• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petromaxen Prallteller / Beschermplaat / Hitteschild

F

frans81

Gast
Ik breng dit toch even onder de aandacht dat plaatje wat je vaak bij oa Bundeswehr / Defensie gerelateerde Petromaxen ziet zitten .

Het is dus ter bescherming van je Afdichtingen en andere componenten .
Dit wanneer een gloeikous het begeeft . Vaak als resultaat , ongewenste Steekvlam en.

Tevens zorgt deze beschermkap ervoor dat je in Nood je Petromax kunt gebruiken zonder Gloeikous ! Zie foto's !

20180507_134237.jpg 20180507_131340.jpg 15257031529761907270552.jpg

Ahum:
1) je kan een Petromax zonder gloeikous NIET gebruiken. Er komt dan anmelijk geen licht meer van de gloeikous af.
2) een defekte gloeikous wordt 99% van de keren door de gasdruk weggeblazen.
3) een "steekvlam" door een gaatje in een gloeikous kan gebeuren. Alleen zit dat gat niet altijd aan de onderzijde, tankzijde. Gaatje aan de zijkant > dan gaat je glas er aan.

Kortom, kapotte of deels kapotte gloeikous gewoon vervangen.

Ahum:
1) je kan een Petromax zonder gloeikous NIET gebruiken. Er komt dan anmelijk geen licht meer van de gloeikous af.
2) een defekte gloeikous wordt 99% van de keren door de gasdruk weggeblazen.
3) een "steekvlam" door een gaatje in een gloeikous kan gebeuren. Alleen zit dat gat niet altijd aan de onderzijde, tankzijde. Gaatje aan de zijkant > dan gaat je glas er aan.

Kortom, kapotte of deels kapotte gloeikous gewoon vervangen.

Sommige punten die je vermeld heb je gelijk in !

Maar waarom zit die info dan bij de Petromax bijgevoegd ?

Ik haalde dat papiertje toch echt achter het glas vandaan !

Dat hitteschildje zorgt er met name voor dat een klein gaatje onder in de gloeikous er niet voor zorgt dat de onderdelen (o.a. bevestigingspunt voor het draagstel) zichzelf lossolderen door de hitte.
Met branden op petroleum is het nog niet zo erg, enkel doet hij het dan niet meer, maar op benzine levert het nogal gevaarlijke dingen op als er ineens op andere plekken dan bedoeld benzinedamp uit spuit.

Sommige gloeikousjes zijn aan de onderkant "bij elkaar gebonden", waarbij er ook met een nieuw kousje een gaatje onderin kan zitten.

Als je niets meer hebt is iets beter dan niets ??!!
Petroleum er uit halen, stuk t-shirt er in en als normale olielamp gebruiken lijkt me dan handiger :)

Dat hitteschildje zorgt er met name voor dat een klein gaatje onder in de gloeikous er niet voor zorgt dat de onderdelen (o.a. bevestigingspunt voor het draagstel) zichzelf lossolderen door de hitte.
Met branden op petroleum is het nog niet zo erg, enkel doet hij het dan niet meer, maar op benzine levert het nogal gevaarlijke dingen op als er ineens op andere plekken dan bedoeld benzinedamp uit spuit.

Sommige gloeikousjes zijn aan de onderkant "bij elkaar gebonden", waarbij er ook met een nieuw kousje een gaatje onderin kan zitten.

Petroleum er uit halen, stuk t-shirt er in en als normale olielamp gebruiken lijkt me dan handiger :)

Foto 1 legt eigenlijk al alles uit !

Gloeikousjes met een vorm van knoop aan onderzijde die zijn vaak bedoelt voor Gaslampen .
Die zitten aan onderzijde en bovenzijde vast .
Bij druklampen heb ik het voor zover ik weet nog niet gezien , die KNOOP aan onderzijde .
Afbeelding is welkom haha .

Ik zie graag foto's tegemoet van zo'n "olielamp"
Je bedoelt toch gewoon een fakkel of niet ?

Nee, een fakkel is echt wat anders.
Gewoon dit idee
kexmvm.jpg

Bedenk me net dat je hiervoor ook een stuk stof in de vulopening van de tank kunt stoppen als lont. Gewoon een olielamp dus.

Beste @Pignonwiel ,
Ik heb me ooit eens verdiept in het hoe en waarom van (olie)lampen. Als je een soort lont in een met petrleum gevulde tank stopt en aansteekt krijg je op zijn best een soort Warnfackel.

Feuerhand%20Warnfackel09.jpg

Maar ook deze hebben een soort brander waardoor er een enigzins gecontroleerde verbranding plaats vind.
Jouw voorstel heeft dit totaal niet en valt, voor mij, onder de categorie fakkel en niet onder olielamp.
Een olielamp heeft een gecontroleerde verbranding waardoor je een stabiele vlam krijgt en door de branderconstructie ook nog eens een vlam die licht geeft.

Het voorbeeld dat je toont is een olielamp op dikkere vegetarische olie bv raapolie, zonnebloemolie, olijfolie.
Deze is zo dik vloeibaar en moeilijk brandbaar dat het bijna een kaarsachtige vlam krijgt. Genoemde oliëen hebebn ook andere nadelen waardoor de zwitsal babyolie een goed alternatief is voor lampen die op dikkere olie branden. bv de moderator of sinumbra lampen.

Terug
Bovenaan