@RockyFlats
Mooi verslag 1 top.
1) Je schrijft bij de foetsie: kap in laagste stand, betekend dat dat je maar één kookstand hebt ?
2) ik zou een goedgekeurde en getstest CO meter kopen ipv een onbekend chinees ding.
En daar zit ik meteen in mijn griezel deel: een kleine ruimte, afgesloten (luchtdicht ?) en koken/verwarmen op een open vlam.
Volgens mij gaan er, zo meteen, meer preppers ten onder aan CO vergiftiging dan zombies.
Als dat ding begint te piepen ben je feitelijk al bijna te laat. Enige snelle oplossing frisse lucht, maar je hebt jezelf opgesloten in en kleine ruimte met een reden.
Met de kap in de laagste stand bevindt de bovenkant daarvan (waar de pan op rust) zich het dichtst bij de brander, en die geeft zo de meeste hitte af aan een pan. De kap is traploos omhoog te verstellen, dus in een hogere stand wordt er minder hitte overgedragen. In de bovenste stand, met het dekseltje er weer op, is het meer een warmhoud-stand.
In die zin is er dus wel een "regelbare kookstand".
Daarnaast kan ook de lont zelf nog iets omlaag worden gedraaid, waarmee het vermogen "geknepen" kan worden. Ik vermoed wel, dat de Foetsie de meest optimale verbranding heeft als de gazen branderkap oranje gloeit, en dat is in een lage stand van de lont niet het geval.
Een goedgekeurde en geteste CO meter is natuurlijk prima, en geeft meer zekerheid, maar niet iedereen heeft daar misschien de $$$ voor. Ach, zo'n ding uit China hoeft niet slechter te zijn als eentje met stempels en weet ik wat voor keurmerken.
Een Volkswagen diesel heeft ook bestempelde meetapparatuur aan boord, maar geeft geen garantie tegen onjuiste meetwaarden laat staan tegen een ronduit geflest worden. Dat er nog mensen zijn die zo'n ding kopen...
Eigen controle is dan geen gek idee... Plaats zo'n Chinees ding van 6 Euro naast een gekeurde/bestempelde van 23 Euro, en stel vast dat ze hetzelfde aangeven (of niet natuurlijk...).
Of zet er een naast de kanariepiet, en piept die niet meer maar de CO detector wel, dan zit het wel snor met de detector.
Als het goed is, dan piept een CO detector ruim voordat er een kritische concentratie is bereikt. Of ze dat in alle gevallen ook doen is even de vraag (ook bij gekeurde meters), maar wat mij betreft is het sowieso een zaak van "beter iets dan niets". Ik heb er liever twee of drie van 6 Euro, dan een van 23, want meer geeft de mogelijkheid om defecten te signaleren. Net zoals laatst het draadje over kompassen: Ik heb er liever 10 van een Euro dan een professionele van 50 Euro... Want wie waarschuwt mij, zodra die dure gaat afwijken? Niet de 9 andere, die ik dan niet heb
Wat mij wel verbaast, Wim, is dat eenvoudige olielampen en kaarsen geel branden, en dat daar toch niet expliciet voor wordt gewaarschuwd. Anders dan het advies om altijd te ventileren tenminste. Ik bedoel: Er is dan toch sprake van onvolledige verbranding als ik mij niet vergis, en dus ontstaat er naast CO2 ook CO in plaats van alleen CO2.
Een huiskamer vol kaarsen en olielampen is kennelijk nog niet zo'n groot gevaar, als er geventileerd wordt tenminste.
Bij een zware CO vergiftiging is frisse lucht wel logisch, maar wellicht onvoldoende. Misschien kunnen de medisch onderlegden daar meer over zeggen? Ik meen dat het dan zo kan zijn dat de rode bloedlichaampjes overwegend door CO zijn "geblokkeerd", en de 20% zuurstof in de gewone lucht onvoldoende kan zijn om levensreddend te zijn. Zuivere zuurstof is dan wellicht nodig? Ik vraag me dan af, of het (theoretisch...) zin zou hebben om een zuurstofgenerator te preppen. Voor die 2,5 Euro hoeven we dan het niet te laten, en werkt kennelijk hetzelfde als die dingen in het vliegtuig
https://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=47
Het zijn oude dingen, maar een goede kans dat ze nog goed functioneren lijkt me. Het chemisch proces (O2 opwekking) is immers nog niet ingeleid, dus mogelijk nog "in nieuwstaat".
Nu ik er over nadenk: zo'n ding geeft 15 minuten ademlucht, zonder lucht van buiten nodig te hebben, en zou voor die duur wellicht een gasmasker kunnen vervangen?