@petroman
ik ben zojuist een poos bezig geweest met dat petroleumtoestel , dat ging toch anders als ik in gedachte had
en het is jammer dat ik er geen gebruiksaanwijzing bij had
.Ik heb hem werkend gekregen en het is inderdaad
een effficiente brander , beter als een gewoon petroleumtoestel .Ik ging er van uit dat hij echt vergast en dus als een gastoestel
zou werken .dat is niet waar het blijft gewoon een toestel met een lont ,maar je hebt gelijk ik zag wat blauwe vlammetjes
alhoewel dat is moeilijk te zien overdag (en ik wil het nog een keer in het donker proberen )
Ik stak hem aan en dit ging al moeizaam ,maar dat kon ik begrijpen nadat iets ergens 30 of 4o jaar stof heeft staan happen
dat alles niet zo vlotjes gaat . Punt was ik heb weinig to geen ervaring met dit soort dingen en telkens als ik hem aan had gestoken
en die kap erop had gezet ging hij roken (en stinken
)en ging hij uit .Mijnoog viel toen op dat schuine randje naast de drie
stripjes die de kap op de brander houden (uitlijnen ) ik heb hem toen opnieuw aangestoken en toen die kap bovenop die ring gezet
dus er bleef een spleet over van plm 10 mm.De brander bleef toen branden maar niet echt optimaal .Na een poosje gewacht te hebben
heb ik die kap langzaam verdraait zodat hij omlaag kwam en alles afsloot . Toen bleef de brander wel branden .
Of dit de gebruikelijke manier was om zo iets aan te steken weet ik niet maar het werkte .
Je ziet dit ding niet brander en ruiken doe je hem ook erg weinig enkel je kunt hem horen dat hij brandt
Nu moet ik er wel bij vertellen dat het hier in mijn tuin op het moment niet echt windstil is dus ook niet een optimale
omgeving om zoiets uit te proberen .
Wat ik gisteren eigenlijk geheel over het hoofd gezien heb is dat op die kap wel degelijk een rond koperen plaatje zit
met de tekst DEMON en daarboven made in austria en aan de onderkant fabrique en autriche (dus in het frans gemaakt in oostenrijk )
maar ik zie nergens iets van Ditmar of zo .
Ik wil nog een keer kijken hoelang dit kooktoestel erover doet om een liter water aan de kook te brengen , maar ik wil dit buiten doen
want als dat ding weer zo gaat roken zit ik er niet op te wachten om dit in mijn keuken te doen .
Nu deed hij er ongeveer een half uur over om het tot 70 C te verwarmen maar de omstandigheden waren verre van ideaal .
Het rechtse plaatje laat dat koperen plaatje zien en daaronder zie je goed dat schuine oplopende randje zien .Dit schuine oplopende zit vast aan het deel wat vastzit een het brandstof reservoir . de lipjes (3 stuks) zitten vast aan het deel wat je eraf kunt pakken en je dus het bovenste deel kunt verdraaien .
draai je de kap naar boven dan krijg je hier een opening van plm 10 mm die open is op de schuine stukjes . wanneer de kap omlaag is is alles daar gesloten .
Met het houten heft ''ding'' kun je de kap optillen en hem ermee verdraaien want die kap wordt wel heet .
Of het allemaal werkt zoals ik het gedaan heb weet ik niet maar wellicht dat jullie daar uitsluitsel over kunnen geven .
gr will