Nomad
Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Na er al een paar keer langs te zijn gelopen kon ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen...
Paracord van de Action! 15m voor maar €1,48. Dat is slechts € 0.10 per meter!
Het is verkrijgbaar in verschillende kleuren; zwart, rood, blauw groen en een camo kleurtje.
Ik koos voor stijlvol zwart en besloot het eens onder de loep te nemen.
Eenmaal uitgepakt is het even zoeken naar het begin. Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit en voelt het goed.
Maar als ik eenmaal het begin gevonden heb besef ik ook dat dit helemaal geen paracord is.
Het eind is een beetje samengesmolten maar er zijn veelkleurige draden zichtbaar.
Bij het knippen van het koord zien we duidelijk dat in plaats van de 6, of 7 losse koordjes in de kern allemaal losse nylon draadjes zitten. Het omhulsel krimpt ook gelijk waardoor de kern ver uitsteekt.
Ik heb de kern bijgeknipt en afgesmolten. Het smelten gaat goed.
Vervolgens kon ik er makkelijk lusjes van maken met een fishermans knot.
Ik heb de lusjes gebruikt om een tarp af te spannen. Prusik loop maken, lusje door de trap en stokje er door. Helaas werkt de Action paracord niet fijn en rolt het koord heel er in gebruik. Ik denk doordat de kern geen echte structuur heeft en alleen maar een verzameling losse draadjes is. Functioneel het echter wel.
Kopen?
Nou, nee. Ik zou hier niet op willen vertrouwen. Het inkorten van het koord is op zijn zachtst gezegd lastig. Daarnaast lijkt er heel erg veel rek in te zitten.
Ik zou de voorkeur geven aan 'echt' 550 paracord of een alternatief; #36 bank line wat nu in de mode lijkt te zijn. Al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd.
Toevallig had ik ook een klosje in camo kleur gekocht om bij mijn tarp te gebruiken. Als ik tijd heb ga ik die van het weekend eens opzetten. Eens kijken hoe dat gaat.
Paracord van de Action! 15m voor maar €1,48. Dat is slechts € 0.10 per meter!
Ik koos voor stijlvol zwart en besloot het eens onder de loep te nemen.
Maar als ik eenmaal het begin gevonden heb besef ik ook dat dit helemaal geen paracord is.
Ik heb de kern bijgeknipt en afgesmolten. Het smelten gaat goed.
Vervolgens kon ik er makkelijk lusjes van maken met een fishermans knot.
Ik heb de lusjes gebruikt om een tarp af te spannen. Prusik loop maken, lusje door de trap en stokje er door. Helaas werkt de Action paracord niet fijn en rolt het koord heel er in gebruik. Ik denk doordat de kern geen echte structuur heeft en alleen maar een verzameling losse draadjes is. Functioneel het echter wel.
Kopen?
Nou, nee. Ik zou hier niet op willen vertrouwen. Het inkorten van het koord is op zijn zachtst gezegd lastig. Daarnaast lijkt er heel erg veel rek in te zitten.
Ik zou de voorkeur geven aan 'echt' 550 paracord of een alternatief; #36 bank line wat nu in de mode lijkt te zijn. Al heb ik dat zelf nog niet geprobeerd.
Toevallig had ik ook een klosje in camo kleur gekocht om bij mijn tarp te gebruiken. Als ik tijd heb ga ik die van het weekend eens opzetten. Eens kijken hoe dat gaat.