Ik heb heel veel aan sport gedaan in het verleden en op redelijk niveau ook. Toch ben ik geen voorstander meer om nutteloze krachttraining te doen.
Tuurlijk als je aan een bepaalde sport doet, dan is krachttraining een onderdeel net als de algemene conditie.
Met krachttraining train je vaak je spiergroepen op dezelfde wijze. Neem als voorbeeld bankdrukken. Hiermee repeteer je telkens dezelfde beweging en kweek je evt dezelfde spieren.
Ik zie meer in het trainen onder het werk zoals
@Flos aangaf. Of bij het klussen van een van je projecten. Dan train je automatisch je lichaam, evt aangevuld met een wandeling of een beetje joggen.
Mijn lichaam was op mijn 32e versleten door het top sporten, terwijl ik behoorlijk fit was en in goede conditie. Nu ik eigenlijk niet meer kan sporten en daardoor flink zwaarder ben geworden (daar zou ik wel wat aan kunnen doen) heb ik achteraf spijt dat ik vroeguh teveel van mijn lichaam heb gevraagd.
Tuurlijk kan ik best nog wat bewegen zoals zwemmen, wandelen of gewoon hard werken maar nooit meer op redelijk niveau. Dan spelen de slijtages en oude blessures weer op.
Ik raad iedereen aan om fit te blijven maar niet teveel van je lichaam te vragen. Een goede basisconditie.