• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petromax en Hipolito voor de onderdelen gekocht

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was al een tijdje op zoek naar onderdelen voor mijn allereerste Petromax .

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/welke-type-petromax-is-dit.1323/

Waarom ? Dit omdat deze zeer lang buiten heeft vertoefd en er het een en ander aan vervanging toe was door Roest .
Gezien nieuwe onderdelen duur zijn ben ik gisteren aan het googelen gegaan op MP .
En waarempel prijstechnisch iets gezien dat oke was .
De eerlijk klinkende eigenaar zei dat ik slechts kousjes hoefde te hangen en ze zouden het doen . Natuurlijk wel glas in de Hipo .

Een Petromax 829/ 500 CP Super compleet en een Hipolito H502 Automatic ( Zonder glas )
Alles bij elkaar 50 euro en met degelijke vervoerskist . Kist zal ik niet gebruiken .

Of deze Hipolito h502 Automatic een goede lamp is weet ik niet . Ken het hele ding niet maar vind hem wel gelijkend aan de Petromax .

Met deze petromax 829 / 500CP Super erbij heb ik nu naar ik hoop dadelijk drie complete werkende lampen .
Of de onderdelen van een Petromax ook op deze Hipolito h502 passen weet ik niet ? Oa glaswerk van de 829 / 828 in die Hipolito ??
@petroman zal het wel weten .
Foto's zijn even uit de advertentie en zijn schermafbeeldingen vanaf mij Phone .
Morgen worden ze geleverd en kan ik vooruit met de revisie .

20170625_204314.png 20170625_204337.png 20170625_204452.png Screenshot_20170625-204233.png
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Lampen zijn echt bedoelt voor tijdelijke stroomuitval of erger .
Misschien dat ik soms wat wegdoe ivm naar een ander model of completer systeem .
Ik vind fatsoenlijke lampen heel belangrijk .
Ben mij dus bewuster geworden van enkele zeer belangrijke items die onmisbaar zijn in langdurige noodsituatie .
 
Ik heb al veel van dit soort lampen gezien. En de verschillende merken lijken ook op elkaar.
Maar ik heb er nog maar heel weing gezien met zo een zwarte schemer kap.
 
@frans81,
Je begint verslaafd te worden.

Lampen zien er zo te zien goed uit. Maar dat weet je pas als je ze in je handen hebt.
Prijs is niet gek, je weet dat een komplete onderdelen set plus reserve rond de 30 euro ligt. Onderdelen zijn uitwisselbaar tussen Hipo en Petro, zolang de kaarsen gelijk zijn (CP's)
350cp en 500cp zijn qua grote identiek op de sproeier en naald na.

Algemeen:
Conditie van deze lampen wordt bepaald door wat de eigenaar er in gestookt heeft. Sommige mensen denekn dat het "multi fuel" lampen zijn. maar dat kan je wel vergeten. Ja ze branden wel, even, maar de vergasser slibt snel dicht.
Ook weg blijven van lampen gebruikt voor zeevissen, kerkenbaar aan de veel spikkels op het chroom/nikkel, zeewater/lucht, tast snel van alles aan.

Tot slot: have fun met je lampen @frans81, maar vooral gebruik ze !
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Ik heb al veel van dit soort lampen gezien. En de verschillende merken lijken ook op elkaar.
Maar ik heb er nog maar heel weing gezien met zo een zwarte schemer kap.

Die mooie zwarte schemerkap is van de bedrijfstemparatuur .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81,
Je begint verslaafd te worden.

Lampen zien er zo te zien goed uit. Maar dat weet je pas als je ze in je handen hebt.
Prijs is niet gek, je weet dat een komplete onderdelen set plus reserve rond de 30 euro ligt. Onderdelen zijn uitwisselbaar tussen Hipo en Petro, zolang de kaarsen gelijk zijn (CP's)
350cp en 500cp zijn qua grote identiek op de sproeier en naald na.

Algemeen:
Conditie van deze lampen wordt bepaald door wat de eigenaar er in gestookt heeft. Sommige mensen denekn dat het "multi fuel" lampen zijn. maar dat kan je wel vergeten. Ja ze branden wel, even, maar de vergasser slibt snel dicht.
Ook weg blijven van lampen gebruikt voor zeevissen, kerkenbaar aan de veel spikkels op het chroom/nikkel, zeewater/lucht, tast snel van alles aan.

Tot slot: have fun met je lampen @frans81, maar vooral gebruik ze !

Het is een stil verlangen van " Er echt bij willen horen "
Olie en druklampen zijn gewoon ontspannend haha
En heb je toch een probleem met zo'n prachtige lamp dan smijt men het in de lampengroep .
Deze lampen komen dus van Brielle aan Zee .
Worden vanmiddag geleverd en dan zien we meteen wat het zout uit die streek voor uitwerking heeft gehad .

Goedkoop is vaak duurkoop maar soms moet men een risico nemen .
Valt het tegen dan hebben we weer geleerd en zijn ervaring rijker .
Helaas had ik wat grotere onderdelen nodig en die zotten niet in zo"n zakje haha .

Teveel Zout is slecht voor mens en dier en dingen voor het gemak en plezier .
 
Lampen zijn binnen en zien er gebruikt doch netjes uit .
De Hipolito heeft eat van die lichte zeezout spikkeltjes .
Hipo is voorzien van Petromax hoedje . En op tankje staat made in Portugal . Een 4 digit code op bodem . Lamp ziet er minder gebruikt uit dan de Petromax .

Voor De petromax geen zout aanslag haha .
Alles made in Germany en tevens 4 digit code .
Iets afwijkende Rapid handel !
Maar wel een Petromax Germany vermelding .
Jeanaer Suprax schott glas .

14985700610181323876812.jpg 14985700831941212012304.jpg 14985701027922082214969.jpg 1498570119554127778729.jpg 14985701373001149771270.jpg
 
Handel Rapid van 1 petro en 2 Hipo

Pomp knop Petro en 2 van de Hipo

De Hipo heeft zeer veel originele made in Germany lamp delen .
De druk regelaar lijkt anders daar staat niets op vermeld maar heeft wel zelfde opbouw . .
Zie foto 5

14985702049812084783324.jpg 1498570249321268279445.jpg 1498570298516671426475.jpg 1498570313152593367377.jpg 14985705869771701746422.jpg
 
Casa Hipolito in Portugal heeft een tijd lang Petromax lampen gemaakt voor de fa. Heinze.
Naar alle waarschijnlijkheid ook de AIDA 1250 lampen die de Burger Bescherming ooit bestelde ten tijde van de koude oorlog.

Het type/model lamp Petromax is een zeldzaam voorbeeld van een ontwerp dat vanaf het begin (+/- 1930) bijna 100% voldeed. De rapid was een grote wijziging maar de lamp zelf is verder nooit gewijzigd. Marketing en made in Germany deed de rest.
Optimus heeft een Petromax type lamp en ook Coleman had de Col-max lantaren.
Oorsprong ligt waarschijnlijk echter bij Hirschhorn een bedrijf dat opgekocht werd door Ehrich&Graetz.
 
De voetpakkingen van de Drukmeters moeten bij beide vervangen worden .
Tankjes komt hard ( Uitgehard ) bruinzwart spul uit .
Heb ik al redelijk gereinigd met wat benzine . Ik ga er vanuit dat dit oude petroleum is ??
Petromax laat prachtig straaltje zien en ook de Rapid spuugt een wolkje .
Toch ga ik ze goed reinigen omdat ik geen verassingen wil op het moment dat we ze echt nodig hebben .
@petroman bij de petromax vertoond het glas 2 oneffenheden die lijken op flauwe deukjes .
je zou zeggen gesmolten door Temp ??
Is dit normaal en wat is de redenen dat dit kan gebeuren . 1 van die oneffenheden was wit uitgeslagen aan de buitenzijde .
 
Rare Hipolitus pompzuiger .
Geen leertje maar gekke O ring ??
Zie foto

14985869363631903707156.jpg 14985869568011522205435.jpg
 
Frans,
Als leertje slijt hou je alleen een schijffie over. dat lijkt dan weer op een ring, vermoed ik.

Vermoedelijk heb je geen hitte bestendig glas, of wel ? Staat er nog iets op ?
Glas is redelijk huftervast dus kan wel wat hebben. Voorop gesteld dat het gehard glas is.

Schoonmaken kan ook met thinner, caustisch soda (ontstopper) maar dan weet je zeker dat je de rubber pakkingen moet vervangen. Wel buiten doen en handschoenen en bril op.
 
Frans,
Als leertje slijt hou je alleen een schijffie over. dat lijkt dan weer op een ring, vermoed ik.

Vermoedelijk heb je geen hitte bestendig glas, of wel ? Staat er nog iets op ?
Glas is redelijk huftervast dus kan wel wat hebben. Voorop gesteld dat het gehard glas is.

Schoonmaken kan ook met thinner, caustisch soda (ontstopper) maar dan weet je zeker dat je de rubber pakkingen moet vervangen. Wel buiten doen en handschoenen en bril op.

Jenaer Suprax Schott glas !!
Reinigen doe ik met citroenzuur oplossing .
Dan nieuwe pakkingen en test branden en dan klaarmaken voor opslag .
 
Frans, dat laatste moet je even weghalen uit je hoofd. Lampen gebruik je gewoon !
Dat weet je hoe ze werken, wat hun typische eigenaardigheden zijn en GENIET je ondertussen van een bak licht.

In opslag zetten, zijn je rubbertjes weer opgedroogd tegen de tijd dat je ze nodig hebt.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frans, dat laatste moet je even weghalen uit je hoofd. Lampen gebruik je gewoon !
Dat weet je hoe ze werken, wat hun typische eigenaardigheden zijn en GENIET je ondertussen van een bak licht.

In opslag zetten, zijn je rubbertjes weer opgedroogd tegen de tijd dat je ze nodig hebt.....

Oke !!! Bedankt voor de Tip .
Ik dacht er is een procedure voor langdurige opslag .
Dit op een wijze dat onderdelen geconserveerd worden door invetten , Talk of ???

Dat zogenaamde versleten leertje is van keihard geworden taai rubber . En op sommige plaatsen kun je nog zien dat het een model Oring was . Oranje van kleur .
 
Er is een nieuwerwetse O-ringpompleertjeadapter op de markt.
Maar dat is iets van de laatste jaren. Je moet dan ook de zitting vervangen.
 
Terug
Bovenaan