• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pesticiden in thee.

Dreutel

Prepper goeroe
Nu begrijp ik waarom professionele Chinese theedrinkers het eerste treksel van hun thee weg gooien! Zo'n beetje alle thee zit onder de pesticiden! Soms wel 20 verschillende soorten! Als echte theeleut ben ik hier enorm van geschrokken, want ook al is het al een beetje oud nieuws, het is nieuws voor mij. En ik verwacht niet dat de situatie inmiddels verbeterd is.

"Pas wanneer je het theezakje in het hete water doet, was je de pesticiden eraf. Dus dat gezonde kopje thee blijkt een pesticidencocktail met een theesmaakje te zijn." https://www.cure4life.eu/blogs/meeste-reguliere-thee-bomvol-pesticiden/

"De Canadian Food Inspection Agency kwam met deze conclusie na een uitgebreide controle bij verschillende soorten thee. Voor het Canadese onderzoek zijn 267 soorten thee getest. Opvallend: op alle soorten zijn resten van pesticiden gevonden. Ook theesoorten die in Nederland te verkrijgen zijn, komen er niet goed vanaf. De merken Lipton en Twinings staan in de top vijf van theeën met de meeste pesticiden! Het is dus oppassen geblazen met reguliere thee, ook in Nederland."

Het artikel raadt aan om voortaan biologische thee te kopen, maar persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in dat de theeproducerende landen er zich daar ook maar iets van aan zullen trekken.

Zelf ga ik nu net als de professionals mijn losse thee voortaan eerst wassen voordat ik er echt thee van zet, al overweeg ik ook om voortaan alleen nog maar cola te gaan drinken :) :oops:

Doe dan meteen de volgende stap en was al je groenten en fruit met (appel)azijn schoon.

Pesticiden zijn watervast !, immers je wilt niet hebben dat die dure shit na de eerste regenbui al weer van je spullen afgespoelt is. Azijn breekt die binding af.

Klopt maar thee laat je trekken en theebladeren worden gemalen dus heb je ook heel kleine fracties..

Gelukkig drink ik losse thee, en niet van die gemalen rommel in theezakjes. Maar om mijn thee nou met azijn te wassen, lijkt mij niet echt smakelijk. Dan maar aan de cola (alsof daar geen rommel in zit)

Het is toch triest gesteld met de voedingsindustrie!

Laatst bewerkt:
Er zijn ook lekkere kruiden Theeën.

Ik wil niet depri overkomen maar je kan er gif op innemen dat op ALLE verbouwde groenten, kruiden of fruit pesticiden gebruikt worden.
Ja ik ben bekend met de macro biotische groenten etc. Maar geloof me zolang je het niet zelf verbouwd zou ik niet te veel geloven op het moment dat er geld mee verdiend gaat worden dan wel het verpakt te koop is in grote hoeveelheden.

Of zoals een fransman eens opbiechte: er wordt meer wijn gemaakt dan er druiven groeien ;)

Hierom drink ik alleen nog kruiden thee uit eigen tuin of geplukt in het bos. (helaas krijg ik gember met geen mogelijkheid aan het groeien, dus die koop ik)
Bij biologische heb ik ook wat bedenkingen bij. Zelfs de "biologische thee/kruiden thee" van de grote merken laat ik mooi staan.
Als ik ergens voor thee gevraagd word vraag ik om koffie, zwarte thee word ik "ziek" van. Bleek dus van de gifstoffen te zijn.

• Leuk
Waarderingen: J.J
Toch goed dat die allemaal ter sprake komt, mijn maatje wilde net meer op thee over gaan

Even een opmerking over het "blindstaren" op biologisch.
Het bedrijf waar ik werk heeft een duurzaam groen keurmerk, dat wordt dit jaar over gezet naar Planet Proof.
Daar zitten behoorlijke eisen aan, met name voor wat betreft gewasbeschermingsmiddelen.
Een hele serie biologische middelen mogen wij niet gebruiken omdat het behoorlijk schadelijk is voor het milieu.
In de Nederlandse wijnbouw, de gewone, niet de biologische, mag geen koper gebruikt worden. In de Franse biologische wijnbouw mag het wel gebruikt worden.
Op dit moment zie je bij heel veel winkels de 5 liter verpakkingen schoonmaak azijn verschijnen. Dat kan mooi gebruikt worden als onkruid bestrijder.
Het vreemde is dat er beroepsmatig geen gebruik gemaakt mag worden van azijn als onkruidbestrijder, wel van glyfosaat.
Wij mogen ook geen glyfosaat gebruiken vanwege ons keurmerk.

Ook verkopen wij potgrond die aan de eisen van biologisch en ecologisch voldoet. Alleen jammer dat er op de zijkant een slecht leesbare en door andere tekst heen een waarschuwing staat.
"Na gebruik mag er 21 dagen geen vee op lopen"

Dit is misschien een beetje off-topic, maar hieruit blijkt wel dat biologisch niet altijd goed is

Of zoals een fransman eens opbiechte: er wordt meer wijn gemaakt dan er druiven groeien ;)[/QUOTE zei:
Dat klopt als een zwerende vinger.

De schilletjes van geperste wijn ook wel most wordt gewoon doorverkocht aan grote bedrijven. Die er vervolgens weer water bij doen en wat andere trucs gebruiken om er vervolgens weer wijn van te maken.

"Pas wanneer je het theezakje in het hete water doet, was je de pesticiden eraf. Dus dat gezonde kopje thee blijkt een pesticidencocktail met een theesmaakje te zijn." https://www.cure4life.eu/blogs/meeste-reguliere-thee-bomvol-pesticiden/

"

De informatie waar bovengenoemd stuk naar aan refereert is uit 2014. Vraag me af of het beter of erger is geworden in de tussen tijd..?

Link naar het oorspronkelijke stuk: http://www.cbc.ca/news/canada/pesticide-traces-in-some-tea-exceed-allowable-limits-1.2564624

Zonder al die links te moeten volgen :confused:

Wij drinken minstens één kilo losse thee in de maand, nu dacht ik al dat we hierdoor van binnen al flink gelooid moesten zijn. (Leer, looizuur etc.)
Een beetje als een veenlijk.

De thee doen we altijd in een ? Zeepklopper ? (Heel groot thee-ei) dan wordt hij lekker sterk.

Zou het dan helpen door er eerst kokend water er over te gieten of is dat ook een kansloze actie.

Je weet zo langzamerhand ook niet meer wat je wel of niet moet..... o_Oo_O

Goeie dag van af dit jaar hebben wij geen probleem meer met die troep want wij gaan dit jaar zelf thee verbouwen. En biologisch zegt niet dat er geen gif op zit maar dat er geen chemische stoffen op zitten denk maar aan de taxus zaden.

Vertel eens @Wopi ? Wat voor thee :D soort is dat? Moet dat binnen of kan je dat net als tabac ook buiten opkweken?
En hoelang voordat je kan oogsten?

Wij drinken normaal “thee java orange pecco” dat zal ook wel een blend zijn. Zou die ook verkrijgbaar zijn?
En hoeveel heb je nodig voor een kilo?

• Leuk
Waarderingen: Wopi
Dit zijn een hoop vragen.
1. Camellia sinensis hier kun je zwarte/groene/witte/oolong thee van maken en natuurlijk veel blend's.
2. Het kan buiten als het niet te hard vrijst en dan kan je hem altijd afdekken.
3. Het is het beste voor je planten als je de eerste drie jaar niet oogst
4. Ik denk dat dat inderdaad een blend is dat zou je moeten uitzoeken.
5. We beginnen dit jaar dus ik heb nog geen idee wat de opbrengst gaat zijn.

Terug
Bovenaan