• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petromax 829 B 500 HK aankoop

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste Petromax 829B 500 HK is al een tijdje geleden . Vond het al langer prachtige lampen . Dit door de vele ontmoetingen met deze dingen op Beurzen . Helaas prijzen van ver over de 100 Euro destijds .
Ja deze waren wel compleet met alle toebehoren en zo uit het lager .
Maar langzaam aan werden ze schaarser en hoe gek ook ! prijzen daalden :confused:
Daalden ? Yep ;) . Helaas was dat een groep flink gebruikte lampen en waar nauwelijks nog een vorm van onderhoud op was toegepast . Alle petroleum er nog in en met alle gevolgen vandien pff .

Mijn eerste Petromax van dit type was een zeer nette en nauwelijks gebruikte . Starte ook meteen op bij aankoop en was compleet .
Wederom bleef ik besmet met het druklampen virus en kocht de ene na de ander . Maar totaal niet rekening houdend met het revisie gedeelte en de daaraan gekoppelde tijd en onkosten .
En daar komt nog bij dat ik eigenlijk alleen maar voor de Defensie gerelateerde Lampen een besmetting wou krijgen en accepteren haha .

Vorig jaar in de Zomer kwam ik op de Carbood Sale en zag plots bij een Verkoper 3 Kisten staan . DRIE :rolleyes:
Ik vroeg toen netjes naar de prijs en na het horen daarvan lagen mijn ogen op de neus van mijn schoenen :eek:
175 euro per kist :confused::confused::oops: . Natuurkijk maakte ik weer een opmerking bij een niet uitgeslapen echte Handelaar en voordat ik het wist was het een fikse mondelinge ruzie . Hij vond dat bedrag heel normaal en zelfs in die toestand .
Nou zul je gaan denken als je mijn foto's ziet dat alles netjes is haha . Maar de Lamp die ik vast had destijds en bekeek daar zat geen glas in en een deuk in de kist . En dan ook 175 Euro pfff .

uiteindelijk ben ik weggegaan en net voordat ik naar huis ging liep ik er langs . Nog steeds drie stuks ;)

Drie weken later stond ie er weer en zonder lampen Pffff .
Dat jaar heb ik hem niet meer gezien op de Carbood .

Totdat ik Gisteren in aller vroegte hem op een andere plek op het Terrein weer zag .
Met twee kisten en complete lampen in nette visuele staat .

Ik had al vlug door dat ie mij niet herkende en wederom vroeg ik een prijs :D

175 Euro :oops: haha ? Nee hoor voor alle twee . Maar dat was natuurlijk geen acceptabel prijsje haha .
Het werd 125 en mijn Bod daarop was 100 .

Gezien hij ondertussen zijn Bus aan het leeghalen was had ik nog even de tijd om alles goed te bekijken ;)
En wat zag mijn OOG ? Ik zak dat het verende plateau van 1 kist ontbrak :(
En meteen ging mijn prijs 20 euro naar beneden .
Met 80 euro in de hand wapperde ik naar hem en deed de mededeling . Hij was nu op zijn teentjes getrapt en pakte mij op mijn eigen BOD haha . Als antwoord daarop kreeg ie uitleg van mij en liet ik hem dat ontbrekende onderdeel zien wat er niet was en wat je dus niet kon zien :confused:.
Natuurlijk keurde ie het af en ik gaf hem te kennen terwijl ik wegliep dat ik dan van de aankoop afzie !
Nog geen 10 Meter verwijderd van zijn Kraam riep ie mij terug en verlangde naar mijn laatste bod .

Voldaan en geslaagd liep ik met mijn Zoon verder en de dag kon alleen nog maar nog beter worden haha .

1 is geen, twee is 1 en drie is Twee . Genoeg is Genoeg .

Deze twee recente aankopen gun ik met plezier een revisie .

20180403_194513.jpg 20180403_194546.jpg 20180403_194553.jpg 20180403_194600.jpg

Leuke set! lekker veel licht :thumbsup:

Ik heb nog wel wat oordoppen en een zonnebril voor je! :lol:

1 van beide lampen heb ik inmiddels aan de praat !
Bij eerste keer opstarten enkele dagen geleden had ik gele vlammen en het Brande op plaatsen waar het niet moest pfff .

Na een Tip van @Flos heb ik toch even de mengbuis gechecket op afstelling !
Wat bleek pfff , het ding zat los en stelschroef muurvast . Dus mengverhouding klopte al totaal niet . Mengbuis zat te kort op de sproeier . Zie foto van betreffende onderdeel !

Tevens bleek de sproeier los te zitten waardoor er brandstof ontsnapte langs de schroefdraad . Derhalve dat prachtige Paasvuurtje binnenin de lamp .

Meteen druk eraf ( Zoals ik altijd doe ) en voortaan meteen probleem checken de volgende keer .

Vandaag stelschroefje heet gestookt met Welker Portasol brander opzetstuk en toen kon ik het eindelijk weer afstellen .
Resultaat is nog niet optimaal maar het brand zeer fel en bijna zonder pulserende helderheid .
Wel een beetje witte walm rondom gaasje .

Ik heb hem opgestart met de nog aanwezige Tankinhoud van ??? Jaren Oud . Ook dit was ik vergeten te vervangen Pff :confused:

Foto's voor de Analisten en nieuwsgierigen . Opstart Foto's leest men van 1 naar 5 . Rapid vertoonde in het begin Gele vlammen .

Lamp twee komt druk op maar geen brandstof uit sproeier en Rapid .
Dus dat wordt wat meer werk haha .

20180405_171537.jpg 20180405_171545.jpg 20180405_171708.jpg 20180405_171810.jpg 20180405_171832.jpg

• Leuk
Waarderingen: Flos
Even een Hint middels afbeelding . Dit had ik dus oa ook in het begin bij bovengenoemde lamp .

Vooral dus door lekkage aan sproeier ! Maar natuurlijk ook de Afstelling van de Zuurstoftoevoer is van belang ;) En die stond dus niet goed Pfff

Petromax.jpg

• Leuk
@frans81 en alle anderen,

Klopt die afstelling moet goed zijn maar ook de stand van de "Mischdingus" in de mengbuis net boven de spoeier.
Doe klemschroef bovenop is niet om los te draaien. Dat ding verbrand gewoon en eenmaal los gaat ie zelden weer vast voor langere duur. Ook zit er een gemene punt aan de schroef die weer een deuk maakt in je mengbuis waardoor de stroming veranderd.

Mengklepje (als je die hebt) afstellen: eerst parallel aan de lucht stroming, dan lamp minimaal een half uur laten branden (opwarmen), dan middels de REFLECTIE op een stuk wit papier bekijken of de lichtopbrengst beter wordt als je aan de schroef draait.
Als je nl. eenmaal in het licht gekeken hebt dan stel je daarna weinig meer af ( probeer maar eens ;-)

Verder bij het in elkaar zetten na onderhoud controleer je natuurlijk of de straal petroleum recht uit de sproeier komt. Ja logisch zeg je maar kijk maar je hebt zat lampen waar bij dat niet het geval is.
oplossing: schoonmaken, nieuwe naald, nieuwe sproeier of beide.

O ja en sproeier vastzetten doe je het beste als ie heet is. Heel soms moet je er een ringetje onder doen maar controleer eerst waarom iets niet past.

@frans81 en alle anderen,

Klopt die afstelling moet goed zijn maar ook de stand van de "Mischdingus" in de mengbuis net boven de spoeier.
Doe klemschroef bovenop is niet om los te draaien. Dat ding verbrand gewoon en eenmaal los gaat ie zelden weer vast voor langere duur. Ook zit er een gemene punt aan de schroef die weer een deuk maakt in je mengbuis waardoor de stroming veranderd.

Mengklepje (als je die hebt) afstellen: eerst parallel aan de lucht stroming, dan lamp minimaal een half uur laten branden (opwarmen), dan middels de REFLECTIE op een stuk wit papier bekijken of de lichtopbrengst beter wordt als je aan de schroef draait.
Als je nl. eenmaal in het licht gekeken hebt dan stel je daarna weinig meer af ( probeer maar eens ;-)

Verder bij het in elkaar zetten na onderhoud controleer je natuurlijk of de straal petroleum recht uit de sproeier komt. Ja logisch zeg je maar kijk maar je hebt zat lampen waar bij dat niet het geval is.
oplossing: schoonmaken, nieuwe naald, nieuwe sproeier of beide.

O ja en sproeier vastzetten doe je het beste als ie heet is. Heel soms moet je er een ringetje onder doen maar controleer eerst waarom iets niet past.

Jij bedoelt natuurlijk dat Kleine schroefje in de mengbuis ! . Ik vind dat de Lamp die ik nu heb opgestart heb behoorlijk fel brand ! En daar had ik nog een hele tijd last van in mijn Ogen Pfff .

Maar bedankt voor ook deze Tip ! Dit daar ik mij vanmiddag ook al afvroeg waar dat kleine schroefje voor was haha .

Die Klemschroef heb ik perfect losgekregen door met een hele klein HEET vlammetje de Omgeving rond de schroef heet te stoken ( Blauw zeer heet Vlammetje van 5 mm ) . Dus net genoeg de omgeving verhitten dat het schroefje niet mee uitzet door toegevoegde warmte .
Ik kon de schroef weer perfect in en uit draaien .

20180405_192811.jpg

• Leuk
Lamp 2 uit noodzaak geheel gedemonteerd !
Waar ik bang voor was zal dan ook de redenen zijn van probleem .
De Complete Naald zat vast in het bovenste gedeelte van de Generator.
Waarschijnlijk dus door verkeerde Brandstof Pfff . Ook het Generator ventiel moet vervangen worden .

Ik doe het klein spul in de Ultrasonische reiniger met wat citroenzuur . Daarna even schoonpoetsen en het zuur neutraliseren .
Alles in de oven waar absoluut geen vocht in mag zitten en dan alles weer monteren .

Zie Filmpje met reinigings tip ivm reinigen binnenkant Generator
Tweede Link geeft een serie Filmjes die zeer duidelijk zijn omtrent Montage Demontage .
Openen via YouTube verschaft meerdere Filmpjes van deze man .

20180406_141234.jpg

Eerste fase reiniging van Generator en Rapide is klaar !
Tweede fase is perfecte nareiniging binnenzijde Generator . Het gedeelte waar de lange naald doorheen loopt .

Voor en Na

20180406_141234.jpg 20180407_182819.jpg 20180407_182852.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi werk @frans81, check wel extra het zeefje/filter onder in de rapid stijgbuis.
Ene heb je nu een kromme naald stang ?

Overigens kunnen zeefje en buis van de rapid kop af gedraaid worden. Maar let wel op met hoeveel kracht je dat doet. Soms denk je: gaat los en dan heb je ineens een andere vorm....

Mooi werk @frans81, check wel extra het zeefje/filter onder in de rapid stijgbuis.
Ene heb je nu een kromme naald stang ?

Minimaal Krom die Naaldstang ! Kleine kromming in het top gedeelte ! Waarom die vraag ? Volgens mij vervormen de Generators wel een beetje door het gebruik ! Of lijkt dat haha . Niets dan zwarte zooi in die generator buis waar naald in beweegt en brandstof doorloopt .

Ik kijk even wat het doet nadat alles weer gemonteerd is ! Staat het niet center na afstelling naald dan vervang ik het bovenstuk van Naald gedeelte en misschien zelfs bovendste deel van Generator !

Terug
Bovenaan