door een nieuwe draaischijf meter? Bij wie moet ik dat aanvragen de netwerkbeheerder of de electriciteits leverancier?

@ Tanfana, Ik ga er vanuit dat alle netbeheerders het liefst overal digitale meters zien.
Volgensmij is het uitgangspunt om over een X aantal jaar alle meters digitaal te hebben.
Als je nu een analoge meter hebt, dan is dat toch prima?
Ik heb nog een Landys en Gyr meter uit 1976.
Als ze ooit beginnen over het vervangen van de meter, vraag dan om een analoge met draaischijf.
ik gok dat ze dat niet snel willen i.v.m. terugleveren.

Ik ben erg benieuwd hoe zo iets af gaat lopen.

Overigens je aansluiting gaat altijd via de netbeheerder. Hier is dat Liander, op andere plekken heb je andere, Stedin, etc.

Ik zou eerst uitzoeken eigen huis, website energieboer, netbeheerder of er kosten aan vast zitten. Immers je vraagt om een werkende meter te vervangen.

Ik wilde een nieuwe gasmeter en die kreeg ik ook niet.

Meneer Tanfana zegt net dat toen we hier kwamen wonen er een nieuwe meter geplaatst is. Maar dat weet ik niet meer en ga dat even uitzoeken.

Klopt, maar ik hoorde dat oude meters een afwijking kunnen hebben. En als die van ons niet vervangen is, dan is ie 40 jaar oud.

Daarbij wil ik ook weten wat de mogelijkheden zijn om geen nieuwe digitale meter te hoeven.

Als je een nieuwe meter wil zou ik het via de netbeheerder doen.
Iedere meter heeft een afwijking ook de nieuwe digitale.
Wil je geen digitale meter dan lekker de oude laten zitten. Als de meter een afwijking zou hebben die meer rekent als verbruikt staat dat niet in verhouding met wat je straks aan onkosten kan krijgen voor zelfstandig laten wisselen van je meter.
En iedere nederlander krijgt in de toekomst een digitale meter.
Maar dat is een andere discussie.

Een digitale meter is niet hetzelfde als een "slimme meter" waarvan de netbeheerders graag willen dat uiteindelijk iedereen die heeft.
Een jaar of 10 geleden heeft men bij mij de draaischijf meter vervangen voor een digitale en onlangs wilden ze een slimme meter komen plaatsen die ik heb geweigerd.

Terug
Bovenaan