• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petromax 829 500 start problemen

nielsdeb

Prepper
dag beste lezer

nu heb ik een petromax overgenomen een 829 500 rapid
alleen is daar een probleem

als ik hem heb gevuld met petroleum type c
en hem op druk gebracht heb
dan haal je dus de hendel over om er volgens een lucifer bij te houden
maar dan zuigt hij als een gek en je ziet een verneveling maar ontbranden how maar
die verneveling wil bijna niet branden 1 x is het gelukt toen ik het klepje bijna dicht zat
wie weet wat er fout gaat
de petroleum is in deze vergelijkbaar met de zibro brandstof
 
Um, heb geen ervaring, maar heb je hier iets aan?
 
rapid doet het dus niet:
te veel druk of
luchtgaatjes doen het niet goed,
vuiligheid in de sproeier,

Wat leer je uit de constatering dat als je het klepje bijna dicht doed het wel gaat ?
















Antwoord:
je veranderd de verhouding, lucht/brandstof..
 
oke ik ga de het proberen met minder druk,lukt dit dan is het mij duidelijk
en als het klepje dichter moet dan leer ik daar uit da er teveel lucht bij komt (denk ik)
 
ik heb de druk volgens de mano meter gebracht naar 1 bar nu ging het een stuk beter maar dan moest ik nog spelen met de hendel deed ik deze gelijk helemaal open gaat het fout en onderwijl zakt de druk zo dat hij weer uit gaat
dus optimaal is het ook niet

overigens ziet de verneveling er perfect uit
maar lucht gaatjes regelen?
 
nou ik neem nu aan dat je het over de verbrander hebt die waar je eerste een lucifer bij houd

ik denk als volgt

door middel van de lucht druk in de tank drukt hij petroleum omhoog door de verstuiver als ik de hendel van de verstuiver haal
dan komt er een nevel vrij die je vervolgens aansteekt door een lucifer en nu begrijp ik dus dat de druk belangrijk terwijl de meeste hem brengen op twee bar
lukt dat bij mij dus niet
en de lucht aanvoer is dus ook belangerijk maar nu moet ik zeggen ik kan niet echt vinden hoe dit te regelen is bij deze lamp
 
Ik wil niet lullig doen maar ik zeg altijd: een druklamp is een machine die vloeibare brandstof en vuur gebruikt.
Leer hoe zo iets werkt en dan weet je waar de fout kan zitten.

A) de manometer is een indicator, als je er één hebt die correct de juiste druk aangeeft dan ben je spekkoper.
Haal hem van de tank af, zet hem op een bus aanstekergas (buiten bij voorkeur). Gas staat onder 2bar druk enals je goed mikt, dus spuitmond van gasbus op gat in manometer, dan kan je die checken.
Nee je kan niets afstellen.

B) de rapid heeft een extra "dop" bovenop de puntige 1e spoeier, in de ruimte tussen die twee mengt de petroleum zicht met lucht UIT de tank. dat gaat alleen goed als alle luchtgaatjes in het basisdeel open zijn en schoon.
Als je de rapid voorverwarmer gebruikt daalt de druk ook dramatisch en moet je pompen.
Als ergens vuil zit of speling die er niet hoort te zitten dan werkt het niet.

Het is een mooi ontwerp maar erg kritisch qua afstelling. Ik geef de voorkeur aan voorverwarmen met spiritus en aanzetten op e Tilley manier. Dus pas druk opbouwen NA het voorverwarmen met open brander sproeier.

Verder heb ik geen idee van wie je de lamp hebt overgenomen en of dat ding goed onderhouden is. Daarom zeg ik ook vaak: haal hem uit elkaar en vervang naschoonmaken alle pakkingen etc.
A) je weet dan hoe ie in elkaar zit en
B) je hebt geen lekke pakkingen (meer).

Als je volledig A-technisch bent: neem een led lamp.
 
dan heb ik bij punt a al geluk
heb je methode getest en hij geeft precies 2 bar aan

en de rapid ga ik zeker helemaal nakijken

en qua onderhoud was het bagger als ik het zo mag zeggen
alles lekte ook
dit is inmiddels verholpen
de pomp leer is ook versleten
breng hem nu met de compressor op druk

en het geluk heb ik dat ik nog wel handig ben
dus dat is het probleem niet

en de e tilley manier ga ik opzoeken hoe dat werkt
want dat is mij in je korte uitleg nog niet helemaal duidelijk
 
dag beste lezer

nu heb ik een petromax overgenomen een 829 500 rapid
alleen is daar een probleem

als ik hem heb gevuld met petroleum type c
en hem op druk gebracht heb
dan haal je dus de hendel over om er volgens een lucifer bij te houden
maar dan zuigt hij als een gek en je ziet een verneveling maar ontbranden how maar
die verneveling wil bijna niet branden 1 x is het gelukt toen ik het klepje bijna dicht zat
wie weet wat er fout gaat
de petroleum is in deze vergelijkbaar met de zibro brandstof
misschien zit er ergens nog wat vuil ? komt allemaal nogal precies .....vraag @Highway even
 
ja dat heb ik al wel gemerkt bij deze lamp alles luistert zeer nou
ik merk ook als ik druk opbouw dat spoeier bovenin lekt
en nu had ik al begrepen dat deze dan onderin niet goed afsluit

en qua onderhoud is het wat achtergebleven hoor merk ik maar goed ik kocht ook geen nieuwe
de plaatselijke vishandel hier die verkocht onderdelen hoorde ik gisteren dus dat komt goed uit

en andere methode om op te warmen zijn misschien ook goed hoor maar bij mij geniet altijd eerst de voorkeur dat het origineel goed moet werken
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Voor de tilley manier heb je een voorwarm bakje nodig,
daar kieper je wat spiritus in en steek je aan,
meestal 2x,
net voor de 2e lading uitgebrand is ga je langzaam pompen,
als je licht krijg pomp je verder,
zo niet dan,
nog meer voorverwarmen.
 
Al is Petroman de expert ;), zelf precies met het zelfde bezig geweest. Ook rapid gehad die niet aan wilde & toch echt helemaal schoon was. Bij mij was de oplossing (nadat ik het zat was) onderdeel p221 vervangen, sproeikop.
Verder is het handig om wat van de loden afsluit ringetjes te hebben. Deze kun je eigenlijk maar 1x gebruiken. Onderdeel p083 & p090.

Wat petro al schreef...elk afdichting rubbertje vervangen. Op dichtheid controleren door de basis in elkaar te zetten, op druk brengen en onder water te houden.
Verder, stel je gebruikt de lamp weinig. Laat hem eens 30 minuten branden. Het kan zijn dat een lamp na 15 min plots gaat vlammen. Dan weet je dat er nog iets niet klopt.
Hier nog een Nederlandse winkel voor evt. onderdelen, mocht je die nog niet kennen: link
 
ja dat heb ik al wel gemerkt bij deze lamp alles luistert zeer nou
ik merk ook als ik druk opbouw dat spoeier bovenin lekt
en nu had ik al begrepen dat deze dan onderin niet goed afsluit

en qua onderhoud is het wat achtergebleven hoor merk ik maar goed ik kocht ook geen nieuwe
de plaatselijke vishandel hier die verkocht onderdelen hoorde ik gisteren dus dat komt goed uit

en andere methode om op te warmen zijn misschien ook goed hoor maar bij mij geniet altijd eerst de voorkeur dat het origineel goed moet werken

You Tube , Woord en Beeld , Theorie en Praktijk Motiverend haha .
Zie een misschien al bekende Link naar Heel veel

https://www.youtube.com/results?search_query=etromax+problems
 
Terug
Bovenaan