• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Primus gasfles vullen

Roel

Mankinds only hope
Dag allen, ik ben al jaren in het bezit van een paar propaangasbranders van het merk Benegas.
Primus 2000 made in Sweden.
Ik wil ze laten vullen, maar dat valt nog niet mee...
Wie weet waar ik daar voor terecht kan?
Plaatje van internet, maar precies hetzelfde.
primus.jpeg

Gasflessen kan je op een vulstation laten vullen, ze keuren je gasfles. Ik weet niet of zo'n oudje door de keuring komt.
Benegaz Primagaz en Antragaz worden niet hervuld.
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/gasflessen/gasfles-vullen

De goedkeuringstermijn van een propaan cilinder bedraagt 10 jaar. Stel je koopt in 2022 een nieuwe fles, dan is deze gekeurd van 2022 tot 2032. Je kunt je cilinder dan tot en met 31 december 2031 bij een gecertificeerd gasvulstation laten vullen.
https://gaslascentrum.nl/gasvulstation-propaan-gasfles-vullen/

Ik zou niet weten waarom zo'n oudje niet door de keuring komt. D.w.z. als er al aan het rubber gedeelte iets mankeert kan dat vervangen worden, de stalen fles is zo'n beetje onverwoestbaar. En zo niet dan zal er toch een manier zijn om het toch te realiseren..? ;)

Zelf vullen met een verloop stuk . Dat tenminste als je persee die fles wil gebruiken .
Dus gas overhevelen vanuit een nog gekeurde en gevulde naar die fles .
Zo doe ik het .
Zo'n afvulverloop zul je misschien moeten maken .

Volle fles op de kop in een houder en gaan met de banaan .

Dit stukje tekst las ik op een site .

Kunt u de laatste datum niet goed controleren of vraagt u zich af of de cilinder überhaupt naar de keuring kan. Als er een pi-merk (ϖ) of het leeuw merk van het Stoomwezen in staat, kan de fles gekeurd worden.

Zover mij bekend hoort een gasfles elke 10 jaar middels een persproef herkeird te worden. Al heb ik de indruk dat men hier in Polen niet wakker ligt van het hervullen van niet gekeurde flessen. Bruikbare tip van @frans81: middels een verloopnippel vullen uit een meer gangbare gekeurde gasfles. Wel even opletten dat ie voor niet meer dan 80 pct gevuld wordt. Dus even op de weegschaal aan de hand van de gegeven vulcapaciteit bepalen hoe ver je bent, tijdens het vullen.

Ik kan een verhaal schrijven over iemand die zijn vriendin bijna verloor op een meeting door een "handig" gevuld flesje gas.
Dat het kan en op YT staat wil niet zeggen dat het veilig is en/of door iedereen uitgevoerd moet worden.

Tja daar heb je ook weer gelijk in !
Maar @Roel lijkt mij kundig genoeg .
Wordt de volgende keer toch pb's met oplossingen sturen ingeval van gasvul oplossingen.

Tja ieder naïeve kan zomaar ook nog impulsief naïef gaan handelen .

@Roel gelukkig niet .

Maar idd @petroman één gewaarschuwd mens telt voor twee . Gelijk heb je .

Ik vraag mij wel af waar @Roel in hemelsnaam nog gas vandaan denkt te halen...
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hij aanklopt bij de zwarte handel, maar verdacht is het wel...
1661964958813.png
Gas aftappen... Hmmm, die met die tas, is dat niet.....;)

De waarheid ligt altied in het midden en niet iedereen is zo handig als Roel, jij en ik. En voor een groot deel is dit ook een openbaar forum. Dus jan en alleman (mag dat nog gezegd worden) komt langs en leest tips.
Er zijn ook mensen, handige en verstandige, die benzine in petroleum druklampen gebruiken. Het kan en de meeste overleven het. Maar die ene net weer niet.

Zelfs een boormachine is levensgevaarlijk in handen van een idioot. Dan hebben we het nog niet eens over cirkelzagen en nietpistolen, om maar een paar leuke machines te noemen.

@RockyFlats, je zou een punt kunnen hebben, ware het niet dat er hier ten huize al een aardig voorraadje 9.5 kg light steel propaanflessen staat waaruit het prima tappen is voor de kleine flesjes... Die meneer in het filmpje legt het goed uit.

De waarheid ligt altied in het midden en niet iedereen is zo handig als Roel, jij en ik. En voor een groot deel is dit ook een openbaar forum. Dus jan en alleman (mag dat nog gezegd worden) komt langs en leest tips.
Er zijn ook mensen, handige en verstandige, die benzine in petroleum druklampen gebruiken. Het kan en de meeste overleven het. Maar die ene net weer niet.

Heb jou reactie gezien als idd effe een waarschuwing ten goede komend .
En ook zo opgenomen. Derhalve tweemaal " je hebt gelijk " .
En uit rrvaring weet ik dat begrijpend lezen van tips een hele kunst is haha . En dan nog uitvoeren .

Gezien ik je een beetje ken weet ik ook waarom je dit plaatst .
Vanuit jou hart en dus met de beste intenties .

🫂🫂

Terug
Bovenaan