• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petromax 829 B 500HK

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk een nagenoeg nieuwe Petromax 829 B 500 HK uit 2- 1965 aangekocht .
Ik heb uiteindelijk na advertentie 2 dagen genegeerd te hebben vandaag toch gemaild .
Dit omdat er alle originele reserve onderdelen bij zaten .
En hiermee kan ik mooi mijn andere 829 opknappen .
Ik heb de Petromax daar laten testen en na twee jaar op non actief deed ie het na op druk te zijn gebracht , meteen .
Beste man had hem nieuw gekocht en 1 x gebruikt .
En dat is te zien .
Ondanks dat lamp van 2- 1965 is , vermeld de kist 10 - 1962 .
Het is geen benzine uitvoering .
Dat vermeld zowel kist als lamp .

20160726_211455.jpg 1469562984277-457141266.jpg 1469563132201-447445868.jpgpetro2.jpg

Dat is nou zo'n lamp die ik ook had gekocht, gewoon omdat het zo nieuw/ongebruikt was, reeds petroleum en gewoon klaar voor gebruik.
Hoge druklampen zijn al lastig genoeg en ik heb er weinig ervaring mee.

Dat is nou zo'n lamp die ik ook had gekocht, gewoon omdat het zo nieuw/ongebruikt was, reeds petroleum en gewoon klaar voor gebruik.
Hoge druklampen zijn al lastig genoeg en ik heb er weinig ervaring mee.

Prijskaartje was deze keer ook aan de hogere kant . Maart nog altijd goedkoper dan Sietsma / Sietsema ??

Ach, daar waren de stalen jerrycans weer super, niet de geadverteerde tweedehands van 7,50, maar de gebruikte in zeer goede staat zijnde van een tientje. :)
Als grensbewoner zijnde, rij ik geen druppel NL benzine, maar uitsluitend Duits. Scheelt iedere liter minimaal 15 cent en soms zelfs een kwartje dus die tientjes plus brandstof kosten verdienen zich zo rap terug dat ik allang honderden euro´s in de plus sta. :D

Ach, daar waren de stalen jerrycans weer super, niet de geadverteerde tweedehands van 7,50, maar de gebruikte in zeer goede staat zijnde van een tientje. :)
Als grensbewoner zijnde, rij ik geen druppel NL benzine, maar uitsluitend Duits. Scheelt iedere liter minimaal 15 cent en soms zelfs een kwartje dus die tientjes plus brandstof kosten verdienen zich zo rap terug dat ik allang honderden euro´s in de plus sta. :D

Jammer dat Sietsma niet verstuurd anders had ik een hele tijd geleden een stuk of wat van die nieuwe ??? Petromaxen laten komen .
Ik ben echter bang zoals ze zo vaak bij Dumps doen " Mooie foto's laten zien " en iets heel anders thuis krijgen :oops: :mad::mad:

Ik ben er maar één keer geweest maar dat was een goede indruk en ik gebruik de jerrycans continu. ´k Kreeg er ook een set reserve rubbers bij, bij elke jerrycan van 10 euro een nieuw rubber. De rubbers waren echter nog uitstekend, kon het niet nalaten voor weinig geld nog een extra set rubbers mee te nemen en heb dus weer genoeg voor de komende tientallen jaren. Panda + 130 liter brandstof komt een eind.

Ik ben er maar één keer geweest maar dat was een goede indruk en ik gebruik de jerrycans continu. ´k Kreeg er ook een set reserve rubbers bij, bij elke jerrycan van 10 euro een nieuw rubber. De rubbers waren echter nog uitstekend, kon het niet nalaten voor weinig geld nog een extra set rubbers mee te nemen en heb dus weer genoeg voor de komende tientallen jaren. Panda + 130 liter brandstof komt een eind.

Ik doel deze keer vooral op de foto van de Petromaxen .
Jerrycan's heb ik geen of allen voor water .
Ik ken hun ook niet persoonlijk en weet bij God niet wat voor een bedrijf het is . Veel te ver weg voor mij :(:(

Goedkoopste dumpzaak voor stalen, gekeurde, brandtof jerrycans, opgehaald toen ik toch a l een zeldzame, belgisch fabrikaat, petroleumkachel ophaalde.

Voor deze aankoop heb ik mijn enigste nieuwe Coleman 550B opgeruimd .
Die 550 B zijn er genoeg .
Maar zo'n mooie Petromax in de regio tref ik niet vlug .
55 Km gefietst om het ding zo vlug mogelijk op te halen .
Helaas was de auto geen optie .
Dan werd de lamp ook nog eens 7.50 duurder door de verreden brandstof :lol:.
Nu slechts 1 ijs van 2.25 en 1 pak
Prins choko koeken van 2 euro :lol::lol:
Man man , naar het tankstation toe op de terugweg om zelf voedsel te Tanken :lol:
Ik had geen geduld om eerst te eten thuis :( ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een Update
Ook even de vraag of het normaal is dat deze zo geuren naar verbranding ??
Of is dit gerelateerd aan oude brandstof ?

20160727_174936.jpg 20160727_175046.jpg 20160727_175235.jpg 20160727_175247.jpg 20160727_175253.jpg

@frans81 , is het een petromax of geniol ?

Meuren doen ze alleen als er ergens petroleum lekt en verbrand. Dat kan dus elke pakking/aansluiting zijn. Maar vaak is het de sproeier die niet vast zit of de vergasser zelf die niet vast zit op de tank.
Ook de rapid kan iets lekken.

Dat is dus als je goede schone petroleum gebruikt, gebruik je iets anders dan zal dat ook gaan meuren.

@frans81 , is het een petromax of geniol ?

Meuren doen ze alleen als er ergens petroleum lekt en verbrand. Dat kan dus elke pakking/aansluiting zijn. Maar vaak is het de sproeier die niet vast zit of de vergasser zelf die niet vast zit op de tank.
Ook de rapid kan iets lekken.

Dat is dus als je goede schone petroleum gebruikt, gebruik je iets anders dan zal dat ook gaan meuren.

Het is een Petromax Rapid Made in Germany . Staat over de hele lamp vermeld . Wat bedoel je met " Een Geniol " ??
Brandstof die zich in Tankje bevind is meer dan twee jaar oud ( Minimaal ) .
Dat is mij gisteren verteld tijdens de Proef ontbranding . Hij ontstak meteen . De Rapid liet een mooie sis horen ;)

Er Zitten drie Heinze Gloeikousen bij en twee Geniol .

Kopie Heinze Handleiding was van 1995 , en dus gerelateerd :confused: aan de inmiddels Chinese vorm van Petromax modellen van de oa Bundeswehr ?? .

Terug
Bovenaan