ok
Het is een eigen samengesteld werkje
. Mijn moeder/grootmoeder zijn jaren lang bezig met boeken en kruiden geweest, vandaar dat ik er ook zo wat ingerold werd
het is eigenlijk door een posting van J.J. dat ik het hier gepost heb. Buiten de kennis die doorgegeven is vind ik de meest bruikbare boeken die van maria treben. Met de tijd begon ik te merken dat er toch dingen waren die je vergeet... dus optypen ( nog op een typmachientje ) en bundelen. Nu alles terug overtypen
Dit is nog maar het begin
werkje van lange duur maar dat geeft niets.
Eerst het ziekte beeld dan komt er een deel over de kruiden afzonderlijk en zo verder
Wat er hier staan zijn nog maar 4 pagina's uit de bundel van meer dan 400 pagina's
Voor thee, compres, tinctuur, word het blad gebruikt ( soms ook bloem maar dat staat er dan bij ). de wortel is meer voor een koud water aftreksel omdat het veel harder is en langer moet trekken.
Droge kruiden!!! Het verschil tussen gedroogde en verse kruiden is niet zo groot. Alleen de hoeveelheid gaat verschillen ( droge kruiden verkruimelen meer dus gaat er ook meer van in de lepel
).
Het liefst ( ik persoonlijk ) droog ik alles zo snel mogelijk. Da bewaart beter
Vandaar ik ook al in de eerst post geplaatst had dat men eerst de kruiden uit een natuur winkel moet halen ( en later en gaande weg kunt leren om ze te vinden in de natuur ). Paardestaart is hier een goed voorbeeld van. Er zijn twee soorten, 1 goed, de andere licht giftig... Het verschil tussen die twee zie je in de winter ( terwijl je hem in de lente moet plukken ). Dus er is toch wel een hoop ervaring voor nodig.
Goudsbloemzalf:
Ik neem olie, verwarm deze en doe de bloemen erbij ( niet koken ), als ze mooi verzadigt zijn van de olie gaat het in een pot en in een donkere koele plek ( dagelijks flink schudden ).
na een 3tal weken heb je goudsbloem olie. Deze olie gaat bij bijen was verhit worden om zalf te krijgen.
Normaal is het: 50% bijenwas, 40% amandelolie, 10% kruiden olie.
Bij de goudsbloem ebruik ik 50% bijenwas en 50 goudsbloemolie. Dit word een harde zalf, de bijen was smelt door de lichaams warmte.
Zweedsekruiden:
deze kun je samenstellen. Maar veel van de kruiden zijn zeer moeilijk te vinden.
Koop gewoon een pak! De meeste biowinkels hebben ze. KOOP NOOIT de flesjes klaargemaakt spul.
Dat is te veel verdunt en doet niet echt iets af. U koopt de kruiden, doet ze in een fles en gooit hierover een fles graanjenever.
Hoelanger u dit laat staan, hoe krachtiger word het spul
ik heb der hier staan van 12 jaar oud ( die ondertussen moet verdunt worden bij jenever omdat ie te krachtig is
)